2018-07-01, 02:37
Medlem
T-Todts avatar
För flera år sedan fick jag träning i TRE av en sjukgymnast. TRE betyder Trauma Release Exercise. Metoden jag lärde mig går ut på att ligga på exempelvis en yogamatta och framkalla ryckningar i knäna med fötterna mot underlaget. Första gången jag testade det i ungefär 15 minuter kände jag bokstavligt talat att min stressfaktor minskade. Förutom en fysisk urladdning reagerade jag psykiskt.

Metoden används bl a av hemvändande soldater i USA. Tanken är att frigöra stress man samlar på sig i kroppen vid ex PTSD. Det finns massor av videos på Youtube om någon är intresserad.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tens...sing_Exercises

Någon här som använder sig av det?
Citera
2018-07-04, 23:14
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Förtydligat rubriken.

/Mod
Citera
2023-07-15, 14:01
Bannlyst
Rekommenderar TRE! Är det fler med PTSD-diagnos här som upplevt tremor som symtom?

Gick en kurs i TRE. Förstod utbildaren som att man försöker nå hjärnan o nervsystemet genom att aktivera stressresponsen, låta den gå på högvarv, o då reduceras stressen. TRE kan riktas mot generell stress, men man kan också jobba med specifika trauman, genom kroppsskanning, bildvisualisering o ögonrörelser. Särskilt ögonrörelser är hjälpsamt jobba med tycker jag, gör man i EMDR också.

Har testat mindfulness utan effekt, o nekas terapi för PTSD, så TRE är min livlina.
Senast redigerad av annahilda 2023-07-15 kl. 14:08. Anledning: Stavfel.
Citera
2023-07-26, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-Todt
För flera år sedan fick jag träning i TRE av en sjukgymnast. TRE betyder Trauma Release Exercise. Metoden jag lärde mig går ut på att ligga på exempelvis en yogamatta och framkalla ryckningar i knäna med fötterna mot underlaget. Första gången jag testade det i ungefär 15 minuter kände jag bokstavligt talat att min stressfaktor minskade. Förutom en fysisk urladdning reagerade jag psykiskt.

Metoden används bl a av hemvändande soldater i USA. Tanken är att frigöra stress man samlar på sig i kroppen vid ex PTSD. Det finns massor av videos på Youtube om någon är intresserad.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tens...sing_Exercises

Någon här som använder sig av det?

Japp har haft svåra muskelspänningar under flera år pga ångest. Testat det mesta. TRE är det hittils bästa jag testat. Man börjar skaka efter övningarna om man följer dr bercelis instruktioner. Riktigt häftigt att det sker autonomt och att jag inte gör det medvetet.

Rekommenderar det verkligen till folk med muskelspänningar. Gör mig mer avslappnad än stesolid (stark muskelavslappnade medicin). Testa och se finns massa på youtube.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in