2023-05-05, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Needs.more.brandy
Millwall FC's gamla arena hette kort och gott "The Den". Den nya heter "The New Den". Jag var på den nya någon gång när Millwall mötte Leeds. Millwall vann den matchen och det var bra stämning. Många turkiska flaggor för att håna Leeds' döda supportrar minns jag.

Varit på både gamla och nya. På gamla före det där med stängsel försvann efter Hillsborough, och vi bortasupporters var verkligen ”djur i bur” där vi stod i ett bås uppe i hörnet på kortsidan. Go känsla, men nog bra att den typen av burar inte finns kvar.
Citera
2023-05-05, 08:53
Medlem
Citat:
Det gamla namnet "Eyravallen" stavades med ett Y. Numera heter stället "Behrn Arena" och har gjort så sedan 2005.

För mig är det verkligen nostalgi att se det gamla namnet. Jag minns det bland annat från introt till Fotbollskväll på den gamla goda tiden då det fanns så få andra saker som tilläts stjäla uppmärksamhet från Allsvenskan. Varje omgång som spelats blev huvudnyhet i sportsändningarna och sen kom det allsvenska magasinet som en extra bonus. I introt radades klubbar och arenanamn upp: Helsingborgs IF, Olympia. Örebro SK, Eyravallen. IF Elfsborg, Ryavallen. BK Häcken, Rambergsvallen. AIK, Råsunda. Djurgårdens IF, Stockholm Stadion. Hammarby IF, Söderstadion. Osv. Man blev oerhört sugen på att besöka alla dessa arenor, vilket jag även gjort. Numera är det bara Olympia som finns kvar utav dessa fina gamla namn. HIF är lite utav den sista bastionen för Sveriges traditionella elitfotboll. Vi är den själ som andra låtsas att de har.

Fyller på med Värendsvallen och Örjans vall. Klassiska namn.

Och vissa måste man ju veta för att förstå ramsor som ”kuken ballen Behrn arena”.
Citera
2023-05-05, 18:30
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tratt
Håller med dig, det var härligt förr. Du glömmer alla lag som har kvar gamla namn: Ullevi, Strandvallen, Landskrona IP, Studenternas, Stadsparksvallen, Vångavallen.

Sen måste jag tyvärr nämna Tunavallen och Stora Valla
Jag får ge dig att Landskrona IP och Vångavallen har kvar sina gamla namn men i övrigt är jag inte helt enig med dig. Fotbollskväll gjorde sin sista säsong år 2003, vilket råkade vara samma år som jag på allvar började åka på HIF:s bortamatcher. De dåvarande arenorna i Allsvenskan var följande (med högst placerade lag nämnt först):

1. Stockholm Stadion, Djurgårdens IF
2. Söderstadion, Hammarby IF
3. malmö stadion, malmö ff
4. Gamla Ullevi, Örgryte IS och IFK Göteborg
5. Råsunda, AIK
6. Olympia, Helsingborgs IF
7. Eyravallen, Örebro SK
8. Örjans Vall, Halmstads BK
9. Ryavallen, IF Elfsborg
10. Landskrona IP, Landskrona BoIS
11. Idrottsparken, GIF Sundsvall
12. Värendsvallen, Östers IF
13. Enavallen, Enköpings SK

Den nuvarande Gamla Ullevi är ju en helt annan arena än den dåvarande Gamla Ullevi så det räknas inte. Den stora arenan Ullevi finns visserligen kvar men den räknas inte heller eftersom den inte var ordinarie hemmaplan för något allsvenskt lag 2003. Samma sak med Strandvallen, Studenternas, Stadsparksvallen och Stora Valla. Mjällby AIF, IK Sirius, Jönköping Södra IF och Degerfors IF spelade samtliga i Division 2 vid denna tidpunkt - så de fanns i stort sett inte på kartan - och AFC Eskilstuna var inte ens grundat. Därmed faller även Tunavallen bort.
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Fyller på med Värendsvallen och Örjans vall. Klassiska namn.

Och vissa måste man ju veta för att förstå ramsor som ”kuken ballen Behrn arena”.
Örjans vall missade jag lite på. Det är nog den enda arena utanför Skåne som fortfarande används inom elitfotbollen och som har kvar sitt gamla namn. Värendsvallen är dock inte Östers hemmaplan längre.

Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Varit på både gamla och nya. På gamla före det där med stängsel försvann efter Hillsborough, och vi bortasupporters var verkligen ”djur i bur” där vi stod i ett bås uppe i hörnet på kortsidan. Go känsla, men nog bra att den typen av burar inte finns kvar.
Härligt! Det är verkligen en merit att ha varit på gamla The Den, belägen på Isle of Dogs. Får man fråga vilka Millwall spelade emot och som du var där för att se?
Senast redigerad av Needs.more.brandy 2023-05-05 kl. 18:36.
Citera
2023-05-05, 19:15
Medlem
Citat:

Härligt! Det är verkligen en merit att ha varit på gamla The Den, belägen på Isle of Dogs. Får man fråga vilka Millwall spelade emot och som du var där för att se?

Vill tyvärr inte svara pga risk för att jag då outar mig själv. Men det var inte när de låg i högsta serien 88/89 eller 89/90 utan lite senare i näst högsta. Minns egentligen inte så mycket om omgivningarna och arenan, mer än att ena långsidan kändes gigantisk och var enbart ståplats.

Har varit på ett antal dussin olika arenor i England, och den som kanske är tvåa på "meritlistan" är Turf Moor i Burnley. Klassiskt sliten arena i slitet område. Älskar sånt. Nybyggen är såklart finare och egentligen mycket bättre, men ingenting går upp mot arenor där man känner själen.
Även varit bortasupporter på Hillsborough, förresten. Men var då lite för full för att uppleva känslan efter katastrofen. Då var nog Bradford en starkare upplevelse, trots att den (såklart) är ombyggd.
Senast redigerad av Burkgurka 2023-05-05 kl. 19:18.
Citera
2023-05-10, 20:15
Medlem
Citat:
Samma sak med Strandvallen, Studenternas, Stadsparksvallen och Stora Valla. Mjällby AIF, IK Sirius, Jönköping Södra IF och Degerfors IF spelade samtliga i Division 2 vid denna tidpunkt - så de fanns i stort sett inte på kartan - och AFC Eskilstuna var inte ens grundat. Därmed faller även Tunavallen bort.

Örjans vall missade jag lite på. Det är nog den enda arena utanför Skåne som fortfarande används inom elitfotbollen och som har kvar sitt gamla namn. Värendsvallen är dock inte Östers hemmaplan längre.

Märkligt resonemang att ha just 2003 som utgångspunkt. Degerfors spelade ju 93-97 så att avfärda den arenan är ju konstigt. Stadsparksvallen passade jag på att åka till när J Södra hade sina säsonger för några år sedan - ligger vackert.

Fina arenor på lägre nivåer finns i en del Bohusländska samhällen vid kusten, såg matcher med typ något Engelskt lag mot någon lokal kombination, ofta folkfester, men det är förstås nostalgins skimmer där från somrar anno dazumal.

Är som typ Lövåsvallen i Billingsfors - det är med andakt ändå man kan se en sådan arena.
Citera
2023-05-10, 21:03
Medlem
Keldons avatar
Citat:
Jag ser att jag inte hade varit på Friends senast som jag skrev i tråden. Det har jag varit flera gånger nu. Och i Gävle hade jag bara varit på Strömvallen - nu är även Gavlevallen inprickad. Kort sagt har jag varit på alla allsvenska arenor och nästan alla i Superettan. Återstår gör bara Östersund och Västerås. Dit får jag helt enkelt ta att åka i år.

Bästa arenan ur ett helt neutralt perspektiv kan ha varit Råsunda. Sämst var gamla malmö stadion.

Jaså? Vad har stackaren råkat ut för i Helsingborg?

Det är ju inte så att man måste besöka Helsingborg för att bli utsatt av deras så kallade fans.
Citera
2023-05-20, 11:38
Medlem
ErlingBrautHaalands avatar
Var på Stadion Bieberer Berg i Offenbach igår. En fantastisk riktig fotbollsstadion. Var bara ca 5000 pers på en betydelselös division 4 match mellan Kickers Offenbach och Balingen. Rätt bra stämning med tanke på förutsättningarna. Kan bara tänka mig vilket rabalder det blir om Ofc spelar kvalmatch inför 20000 där.

Skulle gärna kolla en sånn match där. Slår rymdskeppen med råge
Citera
2023-05-20, 12:35
Medlem
Såg en match mellan Botafogo och Vasco da Gama (lokalderby i Rio) i samband med kanevalen i Rio 1977 på Maracana-stadion. Ca 50.000 åskådare och lite drygt 1/4 av arenan fylld.
Citera
2023-05-21, 18:45
Medlem
Jaha, da skall vi se.

Sverige :
Friends
Rasunda
Stockholms Stadion
Soderstadion
Studenternas
Kopparvallen
Idrottsparken
Gammliavallen
Sandakerns IP
Folkungavallen

Och massor av arenor i de lagre svenska divisionerna.

England :
Anfield
White Hart Lane

Skottland :
Ibrox
Celtic Park
Tynecastle Park
Falkirk Stadium
Excelsior Stadium

USA :
Subaru Park

Har aven sett fotboll pa :
Fenway Park
M&T Bank Stadium
Yankee Stadium
Metlife Stadium
Citera
2023-05-21, 19:03
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Schwarzwald-Stadion i Freiburg im Breisgau. Väldigt vackert med skogsbeklädda berg i bakgrunden. Och en öl kostade 3 Euro
Citera
2023-05-21, 19:21
Medlem
Homofants avatar
Yankee Stadium / Baseboll
- Yankees vs White Sox
Råsunda / Fotboll
- Sverige vs Holland
Globen / Hockey
- DIF vs Ngt skitlag (minns inte)
Air Canada Centre / Hockey
- Toronto Maple Leafs vs NY Rangers
Olympiastadion Berlin / Fotboll
- Sverige vs Tyskland
Parc de Princes / Fotboll
- PSG vs Bayern München
Camp Nou / Fotboll
- Barca vs Real
San Siro / Fotboll
- Milan vs. Inter
Cloetta Center / Hockey
- LHC vs Luleå
Stadium Bulgarian Army / Fotboll
- CSKA Sofia vs Çervena Zvezda (Röda Stjärnan)

Tyckte alla var bra. Är ingen sportmänniska på det sättet. Klacken Zlatan satte i Berlin var ju brutal. Amerikansk hockey är en helt annan liga än svensk, nästan alla matcher var bjud/företagsmatcher.

Men enkelt sagt Svenska sk Firmor är ett skämt mot CSKA Ultras vs Belgrade Gravediggers. Sen är ju Balkans kravallpolis allt annat än kaffe och bullar.
Senast redigerad av Homofant 2023-05-21 kl. 19:34.
Citera
2023-05-21, 21:00
Medlem
Mich13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Såg en match mellan Botafogo och Vasco da Gama (lokalderby i Rio) i samband med kanevalen i Rio 1977 på Maracana-stadion. Ca 50.000 åskådare och lite drygt 1/4 av arenan fylld.

Den här är svårslagen. Lite tråkigt att det inte var mer publik bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in