2019-04-27, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hank.leach
Jag såg det.
Enligt obduktionsprotokollet så har några blyhagel genomborrat manslemmen,bollarna är intakt.
Om han siktar på dicken från ett par meters avstånd så hade hela paketet varit bortskjutet.

Är det skottet han avlossat från altan?
Hur många meter är det från altan till där kroppen låg?

gissar på 4-5 meter
Citera
2019-04-27, 23:08
Medlem
Mycket märkligt fall!
Har läst igenom FUP och funderar över de misstänktas alkoholintag. Gällande JT gjordes väl en alkoholberäkning där de kom fram till att hans promille vid 02-tiden troligen låg runt 2,5. Gjordes inte en liknande beräkning på JB eller har jag bara missat den delen i FUP:en? Har för mig att hennes etanol var på 0 vid provtagningen som gjordes vid 13-tiden. Kanske går det inte att göra någon bakåtberäkning då eftersom det inte finns något referensvärde? Nu tar jag detta ur minnet, men kanske någon annan minns vad som stod eller vet var i FUP:en det redovisades?
Citera
2019-04-27, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av butterfly9797
Ser fram emot rättegången. Undra om bevis räcker för fällande dom? :/
Du kan vara säker att det blir en fällande dom för JT . Men det är en av dem få ggr som jag har väldigt svårt att gissa påföljden. Men det blir säkert mindre än 14 år för Jimmy. Johanna blir frikänd eller får villkorlig dom.
Citera
2019-04-27, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Du kan vara säker att det blir en fällande dom för JT . Men det är en av dem få ggr som jag har väldigt svårt att gissa påföljden. Men det blir säkert mindre än 14 år för Jimmy. Johanna blir frikänd eller får villkorlig dom.

Hur kan du vara så säker att JT döms och inte Johanna?
Citera
2019-04-27, 23:57
Medlem
Citat:
Hur kan du vara så säker att JT döms och inte Johanna?
Jag vet inte! Kanske för att jag har ett högt IQ eller jag har läst en del juridik i min utbildning?. Men jag har haft väldigt sällan fel i mina gissningar angående påföljden av brott (mina tidigare inlägg visar detta). Om några veckor kommer domen och vi får se om jag har rätt.
Citera
2019-04-28, 00:01
Medlem
Citat:
Jag vet inte! Kanske för att jag har ett högt IQ eller jag har läst en del juridik i min utbildning?. Men jag har haft väldigt sällan fel i mina gissningar angående påföljden av brott (mina tidigare inlägg visar detta). Om några veckor kommer domen och vi får se om jag har rätt.

Litar du på johann* då?
Citera
2019-04-28, 00:07
Medlem
Av dom fyra skotten som avlossas inomhus så sitter två i väggen på övervåningen.
Ett sitter i magen på BO utan utgångshål.
Det fjärde går in i tinningen och ut i bakhuvudet.
Var tar det skottet vägen sedan?
Har jag missat det i FUP?

Enligt blodbildsanalysen så träffar två skott BO utanför toaletten.
Men inga kulfragment?
Citera
2019-04-28, 00:12
Medlem
Citat:
Litar du på johann* då?
Nej, jag gör inte detta. Men det finns många förmildrande omständigheter i hennes fall. Det enda som hon kan bli dömd för är att hon inte ringt tidigare och det är inte så avgörande i det här fallet när BO var redan död
Citera
2019-04-28, 00:16
Medlem
Citat:
Nej, jag gör inte detta. Men det finns många förmildrande omständigheter i hennes fall. Det enda som hon kan bli dömd för är att hon inte ringt tidigare och det är inte så avgörande i det här fallet när BO var redan död

Varför litar du inte på henne då? Jag läser FUP nu, hon verkar bara deprimerad och käkar antidepressiva
Citera
2019-04-28, 00:25
Medlem
Citat:
Varför litar du inte på henne då? Jag läser FUP nu, hon verkar bara deprimerad och käkar antidepressiva
Men ser att hon inte säger hela sanningen men samtidigt måste man ha förståelse för hennes situation. Hon är närmaste person till GM och har barn hemma. Jag har också inte läst hela FUP och håller på att läsa färdigt.
Citera
2019-04-28, 00:57
Vilken härligt okunnig diskussion ni har.
JB har krutstänk på sina kläder vilkdt innebär att hon stått inom 1 m från den som avlossat skotten. Åklagaren kommer bryta ner henne fullständigt. Dessutom har hon svabbat enorma mängder blod på natten. Det är därför hennes larmsamtal dröjt. Till detta kommer hon pressas mkt hårt i rättssalen inför JT om vad hon och BO höll på med...hångel..sex etc ..tidigare otrohet mm. Går på antidepressiva och kommer bryta ihop inom 5 min inför en korsförhörande åklagare. Sannolikt kortare fängelsestraff eller böter plus högt skadestånd till BO. JT ser vi ute om 0.7 x 10 år.
Båda ljuger så fruktansvärt dåligt så det kommer bli enkelt att korsförhöra dem. Solklart fall som helt motbevisas av teknisk bevisning.
Barnen kan föräldrarna glömma närmsta åren. Statistiskt sett är barnen rökta med de gener de ärvt och kommer med 80 % sannolikhet sluta som föräldrarna dvs missbruk deprimerade självmord andra våldsbrott droger eller liknande.
Citera
2019-04-28, 08:48
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbrorbertil22
Min teori är att: under kvällen uppger JB att hon haft på sig ett par jeansshorts och ett vitt linne, men man hittar blod/dna rester från BO från en grå klänning. Skott finns på ovanvåning, men inte blodrester på väggar. JB har gått och lagt sig uppe i sängen, antingen själv, eller med BO då hans telefon påträffas i sängen, GM hittar dem båda i sovrummet, sovandes, alt. "aktiva" alt. BO är på JB eller mamman/barnen när de sover, GM går då till vapenskåpet och plockar fram vapnet, BO kastar på sig kläder och springer ner till nedervåningen, GM skjuter ett skott efter honom men missar ( rester från den söndertrasade bjälken på övervåningen) i samma veva kastar JB på sig sin gråa klänning och springer efter, när de hunnit ner till nedervåningen hinner BO precis ut mot vardagsrummet när GM skjuter ett ytterligare skott (rester på den öppna toadörren), som träffar, JB står då bredvid/snett bakom GM då resterna på klänningen påvisat att hon borde stått 1m ifrån offret, GM skjuter sedan ett skott till. De båda får panik, tjafsar, pratar ihop sig och kommer sedan överens om att GM fixar med kroppen och JB städar upp.

Mycket bra inlägg som fick mig att läsa igenom saker igen!

Jag har sedan innan FUP trott att BO stod vänd mot JB när han blev skjuten i vänster sida. Men klänningen har blodstänk på baksidan längst ned:

Citat:
För att åstadkomma det iakttagna stora antalet tätt placerade blod- och vävnadstänk krävs en explosiv kraft. En sammantagen bedömning är att de i skottögonblicket spridits från skottskadan i Claessons huvud. Huvudet bedöms i skottögonblicket ha varit beläget på kort avstånd, inom ca 1 meter, utanför klänningens bakre nedre del.
B 2583-18, ab 111 del 5.pdf sid 179

Blod som skvätts på toalettdörren visar två skilda mönster, ett i revbenshöjd och ett från golvet, dvs skott ett mot sidan och skott två mot huvudet. BO har varit i vardagsrummet när skott ett träffade och hamnat med huvudet framför dörren när JT sköt på huvudet på nära håll.

JB:s klänning har inga blodspår i revbenshöjd, varken på fram eller baksida. Om JB varit mellan BO och JT borde hon ha fått några skvätt från första skottet också. Därmed kan man utesluta att hon t.ex. försökt avstyra hotet genom att greppa om hagelbössan, som då råkade avfyras. Jag tror därför att JB vid första skottet varit någon kortare bit, kanske en halvmeter bortanför BO sett från JT:s håll. Det är en lämplig position för någon som vill avstyra ett bråk och förmå någon gå.

Hugskottet att hon gripit hagelbössan fick mig att fundera över om BO samtidigt svängt upp med armarna för att fly. Jag insåg att ett skott i sidan inte är möjligt om man står med armarna nedåt. Hålet är 13 cm under armsömmen. Skulle han stått med armarna uppåtsträckta skulle skottet ha tagit i hjärthöjd. Det rimliga är därför att han haft armen framåt när han blev skjuten. Han har knappast riktat den mot JT för i så fall borde han dels vara vänsterhänt och dels ha vänt sig hastigt mot JT. Han kan knappast heller ha måttat ett slag mot JB. Han måste ha gestikulerat eller precis höjt upp armen för att kanske börja kuta ut.

JB skulle teoretiskt ha kunnat ha satt på sig klänningen bak och fram och det kan inte uteslutas.

Jag har dock glömt vittnet AN:
Citat:
Min väckarklocka ringde 01.55 Så jag tror det kan ha varit 02.00 när jag hörde smällarna. --- 02.13-02.14 lämnade jag bostaden.
B 2583-18, ab 113.pdf sid 45-46

Ett annat vittne säger att hon dubbelkollade klockan till 02:03.
B 2583-18, ab 113.pdf sid 7f

Och vittnet AH hörde sista skottet före 02:23 enligt datorlogg
B 2583-18, ab 113.pdf sid 29.

Noteras skall dock att JT har samma kläder vid brottet som han har på foton från kvällen. JB har de kläder på fotona som hon hade när polisen kom, och antagligen när hon städade. Jag baserar det på att man ser att hon hade vita kläder på sig. Undantaget är vid skottet, vilket innebär att hon har bytt kläder vid tillfället och sedan slängt dem i tunnan, förmodligen pga efter att ha tvättat hjärnsubstans från benen.
B 2583-18, ab 114.pdf sid 5

BO hade strumpor på sig men T-shirten hade en armen inte kommit rätt. Att ta å sig strumpor är inget prioriterat så förmodligen hade han strumpor på sig när han kastade på sig T-shirten.

Jag undrar därför om allt tal om att den sov där, den sov där osv, detta fyllande av sängarna döljer det faktum att alla var påklädda utom BO och JB.* Det är fullt möjligt att BO och JB börjat kladda på varandra kort efter det att sista SMS bliviti skickat. Kanske stämmer det att BO gått in hos sovandes JB i parets sovrum och det är orsaken till att mobilen fanns där, vilket i sin tur är varför JB är så orolig i avlyssnade samtalet med systern över att hans telefon varit där. Hon försöker få det till att BO kanske försökt ge sig på hennes mamma...

Oavsett är spåren sådana att ingen vettig person tror något annat än att JB var med när BO sköts.

* EDIT: Skälet till att alla säger sig ha lagt sig och sovit gott är att alla därmed kan försöka göra gällande att en annan person kommit in i huset. Men eftersom uppgifterna om vem som sov var, vem som bar dottern osv går isär så är det nog så att den enda som klätt av sig och lagt sig är JB.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2019-04-28 kl. 08:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in