2018-07-06, 15:11
Medlem
Tja! Jag hller p att lsa om olika ideologier och politiska skalor nu och jag fattar inte GAL TAN skalan. Som jag har frsttt det ska x axeln visa hur mycket statligt inflytande man vill ha i ekonomiska frgor och y axeln r tre olika ideologier samlade i en riktning och tre i den andra. Det knns konstigt att dela in det s och jag ser inte att det skulle bli lttare att se var ett parti str med GAL TAN skalan istllet fr den klassiska hger vnster skalan. Och sen knns det konstigt att L:et i GAL str fr liberalistiskt och samtidigt mter x axeln statligt inflytande. Liberalismen str ju fr ett litet statligt inflytande s varfr mter man det tv gnger och varfr har man samlat tre ideologier som jag inte ser har s mycket med varandra att gra? Vad har jag missupfattat med skalan?
Citera
2018-07-06, 20:38
Medlem
Eagleoffreedoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackCompass
Tja! Jag hller p att lsa om olika ideologier och politiska skalor nu och jag fattar inte GAL TAN skalan. Som jag har frsttt det ska x axeln visa hur mycket statligt inflytande man vill ha i ekonomiska frgor och y axeln r tre olika ideologier samlade i en riktning och tre i den andra. Det knns konstigt att dela in det s och jag ser inte att det skulle bli lttare att se var ett parti str med GAL TAN skalan istllet fr den klassiska hger vnster skalan. Och sen knns det konstigt att L:et i GAL str fr liberalistiskt och samtidigt mter x axeln statligt inflytande. Liberalismen str ju fr ett litet statligt inflytande s varfr mter man det tv gnger och varfr har man samlat tre ideologier som jag inte ser har s mycket med varandra att gra? Vad har jag missupfattat med skalan?

GAL-TAN-skalan ger en ytterligare dimension p den traditionella hger-vnsterskalan. X-axeln utgr denna skala dr partierna r ordnade efter sin ekonomipolitik med vnsterpartiet och socialdemokraterna till vnster medan moderaterna r lngt till hger. Y-axeln r den s kallade Gal-Tan-skalan dr nra GAL innebr att partiet r fr sjlvstndighet, mnniskors valfrihet och miljn. Nra TAN innebr istllet att partierna str fr ett konservativt och nationalistiskt samhlle. Skalan blir relevant med ett parti som SD t.ex. SDs ekonomipolitik liknar den gamla socialdemokratiska folkhemspolitiken vilket innebr en vnsterriktning p den ekonomiska hger-vnsterskalan. Samtidigt gr SDs konservativa och nationalistiska instllning att de ofta placeras till hger p den traditionella hger-vnsterskalan. Med GAL-TAN-skalan blir det d tydligare var det str politiskt.
Citera
2018-07-06, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eagleoffreedom
GAL-TAN-skalan ger en ytterligare dimension p den traditionella hger-vnsterskalan. X-axeln utgr denna skala dr partierna r ordnade efter sin ekonomipolitik med vnsterpartiet och socialdemokraterna till vnster medan moderaterna r lngt till hger.

Fast om man bara definerar x axeln med ekonomipolitik s borde ju liberalerna va lngst t hger eftersom att liberalismen vill ha minst offentlig sektor. (Vnster=stor offentlig sektor hger=liten)
Moderaterna r ju liberalkonservativa medan liberalerna r "renodlade" liberaler s de borde ju vara lngre t hger n moderaterna.

Citat:
Y-axeln r den s kallade Gal-Tan-skalan dr nra GAL innebr att partiet r fr sjlvstndighet, mnniskors valfrihet och miljn. Nra TAN innebr istllet att partierna str fr ett konservativt och nationalistiskt samhlle.

Fast mnniskors frihet och sjlvstndighet lter ju liberalt s varfr mter man det tv gnger? Och vad har miljn med det att gra? Varfr har man bundat ihop helt olika ideologier? Samma sak med TAN, man kan ju vara nationalist fast man vill att samhllet ska frndras snabbt. S varfr har man samlat konservatism och nationalism dr?
Citera
2018-07-06, 22:03
Medlem
Eagleoffreedoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackCompass
Fast om man bara definerar x axeln med ekonomipolitik s borde ju liberalerna va lngst t hger eftersom att liberalismen vill ha minst offentlig sektor. (Vnster=stor offentlig sektor hger=liten)
Moderaterna r ju liberalkonservativa medan liberalerna r "renodlade" liberaler s de borde ju vara lngre t hger n moderaterna.
Nja, i Sverige r inte Liberalerna helt Liberala och jag skulle sga att Moderaterna ligger mer t hger ekonomiskt med skattesnknigar och liknande.

[/quote]Fast mnniskors frihet och sjlvstndighet lter ju liberalt s varfr mter man det tv gnger? Och vad har miljn med det att gra? Varfr har man bundat ihop helt olika ideologier? Samma sak med TAN, man kan ju vara nationalist fast man vill att samhllet ska frndras snabbt. S varfr har man samlat konservatism och nationalism dr?[/quote]

Ja frihet och liberalism hr ju ihop men frihet behver inte bara handla om ekonomisk frihet. Exempelvis kan det vara frihet att vlja om man vill genomfra militrtjnst, frihet att invandra till ett land etc. Titta i USA, dr ses liberalerna som vnsterinriktade. Varfr man tnker att miljn och frihet hr ihop vet jag inte men kan tnka mig att det har att gra med att mnga konservativa partier prioriterar tillvxt fre milj, se Trump exv. Restriktiv invandring ses traditionellt ocks som konservativt d man bevarar ett lands kultur istller fr att ta in influenser frn invandrare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in