Citat:
Ursprungligen postat av
BlackCompass
Fast om man bara definerar x axeln med ekonomipolitik s borde ju liberalerna va lngst t hger eftersom att liberalismen vill ha minst offentlig sektor. (Vnster=stor offentlig sektor hger=liten)
Moderaterna r ju liberalkonservativa medan liberalerna r "renodlade" liberaler s de borde ju vara lngre t hger n moderaterna.
Nja, i Sverige r inte Liberalerna helt Liberala och jag skulle sga att Moderaterna ligger mer t hger ekonomiskt med skattesnknigar och liknande.
[/quote]Fast mnniskors frihet och sjlvstndighet lter ju liberalt s varfr mter man det tv gnger? Och vad har miljn med det att gra? Varfr har man bundat ihop helt olika ideologier? Samma sak med TAN, man kan ju vara nationalist fast man vill att samhllet ska frndras snabbt. S varfr har man samlat konservatism och nationalism dr?[/quote]
Ja frihet och liberalism hr ju ihop men frihet behver inte bara handla om ekonomisk frihet. Exempelvis kan det vara frihet att vlja om man vill genomfra militrtjnst, frihet att invandra till ett land etc. Titta i USA, dr ses liberalerna som vnsterinriktade. Varfr man tnker att miljn och frihet hr ihop vet jag inte men kan tnka mig att det har att gra med att mnga konservativa partier prioriterar tillvxt fre milj, se Trump exv. Restriktiv invandring ses traditionellt ocks som konservativt d man bevarar ett lands kultur istller fr att ta in influenser frn invandrare.