2018-07-03, 21:54
Medlem
Hejsan alla Flashare!

Jag ska mönstra i slutet av denna månad (Juli) och jag undrar om det kan vara värt att plugga innan. Gjorde nämligen förra året men minns inte alla stegen riktigt. Vet att det är språkförståelse men är det matte med, eller är det bara språk, rumsuppfattning, enkla fysik frågor, familjefrågor?

Om ni har flera ämnen att lägga till så gör det. Dela gärna hur erat prov var 😁

Tack på förhand!
/Egil
Citera
2018-07-03, 22:06
Medlem
Popetoterors avatar
En fråga vill du faka provet eller vill du göra det på dina villkor, fuska sig igenom livet mår man bara dåligt av, gör ditt bästa och funkar inte det så är det inget för dig, du är fortfarande en unik människa.
Citera
2018-07-03, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popetoteror
En fråga vill du faka provet eller vill du göra det på dina villkor, fuska sig igenom livet mår man bara dåligt av, gör ditt bästa och funkar inte det så är det inget för dig, du är fortfarande en unik människa.

De flesta som blir bra på något har förberett sig och tränat på det innan.
Det gäller såväl iq-test som högskoleprov eller mönstring.

Förstår inte hur man kan se det som fusk att förbereda sig innan.

Ska han kriga på magkänsla oxå sen?
Citera
2018-07-03, 22:14
Medlem
Synonymer
Motsatser

Spatialförmåga ( googla spatial Brain test så får du upp tester som är liknande)

Det är det som jag minns, mönstrade hösten 2016.
Citera
2018-07-03, 22:25
Medlem
Bergakungens avatar
Litet testvana har aldrig skadat.

Dilemmat här är att man kan träna på mönsterigenkänning ("vilken figur kommer sedan") genom att göra (och analysera) snarlika tester och man kan öva upp sin logiska förmåga (dra korrekta slutsatser på given information).

Däremot krävs det mängdträning för ordförståelse, det hinner du inte.

Sedan är de testerna inte skapade av lättlurade personer. Fejkar du värderingar eller försöker se ut som något du inte är märks det på svaren (de hänger inte ihop).

Men givetvis skall du förbereda dig. Såklart!
Citera
2018-07-03, 23:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Litet testvana har aldrig skadat.

Dilemmat här är att man kan träna på mönsterigenkänning ("vilken figur kommer sedan") genom att göra (och analysera) snarlika tester och man kan öva upp sin logiska förmåga (dra korrekta slutsatser på given information).

Däremot krävs det mängdträning för ordförståelse, det hinner du inte.

Sedan är de testerna inte skapade av lättlurade personer. Fejkar du värderingar eller försöker se ut som något du inte är märks det på svaren (de hänger inte ihop).

Men givetvis skall du förbereda dig. Såklart!

Du menar att anledningen till att mönstringen inte är matriser är för att man kan ha tränat upp den förmågan?

Jag scorar 150 på matriser btw
Citera
2018-07-04, 06:47
Medlem
borrizs avatar
Varför inte göra ett Mensa-test med en gång?
Citera
2018-07-04, 07:19
Medlem
Visste inte att det skulle komma svar såhär snabbt! 😀
Gjorde mönstringen förra året faktist fick en 5a. Vart bara lite nojig eftersom jag fortfarande gick i plugget då, sista terminen i Gymnasiet.
Chansen att jag kan få en 5a igen är kanske inte så låg. 🤔
Citera
2018-07-04, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egil-Skallagrim
Visste inte att det skulle komma svar såhär snabbt! 😀
Gjorde mönstringen förra året faktist fick en 5a. Vart bara lite nojig eftersom jag fortfarande gick i plugget då, sista terminen i Gymnasiet.
Chansen att jag kan få en 5a igen är kanske inte så låg. 🤔

Om du inte är ute efter att förbättra ditt resultat så kanske det kan vara bra att veta att ditt resultat är giltigt i 24 månader.

Vad jag kan komma ihåg så sa dom till mig när jag mönstrade, i maj i år, att 5 var medel för i-provet.
Citera
2018-07-04, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egil-Skallagrim
Hejsan alla Flashare!

Jag ska mönstra i slutet av denna månad (Juli) och jag undrar om det kan vara värt att plugga innan. Gjorde nämligen förra året men minns inte alla stegen riktigt. Vet att det är språkförståelse men är det matte med, eller är det bara språk, rumsuppfattning, enkla fysik frågor, familjefrågor?

Om ni har flera ämnen att lägga till så gör det. Dela gärna hur erat prov var 😁

Tack på förhand!
/Egil
Ja det går att höja sig rejält om du tränar innan.
Sätter du dig och kör 30-60 min varje dag och gör olika intelligenstest/övningar under några veckor så kommer du bli betydligt bättre.
Dels blir du testvan så att du blir mentalt tryggare samtidigt som din hjärna blir snabbare och bättre på lösa uppgifter.
Ju yngre man är desto snabbare går det.
Man rent av märker stora skillnader när 70-80 åringar får göra hjärnagyma varje dag under några veckor.

Är olika tärningar, kubar etc där du ska se mönster.
Placera in rätt bild för att det ska stämma.
Sedan typ bilder på fysiska problem med gungbrädor mm, inget räkande bara logik.

Tar vi psykologen så tänk igenom ditt liv vad du har gjort, hur är du egentligen som person?, vad har du för intressen?, relationen till familjen och vänner.
Ta i hand och småprata lite glatt innan du sätter dig ner.
Luta dig tillbaka och slappna av, sitt inte med armarna i kors.
Flacka inte med blicken utan mött psykologen med blicken
Citera
2018-07-04, 19:55
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daygamer
Du menar att anledningen till att mönstringen inte är matriser är för att man kan ha tränat upp den förmågan?

Jag scorar 150 på matriser btw

Nej, jag menar att försvarets test är extremt "grenspecifik". Den mäter egenskaper som har betydelse för den militära utbildningen.

Det har troligen fallit i glömska, men försvaret har testat i stort sett alla, under många år och har en mycket klar bild av vad som bör mätas för att träffa rätt vad gäller lämplighet för militär utbildning.. Man har inte bara testhistorik, utan också en korrelation mellan vad testresultaten prognosticerade och hur det fungerat under utbildning (och på missioner, i förekommande fall, Sverige har av och till haft förband i hetluften sedan Korea).

Poängen är att man frågar efter rätt saker, inte bara hur smart man är. (Man kanske inte är riktigt klok i alla fall... )

Normala (eller populära) intelligenstester mäter snävare än försvarets breda tester.
Citera
2018-07-05, 11:47
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Att träna inför IQ-test är ju inte så knepigt... åtminstone om vi håller oss till matriser. Vill man ha högt resultat gäller det att prova lite olika innan. Att hålla rätt på olika strategier som används för att manipulera figurerna. Rotation, färgändring, omkastning, lika på lika, serier, allt fördelat på tre fyra olika variabler. Om man kan alla manipulationsformer så sätter bara korttidsminnet och erfarenheten gränsen.
Värre med verbala test... ett ordförråd är ju svårt att ordna på kort tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in