2018-07-09, 17:19
Moderator
Tystnads avatar
Jaså.. Ja det förklarar ju saken varför dom satt där...

Fattar inte varför kommunens skyddsjägare inte kan skjuta av "soptipps fåglar" regelbundet.
Vi har samma problem här, jätteskockar med kajor, skator och framförallt Duvor.
Hade en vind som duvor tog sig in i, fy fan som där såg ut. Saneringsfirman hade drygt jobb med detta.

Det här problemet fanns inte förr i tiden, ialla fall inte i samma utsträckning, då dom sköt av beståndet regelbundet.

Nu håller man i stället på sätter upp fågelpinnar, och fågelnät i byggnader med följden att dom istället flyttar till någon annan byggnad, och så får dom komma dit där och sätta upp pinnar/nät...osv
Och sådant är djävligt dyrt tro mig vet..
Ett par askar Gyttetorp röd kostar inte många hundralappar.
Citera
2018-07-09, 19:08
Medlem
Seiko-2003s avatar
Använd dina luftvapen, så jävligt väsnas dom inte. Ett litet knäpp bara som ingen annan reagerar på när du skjuter klockan fyra på morgonen.
Citera
2018-07-09, 19:41
Medlem
Lite OT men det verkar finnas mycket kunnande i tråden så jag frågar här.

Igår såg jag en flock av ett 50-tal måsar (Malmö) som flög väldigt högt, i cirklar, lite parallellt. Aldrig sett detta tidigare.

Vad höll de på med?

(I natt drömde jag att en mås som hade en unge nära attackerade mig och så hade jag ett tennisracket i närheten, ni kan ju fantisera om vad som sedan inträffade - mycket tillfredsställande)
Citera
2018-07-10, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Det finns inga cykel-/sopskjul eller garage i närheten?

Jo det finns dock kan man se över då de är låga. Sommarjobbarna som plockar skräp är rabiata och slänger allt.

Jag har nu knutit fast en mås i en stolpe. Får se hur länge den klarar sig där

Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Det där är ju klassik från förr i tiden!
Min morfar hade alltid ett antal skjutna fåglar (minns ej om det var måsar dock) hängande i körsbärsträdet och över jordgubbslandet.
Minns det var ganska vanligt bland folk på landet då förr.

Nu äger ju knappt någon en hagelbössa pga dom tuffa reglerna dessutom ser det ju inte trevligt ut i MP landet Sverige .

Googlade och ser att flera gör så. Jag kom på det av en ren slump när dom 2 döda måsarna låg där. Då ville ingen annan mås vara i närheten.
Senast redigerad av muhahaha94 2018-07-10 kl. 07:54.
Citera
2018-07-10, 07:59
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muhahaha94

Jag har nu knutit fast en mås i en stolpe. Får se hur länge den klarar sig där

.
Ingen bra idé!
Förr eller senare kommer det en djurvän som ringer värden, kvällstidningarna och polisen i nämnd ordning.
Nu är det knappast troligt att farbor Blå hälsar på eller att militanta djurrättsaktivister häller bensin i ditt brevinkast, men tänk på att du behöver arbetsro och då är det av nöden att du agerar diskret.
Citera
2018-07-10, 08:15
Medlem
Citat:
Ingen bra idé!
Förr eller senare kommer det en djurvän som ringer värden, kvällstidningarna och polisen i nämnd ordning.
Nu är det knappast troligt att farbor Blå hälsar på eller att militanta djurrättsaktivister häller bensin i ditt brevinkast, men tänk på att du behöver arbetsro och då är det av nöden att du agerar diskret.

Tänkte inte på det, dumt gjort. Får hoppas att jag inte behöver skjuta fler. Ska hålla mig inne nu i en vecka och sluta skjuta, blir orolig

Dock är jag inte orolig eller rädd för att åka dit för jaktbrott (Vilket jag tror är minimal risk) eller att djurrättsaktivister bråkar med mig.

Är mer rädd om mitt luftgevär om det beslagtas

Bor förresten i ett studentområde som jag nämnde tidigare. Finns inte tanter eller gubbar som rör sig här. Bara yngre personer och nu på sommaren så är 60% av alla lägenheter tomma då "alla" (svenskar) åker hem över sommaren. Kanske inte så troligt att en tysk utbytesstudent eller indier ringer polisen på mig.
Senast redigerad av muhahaha94 2018-07-10 kl. 08:18.
Citera
2018-07-10, 08:19
Medlem
Citat:
Ingen bra idé!

Går att sätta fast måsen i en metrev eller något så det ser ut som den fastnat av sig själv. Här är det en jävla skrikande från måsar från tidig morgon till sen kväll dessutom skator i massor. Men duvorna som varit här hela året är på semester eller så häckar de i skogen.

Ingen här i området skulle ha någon medkänsla med måsar. Funderat på luftgevär men det är lite för lite kraft och det är svårt att komma nära tillräckligt. Å andra sidan skadar man måsen så klarar de sig förmodligen inte i konkurrensen utan dör efter några dagar. Och då ligger den inte här utan har sökt sig till vatten.
Citera
2018-07-10, 08:42
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muhahaha94
Tänkte inte på det, dumt gjort. Får hoppas att jag inte behöver skjuta fler. Ska hålla mig inne nu i en vecka och sluta skjuta, blir orolig

Dock är jag inte orolig eller rädd för att åka dit för jaktbrott (Vilket jag tror är minimal risk) eller att djurrättsaktivister bråkar med mig.

Är mer rädd om mitt luftgevär om det beslagtas

Bor förresten i ett studentområde som jag nämnde tidigare. Finns inte tanter eller gubbar som rör sig här. Bara yngre personer och nu på sommaren så är 60% av alla lägenheter tomma då "alla" (svenskar) åker hem över sommaren. Kanske inte så troligt att en tysk utbytesstudent eller indier ringer polisen på mig.
Glöm inte att de som bor i ett studentområde oftast är i "aktiviståldern". Har du riktig otur så är tysken en fanatisk Greenpeace-medlem.
Citera
2018-07-11, 05:10
Medlem
Har haft ihjäl 16 bebisar och 7 stora måsar. Det är avsevärt lugnare i området nu. Nu ska jag ta en paus och hålla en låg profil.
Citera
2018-07-19, 20:59
Bannlyst
Jag plågades länge av fiskmåsar som satte igång att föra oväsen redan på småtimmarna.
Efter att ha funderat över olika diaboliska planer på att förinta kräken så gjorde jag slag i saken.
https://www.apoteket.se/kategori/ogo.../oronproppar1/
Citera
2018-07-24, 04:11
Medlem
Min farbror berättade att när han var 18 - 20 år brukade dom doppa brödbitar i Gotlandsdricke och sedan ge till måsarna. Kanske inte tar död på dem men du får en rolig show när dem sedan skall flyga iväg På mitt jobb hade vi några måsungar vars föräldrar attackerade chefen en gång, då tog han en banan, skalade den och fyllde den med lössnus. Fyra döda måsar efter tre bananer Dem pallar inte nikotinet bra tydligen.
Citera
2018-09-21, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulvinnan
Jag har hört från min sambo att hans pappa matade måsarna med superheta hela potatisar..och det funkade då de bara sväljer direkt så prova det...

låter ändå vettigt! men ska dem dö av värmen då ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in