• 1
  • 2
2018-07-02, 21:49
Medlem
Hej! Jag skulle uppskatta ifall någon tog vill lägga ner tid på att svara på detta seriöst.

Jag är en tjej som är 19 år. För ungefär 3 veckor sen rökte jag på cannabis under den studen jag var hög var jag ganska nojig jag mådde inte så bra och inte så dåligt heller. Dagen därpå vaknade jag och mådde ganska bra faktiskt. Men efter en stund kände jag att något inte stämmer överens. Det kändes som allt var overkligt och att jag lever i en dröm. Jag åkte hem på kvällen då jag körde bil och hemvägen kändes som att jag åkte i flera år men när jag var hemma kändes det som att det jag har gjort inte hade hänt.

Iallafall jag åkte till lasarettet och det visade sig inget eftersom det va några dagar efter rökandet. Min kropp mässen bra dock hade jag för lågt blodtryck men det var inget farligt. Jag åkte till en festival under denna festivalen kände jag mig helt förvirrad & drack alkohol för att kanske må bättre. När jag kom hem mådde jag väldigt dåligt då jag grät ibland då & då.

För en vecka sen var jag utomlands vilket var ganska skönt för mig eftersom det blev lite bättre och jag tänkte inte så mycket på dessa känslor. Nu är jag hemma igen och de känns som att dessa känslor är tillbaka.

Då mina frågor är har någon av er känt samma sak? Går detta över eller vad ska jag göra?
Citera
2018-07-02, 21:53
Medlem
Derealisation, det är normalt och det upplever nog alla iaf minst nån gång i livet.

Du låter som en orolig själ, kanske ska lägga rökat på hyllan tills du är tillräckligt trygg i dig själv.
Citera
2018-07-02, 21:55
Medlem
Tack för svar, ja jag är en person som övertänker väldigt mycket vilket är väldigt jobbigt för mig också.

Jag är inte den som brukar röka har gjort det max 5 gånger. Har du upplevt detta någongång?
Citera
2018-07-02, 21:57
Medlem
silbersteins avatar
Jag har haft det pga en annan traumatisk upplevelse. Kan vara otroligt obehagligt och framför allt skrämmande att vara osäker på om det någonsin kommer gå över. Det kan ta lite tid, men det kommer gå över! För mig tog det säkert ett halvår, eller i alla fall ett par månader, innan började känna mig som mig själv igen, men det behöver nog inte ta alls så lång tid. Kan rekommendera motion, sömn och allmänt försöka ta hand om dig själv, men nojja inte upp dig för mycket även om kan vara svårt att ta in när är som värst.
Citera
2018-07-02, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jetjet
Tack för svar, ja jag är en person som övertänker väldigt mycket vilket är väldigt jobbigt för mig också.

Jag är inte den som brukar röka har gjort det max 5 gånger. Har du upplevt detta någongång?
Ja flera gånger, både nykter och onykter.

Ska du röka igen så testa någon indicadominerad strain, OG kush, Northern lights, höga halter av thc kan lätt göra en lite paranoid.
Citera
2018-07-02, 21:58
Medlem
Halloween2s avatar
Kände detta i vintras men kan ha berott på att jag samtidigt åt mycket benso till när jag rökte. Blev för overkligt och trött på det att jag tog en semester på psyk. Känns ganska så skönt att alltid kunna ha någon att prata med och inte behöva oroa sig så mycket.
Citera
2018-07-02, 21:58
Medlem
Ja det är derealisation och det har jag haft sedan skoltid, dvs 35 år eller mer. Det räcker med att jag läser ordet så skiftar jag in i dimman.
Citera
2018-07-02, 22:57
Medlem
Jag blir jätte orolig när vissa skriver att de kan gå över efter några veckor medan andra skriver att de kan ta flera år?

Denna känsla är det värsta jag har varit med om i hela mitt liv. Det känns så jävla konstigt att gå runt såhär utan att veta när det kommer att gå över.
Citera
2018-07-02, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The13
Ja det är derealisation och det har jag haft sedan skoltid, dvs 35 år eller mer. Det räcker med att jag läser ordet så skiftar jag in i dimman.

Hur har det gått för dig då? Eftersom jag vill plugga vidare och jobba. Känns det just nu som att jag inte kommer klara av nånting
Citera
2018-07-02, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silberstein
Jag har haft det pga en annan traumatisk upplevelse. Kan vara otroligt obehagligt och framför allt skrämmande att vara osäker på om det någonsin kommer gå över. Det kan ta lite tid, men det kommer gå över! För mig tog det säkert ett halvår, eller i alla fall ett par månader, innan började känna mig som mig själv igen, men det behöver nog inte ta alls så lång tid. Kan rekommendera motion, sömn och allmänt försöka ta hand om dig själv, men nojja inte upp dig för mycket även om kan vara svårt att ta in när är som värst.

Ja det är ju jobbigt att ta in allt, och bara försöka acceptera detta. Ibland kan jag känna att det är lugnt och att det går över, medan vissa stunder känns allt på botten och att det inte kommer bli bra. Det är många som skriver & säger att man kan fastna i denna onda cirkeln medan andra säger att de går över.

Vad skönt att du blev av med detta. Motionera du mycket osv?
Citera
2018-07-02, 23:35
Medlem
silbersteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jetjet
Ja det är ju jobbigt att ta in allt, och bara försöka acceptera detta. Ibland kan jag känna att det är lugnt och att det går över, medan vissa stunder känns allt på botten och att det inte kommer bli bra. Det är många som skriver & säger att man kan fastna i denna onda cirkeln medan andra säger att de går över.

Vad skönt att du blev av med detta. Motionera du mycket osv?

Jo, jag motionerar mycket. Upplever det som väldigt skönt framför allt att ta ut sig helt så man helt enkelt inte orkar känna efter. Men brukade vara en riktig soffpotatis så tog ett tag att få in vanan. Men är även välgörande bara att ta lite lugna men långa prommenader, och eventuellt långsamt lägga till lite kortare löp-pass och jobba sig upp. Motion är naturligvis inte svaret på allt, men det hjälper, även för sömnen som också är extremt vikigt för återhämta sig.
Citera
2018-07-03, 09:28
Medlem
SYSTEMexes avatar
Ingenting farligt även om det kan vara obehagligt. Se det bara som en ny upplevelse och var positiv inför den. Ångest stress och olika saker som hjärnan upplever som små trauman kan ge upphov till detta. Ett val du borde göra är att sluta bruka droger samt hålla alkohol till minimum då det endast förstärker dessa känslor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in