Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2020-10-27, 05:26
  #37
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrKaravaj
Är det därför vissa som kör keto säger att man ska äta ost som har hög fetthalt?
Man vet ju inte riktigt vad man ska göra när ens läkare säger att man ska köpa ost med lägst fetthalt medan på nätet och personer man känner som kör keto säger att man ska köpa den sorts ost och mejeriprodukt med högst fettinnehåll
Här kan du läsa mer ingående om dieten: https://www.styrkelabbet.se/keto/

Det är alltså inget negativt med ett proteinintag högre än gemeneman har eller rekommendationen på ca 0.8 g/dag. Så länge det inte överdrivs lär inte ketosen påverkas.
Citera
2020-10-27, 14:23
  #38
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrKaravaj
Om man är diabetiker är alltså denna diet väldigt dåligt, antar jag?
Precis
Citera
2020-10-27, 14:44
  #39
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Du har det på känn! Keto diet är INTE bra!:
Kroppen kan använda både kolhydrater (socker) och fetter som energikälla (till liten del även protein). Hjärnan kan dock BARA använda socker som energikälla.
Ketos är ett tillstånd som inträffar när kroppen måste bryta ner fett när det saknas socker (kolhydrater). Utan kolhydrater och socker bryter kroppen ner fett och då bildas bl.a. ketonkroppar i blodet. Problemet är att ketonkroppar skadar hjärncellerna och påverkar även andra organ negativt t.ex. bukspottskörtel, lever, njurar och hjärta.
Vid ”keton-diet” försätter man kroppen i samma tillstånd som diabetiker som får farligt lågt blodsocker och hamnar i s.k. diabeteskoma, då man akut måste tillföra socker intravenöst. Ketondiet kan leda till detta tillstånd som kallas ketoacidos och medför en hypoglykemisk chock (man blir medvetslös). Ketoner kan skada ett flertal inre organ, men framförallt hjärnans celler. Dessutom är dieten faktiskt farligare för den överviktige eftersom mängden ketonkroppar blir högre ju mer fett man har att bryta ner.

Du vet inte vad du pratar om. Nonsens. Läs på lite.
Citera
2020-10-27, 14:51
  #40
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Här kan du läsa mer ingående om dieten: https://www.styrkelabbet.se/keto/

Det är alltså inget negativt med ett proteinintag högre än gemeneman har eller rekommendationen på ca 0.8 g/dag. Så länge det inte överdrivs lär inte ketosen påverkas.


Ett problem med ett högt proteinintag är att urinen blir mer syrlig. Detta i kombination med tex spenat (extremt högt oxalatinnehåll) som många trycker is sig av leder till njursten. Vilket jag fick. Vilket var det mest smärtsamma jg varot med om i hela mitt liv, och jag har 4 kvar som väntar. Nu ligger jag på 0.6-1g/kg kroppsvikt. Och under 50mg oxalater per dag. Allstå smärtan var sinnessjuk. Never again. Men jag åt 200g spenat o dagen i flera måander, och det i kombination m3d ett högt salt intag (5-8g om dan) och såligt med att dricka vatten, så jag ska ju inte helt skylla på protein intaget som nog inte var jättehögt ändå. Men runt 1.5g/kg kroppsvikt per dag. Det var velt enkelt en klusterfuck.
Citera
2020-10-28, 05:09
  #41
Medlem
carminaburanas avatar
https://medicalxpress.com/news/2020-...ts-reverse.amp

Bara en av 100 tals kontrollerade studier om att ketogen diet kan vara bra
Citera
2020-12-11, 05:06
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Vad händer om man äter lite bröd och kolhydrater? Mindre än 20% har jag hört ska vara okej. Om man äter mer än så en dag, kastas man ut ur ketosen på direkten då?

Nej, funkar inte. Inte ens fiberbröd. Bröd har för höga halter av kolhydrater, vilket kastar en ur ketos. Generell gränsvärde är 20g kolhydrater per dag, bara med en liten macka kan man nå upp till det värdet. Mandelbröd däremot fungerar i mindre mängder
Citera
2020-12-11, 05:16
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiceNChicken
Hur mycket sallad äter ni?

Ni med ketonmätare, kan ni käka vattenmelon under sommaren då det är så billigt ( OCH SÅ JÄVLA GOTT )?

Nej, för mycket socker i vattenmelon
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback