• 1
  • 2
2018-07-04, 14:50
Medlem
Hej,

Jag har varit aktuell för en tjänst som controller (har en kandidat i företagsekonomi med inriktning finans) i ett tillverkningsföretag som omsätter runt 1,5 miljarder årligen.

I måndags hade jag tredje och sista intervjun för tjänsten där jag bl.a fick träffa flera i ledningsgruppen och vd:n. Efter intervjun hade jag ett inviduellt samtal med vd:n och till min förvåning ville han istället erbjuda mig tjänsten som account manager för deras medelstora kunder (bidrar till runt 40% av omsättningen) och tyckte att det skulle passa mig och min personlighet och mina framtidsvisioner bättre baserat på det han sett hos mig. Han var väldigt uppmuntrande och verkligen försökte övertyga mig att tänka i de banorna istället.

Jag är självklart väldigt smickrad och gillat arbetsbeskrivningen, bl.a utveckla kundrelationer och även vara kundansvarig även om jag vet att det kräver väldigt mycket ifrån en.

Nu till min fråga, hur mycket kan jag förvänta mig i lön? Jag är 28 år gammal och tog examen i januari samt bor i Sthlm.
VD:n nämnde att de AM som finns idag har ett lönespann på 35K-65K. Kan tillägga att jag har mycket erfarenhet av kundrelationer och service då jag jobbat med det i stort sätt hela mitt yrkesliv och har haft kundansvar även om det inte har varit så formellt som i denna tjänst.

Har testat googla mig fram till svaret, men hittar tyvärr mest info om AM som jobbar med nyförsäljning vilket inte kommer att vara aktuellt i mitt fall.

Så vad säger ni?
Citera
2018-07-04, 14:58
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dajlooo
Hej,

Jag har varit aktuell för en tjänst som controller (har en kandidat i företagsekonomi med inriktning finans) i ett tillverkningsföretag som omsätter runt 1,5 miljarder årligen.

I måndags hade jag tredje och sista intervjun för tjänsten där jag bl.a fick träffa flera i ledningsgruppen och vd:n. Efter intervjun hade jag ett inviduellt samtal med vd:n och till min förvåning ville han istället erbjuda mig tjänsten som account manager för deras medelstora kunder (bidrar till runt 40% av omsättningen) och tyckte att det skulle passa mig och min personlighet och mina framtidsvisioner bättre baserat på det han sett hos mig. Han var väldigt uppmuntrande och verkligen försökte övertyga mig att tänka i de banorna istället.

Jag är självklart väldigt smickrad och gillat arbetsbeskrivningen, bl.a utveckla kundrelationer och även vara kundansvarig även om jag vet att det kräver väldigt mycket ifrån en.

Nu till min fråga, hur mycket kan jag förvänta mig i lön? Jag är 28 år gammal och tog examen i januari samt bor i Sthlm.
VD:n nämnde att de AM som finns idag har ett lönespann på 35K-65K. Kan tillägga att jag har mycket erfarenhet av kundrelationer och service då jag jobbat med det i stort sätt hela mitt yrkesliv och har haft kundansvar även om det inte har varit så formellt som i denna tjänst.

Har testat googla mig fram till svaret, men hittar tyvärr mest info om AM som jobbar med nyförsäljning vilket inte kommer att vara aktuellt i mitt fall.

Så vad säger ni?

De AM som finns idag ligger mellan 35K och 65K, enligt VD. Det är från oerfarna till erfarna. Hur placerar du in dig själv på den skalan? Din erfarenhet av kundrelationer är värdefull, men sådan lär väl samtliga AM på företaget ha? Du är nyexad. Jag misstänker att du bör falla i den nedre delen av spannet.

Är du med i facket? Det skadar inte att höra deras perspektiv på hur lönestrukturen ser ut, om det är så att det finns en lokal representant.
Citera
2018-07-04, 14:58
Medlem
Mintafs avatar
Citat:
Hej,

Så vad säger ni?

Börja högt.

Jag jobbar med AM och KAM utbildningar. Dessa är 3 dagar långa och kostar över 100k per person. Så här kan du ta i med lön. Börja högt, men inte för högt. 55-50.
Citera
2018-07-04, 15:19
Medlem
AM här, har 55 fast + provis.
5 års erfarenhet och civilekonom
Citera
2018-07-04, 16:10
Medlem
Hur brukar löneutvecklingen normalt för en AM se ut?
Citera
2018-07-04, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mintaf
Börja högt.

Jag jobbar med AM och KAM utbildningar. Dessa är 3 dagar långa och kostar över 100k per person. Så här kan du ta i med lön. Börja högt, men inte för högt. 55-50.

Häftigt!
Vad skulle du säga är viktigast för mig att veta för att bli en bra AM? Om du vill dela med dig dvs
Citera
2018-07-04, 16:13
Medlem
Mintafs avatar
Citat:
Häftigt!
Vad skulle du säga är viktigast för mig att veta för att bli en bra AM? Om du vill dela med dig dvs

Relationer till kunderna, lojalitet samt kompetens kring kundernas organisation.
Citera
2018-07-04, 17:19
Medlem
ischs avatar
I merparten av de företag jag jobbat på har en stor del av AMs högre lön varit kopplad till någon form av bonus.
Citera
2018-07-04, 18:34
Medlem
är inte det finare ord för telefonförsäljare?
Vet att man träffar kunder på plats men första kontakt är väl på telefon?
Citera
2018-07-04, 20:13
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
är inte det finare ord för telefonförsäljare?
Vet att man träffar kunder på plats men första kontakt är väl på telefon?

Beror helt på storleken av företaget. Där jag jobbar är det bara en liten del av säljarna som jobbar med acquisition, resten har en färdig kundportfölj som de sköter. Sen beror det lite på från kund till kund hur ofta de träffas på plats men en stor del av jobbet är nog att kommunicera via mail och till viss del telefon, men någon telefonförsäljning (i traditionell bemärkelse) är det nog verkligen inte.
Citera
2018-07-05, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Beror helt på storleken av företaget. Där jag jobbar är det bara en liten del av säljarna som jobbar med acquisition, resten har en färdig kundportfölj som de sköter. Sen beror det lite på från kund till kund hur ofta de träffas på plats men en stor del av jobbet är nog att kommunicera via mail och till viss del telefon, men någon telefonförsäljning (i traditionell bemärkelse) är det nog verkligen inte.

Ah okej!
Låter som rätt spännande och utvecklande jobb
Citera
2018-07-05, 08:00
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pappersdrake
AM här, har 55 fast + provis.
5 års erfarenhet och civilekonom
Vilken typ av företag jobbar du på och emot dvs vad är det för typ av bransch du är i? känns ju som ganska hög lön sett till erfarenhet eller har du gjort annat innan?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in