2006-02-04, 16:02
Medlem
slippys avatar
Det där är egentligen ingen nyhet. Såg en sån där för första gången någon gång 2000-2001, min dåvarande tjejs föräldrar hade en sån och den såg inte speciellt ny ut. Testade dock aldrig att göra pizzor i den men att värma en befintlig pizza som blivit kall och lägga på lite mer ingredienser fungerade alldeles utmärkt. Botten blev knaprig och god.
Citera
2006-02-04, 16:12
Medlem
Vi använder en sån i husvagnen. Rätt bra att kunna steka/wooka i när man är flera. Vi har aldrig bakat pizza i den dock. Lite som en stor stekpanna, ja.
Citera
2006-02-05, 11:28
Medlem
Värmen lär ju inte vara ett problem. Gör oftast pizzorna i ugn runt 225 och det funkar utmärkt.
Citera
2006-02-05, 16:12
Medlem
MYRSLOKENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BJB
Värmen lär ju inte vara ett problem.
Nej, mitt problem kommer vara hur jag ska få till de tunna bottnarna på pizzorna. Om jag nu ska köpa ugnen.
Citera
2006-02-08, 00:38
Medlem
StigAllans avatar
Det var snack om pizzabak för nått år sedan, då rekommenderade jag att man köper klinkers som man lägger på en plåt i sin vanliga ugn.
Har fungerat utmärkt för mig de senaste 10 åren.

Visst verkar det jävligt besvärligt att alltid forma pizzan efter storleken på den där utrymmeskrävaren till pizzabakare?
Citera
2006-02-08, 00:44
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Det var snack om pizzabak för nått år sedan, då rekommenderade jag att man köper klinkers som man lägger på en plåt i sin vanliga ugn.
Har fungerat utmärkt för mig de senaste 10 åren.

Visst verkar det jävligt besvärligt att alltid forma pizzan efter storleken på den där utrymmeskrävaren till pizzabakare?

Är det någon speciell sorts klinkers, eller är det bara för Squalo att pallra mig ner till närmaste byggvaruhus imorgon och inhandla första bästa?
Citera
2006-02-08, 01:07
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Är det någon speciell sorts klinkers, eller är det bara för Squalo att pallra mig ner till närmaste byggvaruhus imorgon och inhandla första bästa?

Mitt val som fungerat utmärkt var av sorten bruna.
Ett tips är att ta med plåten klinkerserna ska ligga på.
Då kan du få tillskuret så det fyller plåten.
Citera
2006-02-08, 01:36
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Mitt val som fungerat utmärkt var av sorten bruna.
Ett tips är att ta med plåten klinkerserna ska ligga på.
Då kan du få tillskuret så det fyller plåten.

Sorten bruna? Du menar färgen brun? Eller är det en sort?

Jo, jag kan ta med plåten. Men klinkersen är väl inte så himla stora? Det bäste vore om man tog en enda jätteklinkers som täckte upp hela.

Min originalidé var ju att gå och få en polerad sten hos stenhuggarn. Det är nog garanterat dyrare, dock.
Citera
2006-02-08, 01:58
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Sorten bruna? Du menar färgen brun? Eller är det en sort?

Jo, jag kan ta med plåten. Men klinkersen är väl inte så himla stora? Det bäste vore om man tog en enda jätteklinkers som täckte upp hela.

Min originalidé var ju att gå och få en polerad sten hos stenhuggarn. Det är nog garanterat dyrare, dock.

Det gäller att hitta en värmetålig sten, du ska stressa ugnen till maximalt.
Min ugn orkar med 275 grader.
Sorten bruna var ett kanske missriktat försök att skoja till det hela.
Köp någon sort som har en yta med minimal fastbränning och rengöringsproblematik.
Citera
2006-02-08, 02:05
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Det gäller att hitta en värmetålig sten, du ska stressa ugnen till maximalt.
Min ugn orkar med 275 grader.
Sorten bruna var ett kanske missriktat försök att skoja till det hela.
Köp någon sort som har en yta med minimal fastbränning och rengöringsproblematik.

På så vis. Du driver alltså med mig.

Ja, frågan är hur man vet vilken sort som har en yta som är lätt a tt rengöra och som det inte bränns fast på. Värmetåligt exemplar kanske butikspersonalen vet något om.

Hur mycket ska man betala för en sådan här klinkers?
Citera
2006-02-08, 03:11
Medlem
hälsingekusts avatar
Om den duger eller inte frågan är väl huruvida man vill att pizzan ska vara?
Jag gillar tjockbottnade pizzor, 2-3cm. Då är allt över 250-260°C för hett.
Bakar mina i plåt med kanter, så slipper jag rinnande ost och olja i ugnen.
Typ pan-pizza alltså.

Det som inte verkar lockande med den där ÖB-grejen är väl att värmen antagligen blir ojämn som f*n.
Bild här:
http://www.overskottsbolaget.se/kampanj.asp?id=2

Ser rätt tajt ut va?
Knappast lämplig för pizzabak...
Citera
2006-02-08, 22:25
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
På så vis. Du driver alltså med mig.

Ja, frågan är hur man vet vilken sort som har en yta som är lätt a tt rengöra och som det inte bränns fast på. Värmetåligt exemplar kanske butikspersonalen vet något om.

Hur mycket ska man betala för en sådan här klinkers?

Minns inte vad jag gav för mina 7, en kompis skar till två av dom för korrekt passform.
Dom är outslitliga om man inte tappar dom i golvet.
Misstänker att klinkerserna är gräddade vid betydligt högre temperatur än vad som går att uppnå i en vanlig ugn, välj vilka du gillar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in