• 1
  • 2
2018-07-01, 15:53
Medlem
Vid infart till en parkering vid Almedalen Visby står på en rörlig skylt med områdesmärke med stoppförbud. Då ett flertal bilar redan står på parkeringen kör jag in och parkerar och går för att betala avgift. Varken på parkeringsautomat eller när man betalar via app kommer någon information upp utan betalning tas emot. Kontrollerar samtidigt områdesskylten som inte innehåller några tider eller liknande.

Tiden är ca 11.15 och jag betalar och parkerar 4 timmar. Kommer tillbaka till bilen och har då fått en bot vid klockan 14.30 på 1000 kr, och ser nu att man kompletterat skylten med en "kravallgrind" vid infarten, dock fortarande utan ytterligare information. Parkeringsvakten finns kvar men säger bara att har man körkort skall man veta vad märket gäller.

Så långt är väl läget juridiskt ganska klart, vägmärket fanns ju där och jag borde inte parkerat, att betalningen gick att göra kan man ha synpunkter på men är kanske inte tillräckligt för att invända, likaså kan man ju säga att informationen var allt annat än klar.

Går senare på dagen in och läser på information kring parkeringar på Gotlands hemsida och ser då att det står att parkeringar runt Almedalen är avstängda från och med klockan 12 den aktuella dagen.

Frågeställningar:
Kan skyltar sättas upp i förväg, som här där den är på plats 11.15 men börjar gälla först 12?,
och som följdfråga, har en skylt som eventuellt ej är giltig vid passering något värde och kan i efterhand bli gällande?
Om skyltar kan sättas upp utan att vara giltiga, finns så någon tidsgräns för hur det kan ske
Kan det omvända gälla, dvs man sätter upp en P-skylt men bötfäller den som ställer sig där eftersom den först börjar gälla i framtiden?

Nu kan man säga att av försiktighetsskäl borde jag avstått från att parkera när jag såg skylten, men i vissa fall är principer viktiga.

Har jag någon chans om jag överklagar och vad bör jag i sådant fall trycka på som anledningar för att undanröja boten?
Citera
2018-07-01, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joonas73
Vid infart till en parkering vid Almedalen Visby står på en rörlig skylt med områdesmärke med stoppförbud. Då ett flertal bilar redan står på parkeringen kör jag in och parkerar och går för att betala avgift. Varken på parkeringsautomat eller när man betalar via app kommer någon information upp utan betalning tas emot. Kontrollerar samtidigt områdesskylten som inte innehåller några tider eller liknande.

Tiden är ca 11.15 och jag betalar och parkerar 4 timmar. Kommer tillbaka till bilen och har då fått en bot vid klockan 14.30 på 1000 kr, och ser nu att man kompletterat skylten med en "kravallgrind" vid infarten, dock fortarande utan ytterligare information. Parkeringsvakten finns kvar men säger bara att har man körkort skall man veta vad märket gäller.

Så långt är väl läget juridiskt ganska klart, vägmärket fanns ju där och jag borde inte parkerat, att betalningen gick att göra kan man ha synpunkter på men är kanske inte tillräckligt för att invända, likaså kan man ju säga att informationen var allt annat än klar.

Går senare på dagen in och läser på information kring parkeringar på Gotlands hemsida och ser då att det står att parkeringar runt Almedalen är avstängda från och med klockan 12 den aktuella dagen.

Frågeställningar:
Kan skyltar sättas upp i förväg, som här där den är på plats 11.15 men börjar gälla först 12?,
och som följdfråga, har en skylt som eventuellt ej är giltig vid passering något värde och kan i efterhand bli gällande?
Om skyltar kan sättas upp utan att vara giltiga, finns så någon tidsgräns för hur det kan ske
Kan det omvända gälla, dvs man sätter upp en P-skylt men bötfäller den som ställer sig där eftersom den först börjar gälla i framtiden?

Nu kan man säga att av försiktighetsskäl borde jag avstått från att parkera när jag såg skylten, men i vissa fall är principer viktiga.

Har jag någon chans om jag överklagar och vad bör jag i sådant fall trycka på som anledningar för att undanröja boten?

Är det på allmän mark eller tomtmark? Vad fanns för skyltar där du ställde bilen? Vilken överträdelse är bilen rapporterad för?
Senast redigerad av Nordiad 2018-07-01 kl. 17:06.
Citera
2018-07-01, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Är det på allmän mark eller tomtmark? Vad fanns för skyltar där du ställde bilen? Vilken överträdelse är bilen rapporterad för?

Ingen expert men en kommunal parkering så det borde väl vara allmän mark, fanns utöver de normala parkeringsskyltarna endast en skylt i cementsugga fyrkantig med stoppförbudsmärke på vid infarten, där jag ställde fanns vanliga parkeringsrutor på marken. "30. Stannat eller parkerat fordon inom området där fordon inte får stannas eller parkeras, 10 kap 14§ Trafikförordningen"
Citera
2018-07-01, 21:29
Medlem
Citat:
Ingen expert men en kommunal parkering så det borde väl vara allmän mark, fanns utöver de normala parkeringsskyltarna endast en skylt i cementsugga fyrkantig med stoppförbudsmärke på vid infarten, där jag ställde fanns vanliga parkeringsrutor på marken. "30. Stannat eller parkerat fordon inom området där fordon inte får stannas eller parkeras, 10 kap 14§ Trafikförordningen"

Det är alltså en felparkeringsavgift det handlar om, inte en kontrollavgift. "Vanliga parkeringsrutor" Skriver du, ingen skyltning i anslutning till dessa?
Citera
2018-07-01, 21:58
Medlem
y.ys avatar
Citat:

Frågeställningar:

Skylten gällde redan när du kom om det inte fanns några tider på den.
Citera
2018-07-01, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Förutsatt att den var giltig enligt någon ltf. Mer intressant är vilken eller vilka skyltar som fanns där bilen parkerades, dessa tar ju över infartsskyltningen om de inleds med E19.
Citera
2018-07-02, 00:12
Medlem
miikoss avatar
Det finns inget krav på att fräsa bort markeringar i gatan när man inför stopp eller parkeringsförbud.

Hör med kommunen om det finns en LTF.

Om det var detta område så började gälla kl 09:00 1/7 2018.

https://rdt.transportstyrelsen.se/rd...d-022e574c7779

Kan nog vara svårt att klaga om det finns skyltning och LTF.

Att andra har parkerat är inget skäl. Det är ju annars vanligt att flockparkering gör så att en parkerar fel sedan ställer sig alla på samma sätt, alla får då felparkeringsavgift.

Tvärr så brukar inte p-automaterna eller apparna vara så smarta. En betalt biljett betyder inte att en parkering är tillåten. Systemen vet inte vilken bil biljetten är till eller var

Ex, så kan man i en del städer köpa en zon-biljett i en automat och sedan använda den i olika områden. Biljett släpps då ut av automaten även om parkerings och stoppförbud kan finnas på vissa gator innom den betalda tiden.

Men det hade nog varit tydligare om de satt en sopsäck över p-automaten.
Citera
2018-07-02, 00:15
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Förutsatt att den var giltig enligt någon ltf. Mer intressant är vilken eller vilka skyltar som fanns där bilen parkerades, dessa tar ju över infartsskyltningen om de inleds med E19.

Tänkte inte på det. Står det P vid rutiorna, så gäller ju parkering, i max 24 timmar på en vardagar, förutom vardag för heldag, om nu inte annat är skyltat.
Citera
2018-07-02, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Tänkte inte på det. Står det P vid rutiorna, så gäller ju parkering, i max 24 timmar på en vardagar, förutom vardag för heldag, om nu inte annat är skyltat.

Tillfällig skyltning är ofta undermålig. De som placerar skyltarna verkar inte ha särskilt stor kunskap om vad dessa skyltar innebär. Har sett en temporär 30-skylt placerad 10 meter före den ordinarie skylten som visar på 50, blev inte lång 30-sträcka där inte... Inte bättre vid temporära inskränkningar i rätten att parkera.
Citera
2018-07-03, 19:25
Medlem
Ja det är precis det område det gäller, min parkering var dock den 25 juni så då är det ju ett tecken på att det inte gäller. Jag tror dock att det finns mer än ett beslut om detta, det som du så vänligt sänder gäller nog ett totalt bil och stoppförbud, det jag drabbades av var att man stängt av enbart parkeringen för att sätta upp en av alla dessa stugor som skall finnas.

Här är länken till informationen på hemsidan
https://www.gotland.se/79060
Den viktigaste informationen ur ovanstående:
"Parkering
Stora delar av parkeringsytorna inom Almedalsområdet stängs av från och med måndagen den 25 juni klockan 12:00."

Min analys är att skyltningen som sådan uppfyller kraven för en avstängning från klockan 12, att den sedan kunde gjorts flera gånger bättre är en annan fråga. Det intressanta för mig är om jag har något i invändningen att jag kom före 12 och att det ingenstans framgick att jag då kunde parkera men bara fram till 12. Jag är inte säker på när skylten sattes upp men lek med tanken att jag kom innan och inte stått över 24 timmar, då måste det vara svårt att säga att jag gjort fel då jag ju knappast kan förväntas springa och kontrollera att man inte ändrar skyltningen när jag väl parkerat.

Den jämförelsen är lite haltande då ju skylten faktiskt fanns där när jag körde in, men då inte var gällande och att det inte framgick om den stod kvar sedan gårdagen eller när den eventuellt skulle börja gälla. Man skulle då kunna säga att det inte existerade (hoppas jag)

Citat:
Det finns inget krav på att fräsa bort markeringar i gatan när man inför stopp eller parkeringsförbud.

Hör med kommunen om det finns en LTF.

Om det var detta område så började gälla kl 09:00 1/7 2018.

https://rdt.transportstyrelsen.se/rd...d-022e574c7779

Kan nog vara svårt att klaga om det finns skyltning och LTF.

Att andra har parkerat är inget skäl. Det är ju annars vanligt att flockparkering gör så att en parkerar fel sedan ställer sig alla på samma sätt, alla får då felparkeringsavgift.

Tvärr så brukar inte p-automaterna eller apparna vara så smarta. En betalt biljett betyder inte att en parkering är tillåten. Systemen vet inte vilken bil biljetten är till eller var

Ex, så kan man i en del städer köpa en zon-biljett i en automat och sedan använda den i olika områden. Biljett släpps då ut av automaten även om parkerings och stoppförbud kan finnas på vissa gator innom den betalda tiden.

Men det hade nog varit tydligare om de satt en sopsäck över p-automaten.
Citera
2018-07-03, 19:31
Medlem
Jag kommer inte ihåg om det fanns skyltar vid rutorna, menar du då att de skulle ta över områdesskylten vid infarten, givet att den då inte var övertäckt eller liknande?

Om det är så, och den var öppen när jag parkerade och övertäckt senare, förändrar det något (mer än bevissvårigheten).

Tyvärr tog jag inte kort, och än värre så borde försiktigheten gällt, det var lite för bra platser för att stå tomma men man tänker att ibland har man tur.

Citat:
Citera
2018-07-03, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y.y

Tack för svaret, om det är så har den inte stöd i ett beslut då det börjar gälla först klockan 12, och det är lite detta jag är intresserad av. Har skylten något värde om den när jag passerar den inte är korrekt, dvs förväntas jag undersöka vidare för att den eventuellt kan bli gällande så småningom?

Man kan ju med fog säga att varför valde du att köra in och parkera när du såg skylten, och det är en både bra och berättigad fråga, så jag letar egentligen möjligheter att invända då jag tycker att det kunde gjorts så mycket bättre, och därför vill jag gärna "sätta dit" dem om jag kan. Jag är fullt medveten om att jag egentligen gjort fel, och summan är inte större än att jag kan ta den, men stör mig på när man mer verkar vara ute efter pengar än att få folk att göra rätt. Ser hur mycket som helst som kunde gjorts annorlunda, tillägg med tider, tydligare avspärrning vid infarten, markering på parkeringsautomat, annan vald starttid för förbudet, förslagsvis då kombinerat med informationen. Tänk en skylt där det framgått att "Parkeringsförbud råder inom detta område från klockan 12 den 25 juni", då hade allt varit lugnt

Nedan är länken till beslutet om klockan 12 den 25:e
http://rdt.transportstyrelsen.se/rdt...NoNavigation=1
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här