2018-07-04, 13:26
Medlem
420Guys avatar
Det är något magiskt med tvåtalighet. När två likadana möts händer en, två eller några av följande fyra saker.

Utbyte som t.ex. mellan homologa kromosomer.
Avtryck som t.ex. äggcell och spermie från en far och en mor. Eller en tvåtalig sax som klipper i två delar
Balans som t.ex. mellan över- och underkäken eller mellan höger och vänster sida av kroppen.
Val som t.ex. mellan två stångande stenbockshannar eller att en människa äter upp ett äpple.

Jag ser tvåtaligheten som grund för komplexiteten. Minst två enheter funkar alltid bättre än en enda enhet.
Citera
2018-07-04, 13:43
Medlem
Tvåtalighet? har du kommit på det ordet själv?
Citera
2018-07-04, 13:53
Medlem
knasen79s avatar
Ingen skilsmässa utan "tvåtalighet" ...
Citera
2018-07-04, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Ingen skilsmässa utan "tvåtalighet" ...
It takes two to tango
Citera
2018-07-05, 12:06
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 420Guy
Det är något magiskt med tvåtalighet. När två likadana möts händer en, två eller några av följande fyra saker.

Utbyte som t.ex. mellan homologa kromosomer.
Avtryck som t.ex. äggcell och spermie från en far och en mor. Eller en tvåtalig sax som klipper i två delar
Balans som t.ex. mellan över- och underkäken eller mellan höger och vänster sida av kroppen.
Val som t.ex. mellan två stångande stenbockshannar eller att en människa äter upp ett äpple.

Jag ser tvåtaligheten som grund för komplexiteten. Minst två enheter funkar alltid bättre än en enda enhet.
Två vattendroppar blir en vattendroppe när dom möts. Vad kallar du det?
Citera
2018-07-09, 13:27
Medlem
420Guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Två vattendroppar blir en vattendroppe när dom möts. Vad kallar du det?

Då sker det utbyte av vatten.
Citera
2018-07-10, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 420Guy
Då sker det utbyte av vatten.

Det är inte uppenbart för mig att ett utbyte sker. I ett tankeexperiment kan vi föreställa oss två exakt lika stora droppar absolut rent vatten som vid kontakt förenas till en större droppe där inget tekniskt utbyte skett.

Endast en förening som resulterar i en något större droppe med exakt samma egenskaper som de två mindre dropparna. Exemplet passar inte med några av dina fyra "regler".

Antingen måste du expandera din teori med ytterligare regler -- vilket jag inte rekommenderar -- eller förkasta den.

Du skulle kunna använt din mall för att argumentera för tretalighet (N-talighet) som grund för komplexitet lika väl som tvåtalighet. Trots det tycker jag ändå att det finns ett korn av sanning i det du säger.

Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
It takes two to tango

Just det .. haha .. men du kan inte göra en stabil stol med bara två tunna ben, men du kan med tre. Undrar var den här diskussionen är på väg ..

Det är sommar och varmt så inåt helvete och jag dricker Chardonnay.
Citera
2018-07-10, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception

Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception

Drick två enheter funkar alltid bättre än en enda enhet. Man blir dubbelt så bra på att dansa tango också.

Drick två enheter funkar alltid bättre än en enda enhet. Man blir dubbelt så bra på att dansa tango också.

Skål skål !!
Citera
2018-07-10, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno

Skål skål !!

Skål John Titor
Citera
2018-07-12, 10:22
Medlem
Non-dualism är ett koncept där två inte finns... Nåt sånt.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Nondualism
Har träffat "andliga" människor som praktiserar non-dualism, blir ett annorlunda möte.
Citera
2018-07-12, 17:28
Medlem
Skogismyras avatar
Varifrån har två sitt ursprung?
Från noll.

Notera att noll är tyst.
Ändå är det grunden till allt.
Senast redigerad av Skogismyra 2018-07-12 kl. 17:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in