• 1
  • 2
2018-07-04, 21:24
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den 7 mars 1969.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaparkaptenen
Det är den 7 Mars 1969 och straxt norr om Jyväskuly finns en by Pihitpudas där mannen kommer i gräl med sin hustru som flyr över till grannen och ringer efter polisen. Fyra poliser skickas dit, då mannen var känd. De kommer till gården och går mot huset där mannen finns. Mannen har ett jaktgevär. Poliserna är beväpnade åtminstone har en av dessa en Kpist men mannen skjuter och dödar alla fyra poliser som inte hinner undan för att ta betäckning. Mannen går sen över till grannen efter att ha slängt sitt gevär där inväntar han kollegor till de mördade poliserna. Källa Bokfilmen Aktuellt 1969.

Det här fallet känner jag igen.

Har läst om detta tidigare men minns inga detaljer.
Citera
2018-07-04, 21:39
Medlem
Zaedrewss avatar
Han fick alltså 13 år för detta i finkan (kallblodigt mord av 4 poliser!), sedan mördade han sin fru 1996 och fick 7 år för detta. Finland led liksom av samma problem som Sverige. Skit till straff.
Citera
2018-07-04, 23:58
Moderator
Schlesiens avatar
Trådar sammanfogade

Finska brott: Polismorden i Pihtipudas 1969 (+ efterspel) 7 äldre inlägg
Fyra finska poliser mördades i byn Pihitpudas 7 mars 1969 7 färska inlägg

/ Moderator
Senast redigerad av Schlesien 2018-07-05 kl. 00:01.
Citera
2019-03-07, 09:43
Medlem
Ördögs avatar
Det är idag femtio år sedan tragedin i Pihtipudas. Bland annat Ilta-Sanomat och Yle har uppmärksammat årsdagen i långa artiklar, de finns länkade till diskussionen på murha.info. IS har talat med Pentti Turpeinens änka, 82-åriga Riitta Turpeinen. Yle intervjuar 82-årige Erkki Reini, som på 60-talet tjänstgjorde som polis i Pihtipudas och fick förflyttning kort innan massakern. Yle försöker även få en kommentar av Pasanen själv, som faktiskt ännu lever - han är 85 år - men utan framgång.
Citera
2019-03-07, 13:52
Medlem
VanitaToftbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikkäjävvel
Intressant läsning. Även jag blev nyfiken på filmen, vet du om den finns med svensk undertext?

Jag har kollat div. torrentsidor och dvdbutiker utan att hitta den, om någon dyker över den skulle jag uppskatta ett PM.
Finns på YLE Areena. Som jag förstått det så var det ett tv-program i fyra delar som Jörn Donner klippte om till en film. Regissören och huvudrollsinnehavaren Mikko Niskala fick motsvarande Guldbagge, Jussi-priset, för bästa manliga huvudroll och bästa regi. Jag vill minnas att filmen gick på SVT någon gång på 70-talet(minns det pga att min far förklarade vad dom kokade i skogen...)

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2007/1...n-surmanluotia
Där finns även 8 klipp från filmen varav den sista är om själva brottet. Allt i svartvitt och ren socialrealism i sin bästa form. Man skulle kunna tro att Galenskaparna fick sin ide till den här sketchen https://www.youtube.com/watch?v=yfPyCdNse64från den finska filmen.
Citera
2019-03-07, 19:06
Medlem
Skaraborg2s avatar
50-års "jubileum".

Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Det är idag femtio år sedan tragedin i Pihtipudas. Bland annat Ilta-Sanomat och Yle har uppmärksammat årsdagen i långa artiklar, de finns länkade till diskussionen på murha.info. IS har talat med Pentti Turpeinens änka, 82-åriga Riitta Turpeinen. Yle intervjuar 82-årige Erkki Reini, som på 60-talet tjänstgjorde som polis i Pihtipudas och fick förflyttning kort innan massakern. Yle försöker även få en kommentar av Pasanen själv, som faktiskt ännu lever - han är 85 år - men utan framgång.

Intressant.

Förvånansvärt många av de som själv var med är ännu i livet. T. o. m. GM själv som nu är 85 år. Segt virke i den här farlige mannen. Fast numera antar jag att han inte orkar med att hitta på något mera.

Klart att han inte vill uttala sig inför "jubileet".
Citera
2019-03-11, 13:27
Medlem
Herregud vilket skämt till samhälle vi människor lever i.
Självfallet borde denna man fått dödstraff, men då det är avskaffat skulle han verkligen
fått sitta och ruttna på kåken tills den dagen han dör. Som många andra finnar är det ju alkoholen som betraktas vara boven, men en man som är så här farlig får inte gå lös i samhället. Synd på kvinnan i fråga som dog helt i onödan pga att vänstersamhällena i dagens europa tycker synd om dessa "gärningsmän". Nej ni, denna man kostade samhället nog med pengar, en offentlig avrättning hade varit mer lämplig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in