• 1
  • 2
2006-02-02, 22:53
Medlem
Moonerss avatar
tänkte på detta innan idag när jag koka lite nudlar..

Om man vill att nudlarna ska smaka så mycket som möjligt, ska man då hälla i kryddan direkt eller precis innan man häller ut vattnet? Eller beror allt helt enkelt på mängden vatten?

dum fråga jag vet, ni behöver inte påpeka det
Citera
2006-02-02, 22:56
Medlem
Blizzs avatar
eh...
varför frågar du då?
desto senare du adderar kryddan desto senare dunstar kryddan med vattenångan...
punkt!
edit: eller?!
Citera
2006-02-02, 22:56
Medlem
micaeles avatar
Går det snabbare att ställa en fråga här, än att prova att laga till nudlarna två gånger?

Nåväl, jag tror på att man ska ha i kryddorna direkt, så att nudlarna kan ta upp så mycket smak som möjligt.
Häller du i precis innan du kastar vattnet så finns det ju ingen tid för noodlarna att tillgodogöra sig kryddorna.
Citera
2006-02-02, 23:00
Medlem
Blizzs avatar
det beror ju också på om du vill ha nudelsoppa eller nudlar..
mitt tips handlade om soppa..
om du ska koka nudlar så tror jag att det är skit samma...
Citera
2006-02-02, 23:01
Medlem
brrrs avatar
Jag brukar hälla i kryddan när nudlarna kokat upp funkar utmärkt
Citera
2006-02-03, 00:28
Medlem
curdmans avatar
Jag kokar nudlarna i så lite vatten som möjligt. När de kokat klart häller jag av det mesta av vattnet men lämnar lite så att det ligger kvar i botten av kastrullen. Sedan tillsätter jag kryddpåsen och rör om.
Den här konsten har förfinats genom många år av trial and error men jag lovar att det är så du får ut mesta möjliga smak och tillfredsställelse av dina dyrt införskaffade nudlar.

Mvh
Nudelconneseur
Citera
2006-02-03, 03:07
Medlem
MYRSLOKENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mooners
tänkte på detta innan idag när jag koka lite nudlar..

Om man vill att nudlarna ska smaka så mycket som möjligt, ska man då hälla i kryddan direkt eller precis innan man häller ut vattnet? Eller beror allt helt enkelt på mängden vatten?

dum fråga jag vet, ni behöver inte påpeka det
Jag har läst mycket dummare frågor här på FB än denna..

Jag tycker det smakar mer om jag häller i kryddan i början, då hinner det ju liksom koka in i nudlarna..
Citera
2006-02-04, 00:39
Medlem
Moonerss avatar
Citat:
Går det snabbare att ställa en fråga här, än att prova att laga till nudlarna två gånger?

nja, det vet jag inte, men varje gång jag gör nudlar så vågar jag inte testa något annat än det jag alltid gjort, dvs lägga i k´ryddan sent, för jag vill ju inte de ska smaka mindre

Ni skriver ju olika också, så frågan va kanske inte så dum trots allt
Citat:
Jag kokar nudlarna i så lite vatten som möjligt. När de kokat klart häller jag av det mesta av vattnet men lämnar lite så att det ligger kvar i botten av kastrullen. Sedan tillsätter jag kryddpåsen och rör om.
Den här konsten har förfinats genom många år av trial and error men jag lovar att det är så du får ut mesta möjliga smak och tillfredsställelse av dina dyrt införskaffade nudlar.

Mvh
Nudelconneseur

Jag litar på dig! ska genast gå ut i köket och koka lite fina välsmakande nudlar, thx
Citera
2006-02-04, 02:01
Medlem
Man undrar vad de malt ner i de där kryddorna egentligen.
Citera
2006-02-04, 05:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blizz
eh...
varför frågar du då?
desto senare du adderar kryddan desto senare dunstar kryddan med vattenångan...
punkt!
edit: eller?!

Kryddor och smak ångar inte bort.... Dom förstärks när vattnet försvinner.
Citera
2006-02-04, 06:32
Medlem
Nudelsoppa som alla snackar om e ju inte ens gott, inte en vatten droppe ska va kvar, ner med skiten durkslaget tills allt vatten e borta, sen tillbaka i kastrullen, tillsätt massa smör sen kryddan. Mums ps räknudlar e godast
Citera
2006-02-04, 12:42
Medlem
Moonerss avatar
Citat:
Nudelsoppa som alla snackar om e ju inte ens gott, inte en vatten droppe ska va kvar, ner med skiten durkslaget tills allt vatten e borta, sen tillbaka i kastrullen, tillsätt massa smör sen kryddan. Mums ps räknudlar e godast

Nä, jag tycker inte nudelsoppa är någon höjdare heller, dock ska man ha lite vatten kvar, det ska inte va så torrt så det klibbar fast. Jag brukar dock ställa en kopp under silen innan jag häller över nudlarna, sen dricker jag upp vattnet när jag ätit klart nudlarna, gott!

Ja, räknudlar e godast, dock har jag kvar 5-6 paket biffsmak nu så jag får klämma ner de först
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in