Citat:
Ursprungligen postat av
Tratt
Håller med dig, det var härligt förr. Du glömmer alla lag som har kvar gamla namn: Ullevi, Strandvallen, Landskrona IP, Studenternas, Stadsparksvallen, Vångavallen.
Sen måste jag tyvärr nämna Tunavallen och Stora Valla

Jag får ge dig att Landskrona IP och Vångavallen har kvar sina gamla namn men i övrigt är jag inte helt enig med dig. Fotbollskväll gjorde sin sista säsong år 2003, vilket råkade vara samma år som jag på allvar började åka på HIF:s bortamatcher. De dåvarande arenorna i Allsvenskan var följande (med högst placerade lag nämnt först):
1. Stockholm Stadion, Djurgårdens IF
2. Söderstadion, Hammarby IF
3. malmö stadion, malmö ff
4. Gamla Ullevi, Örgryte IS och IFK Göteborg
5. Råsunda, AIK
6. Olympia, Helsingborgs IF
7. Eyravallen, Örebro SK
8. Örjans Vall, Halmstads BK
9. Ryavallen, IF Elfsborg
10. Landskrona IP, Landskrona BoIS
11. Idrottsparken, GIF Sundsvall
12. Värendsvallen, Östers IF
13. Enavallen, Enköpings SK
Den nuvarande Gamla Ullevi är ju en helt annan arena än den dåvarande Gamla Ullevi så det räknas inte. Den stora arenan Ullevi finns visserligen kvar men den räknas inte heller eftersom den inte var ordinarie hemmaplan för något allsvenskt lag 2003. Samma sak med Strandvallen, Studenternas, Stadsparksvallen och Stora Valla. Mjällby AIF, IK Sirius, Jönköping Södra IF och Degerfors IF spelade samtliga i Division 2 vid denna tidpunkt - så de fanns i stort sett inte på kartan - och AFC Eskilstuna var inte ens grundat. Därmed faller även Tunavallen bort.
Citat:
Ursprungligen postat av
Burkgurka
Fyller på med Värendsvallen och Örjans vall. Klassiska namn.
Och vissa måste man ju veta för att förstå ramsor som ”kuken ballen Behrn arena”.
Örjans vall missade jag lite på. Det är nog den enda arena utanför Skåne som fortfarande används inom elitfotbollen och som har kvar sitt gamla namn. Värendsvallen är dock inte Östers hemmaplan längre.
Citat:
Ursprungligen postat av
Burkgurka
Varit på både gamla och nya. På gamla före det där med stängsel försvann efter Hillsborough, och vi bortasupporters var verkligen ”djur i bur” där vi stod i ett bås uppe i hörnet på kortsidan. Go känsla, men nog bra att den typen av burar inte finns kvar.
Härligt! Det är verkligen en merit att ha varit på gamla The Den, belägen på Isle of Dogs. Får man fråga vilka Millwall spelade emot och som du var där för att se?