2018-06-29, 08:22
Medlem
Har ni hört talas om Vildakidz i Luleå som hjälper utsatta barn att få en rolig och givande fritid?
De ordnar gratisaktiviteter för barn, har vissa insamlingar om någon är i behov av pengar eller saker o.s.v.

Jag har mer och mer börjat fundera på vad det egentligen är som driver den familjen?
Dom har flera gånger påtalat att de vill ha sponsorer till sig själv, för att kunna jobba mindre.
Luleå kommun gick in och sponsrade med 500 000 men det tyckte dom inte varen stor summa och har sparat dom till "framtida buffert".

Luleå kommun hade för den summan kunnat hjälpa många barn, eller anställt någon ett år som fixar sponsorer som kan hjälpa utsatta barn.

Aktiviteterna är för blandade barn, alltså både för fattiga barn och för de som har det bättre ställt. Har varit på någon aktivitet oftast är det samma familjer där. Familjer som de flesta inte har det så dåligt ställt.

Många aktiviteter som de har för barnen och föräldrar tycker jag är lite "för mycket", många aktiviteter som inte heller barn till rika föräldrar skulle göra. Flyga små flygplan bland annat.

Era synpunkter?
Citera
2018-06-29, 15:51
Medlem
Vad jag förstått så har de vanliga jobb och driver detta vid sidan av, så det de menar med "jobba mindre" tolkar jag som att de skulle vilja kunna göra detta utan att dessutom löneslava 8-17.

Känner dem inte, men har bekanta med viss insyn. Verkar vara helt igenom ärligt och med goda avsikter.

Vilka aktiviteter de väljer att sätta pengar på kan man förstås diskutera, men det är väl lite upp till dem (och deras sponsorer) att ha åsikter. Så länge pengarna kommer barnen till gagn så kan jag tycka att det är OK.
Citera
2018-06-30, 06:32
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronvart
många aktiviteter som inte heller barn till rika föräldrar skulle göra. Flyga små flygplan bland annat.

Menar du att rikemansbarn inte vill flyga med modellflygplan?
Vad anordnar de för aktiviteter utöver detta?
Citera
2018-06-30, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kronvart
Har ni hört talas om Vildakidz i Luleå som hjälper utsatta barn att få en rolig och givande fritid?
De ordnar gratisaktiviteter för barn, har vissa insamlingar om någon är i behov av pengar eller saker o.s.v.

Jag har mer och mer börjat fundera på vad det egentligen är som driver den familjen?
Dom har flera gånger påtalat att de vill ha sponsorer till sig själv, för att kunna jobba mindre.
Luleå kommun gick in och sponsrade med 500 000 men det tyckte dom inte varen stor summa och har sparat dom till "framtida buffert".

Luleå kommun hade för den summan kunnat hjälpa många barn, eller anställt någon ett år som fixar sponsorer som kan hjälpa utsatta barn.

Aktiviteterna är för blandade barn, alltså både för fattiga barn och för de som har det bättre ställt. Har varit på någon aktivitet oftast är det samma familjer där. Familjer som de flesta inte har det så dåligt ställt.

Många aktiviteter som de har för barnen och föräldrar tycker jag är lite "för mycket", många aktiviteter som inte heller barn till rika föräldrar skulle göra. Flyga små flygplan bland annat.

Era synpunkter?

Börja här:
http://www.vildakidz.se/om-oss/
http://www.vildakidz.se/aktiviteter/

Så här skriver de bl.a.
"Det går bra för VildaKidz, vi behövs verkligen! 2016 blev vi utsedda till Årets Eldsjälar & 2017 vann vi Svenska Hjältar. Vi har dessutom blivit utsedda till topp 20 starkaste varumärken i Sverige på sociala medier (2017) & blivit personligt inbjudna av Mark Zuckerberg till Facebooks huvudkontor. "

Svårt att tro att detta hade hänt om det skulle vara något oseriöst.

Vad grundar du din skepticism på? Har du någon info eller har du bara svårt att ta in att det finns de som drivs av att göra gott för andra?
Citera
2019-03-30, 08:41
Medlem
Nä det är mest att dom "tigger" om pengar till sig själv, för att ha möjlighet att hjälpa andras barn.
Ofta är det inte barn som verkligen har behov.
Vi hkälper si och så mpnga barn ... bla bla bla.
Hjälper och hjälper, mpnga av dom familjerna som deltar i aktiviteterna har själv möjlighet att göra dessa saker. Men gratis är ju gott som man säger.

Jag tycker det hade varit en annan sak om dom verkligen hjälper barn som behöver det.
För att delta i Vildakidz aktiviteter måste barnens föräldrar aktivt anmäla sitt intresse o.s.v.
Barnen som inte ha engagerade föräldrar får inte möjlighet till detta.
Jag tycker alla penhar6 och resurser borde läggas på barn som inte har mat för dagen. Barn som inte har möjlighet att åka till badhuset.
Barn som inte har kläder o.s.v.
Nu känns det lite som att barnen lyxar till detzzz åjer rill Melodifestivalen (självklart med hela familjen Vildakidz).
Citera
2019-08-21, 11:22
Medlem
Jag får då inte känslan av att Vildakidz har något annat än goda avsikter de är riktiga eldsjälar som verkligen brinner för barn som har det svårt. Det enda jag har att invända är väl att de har låtit verksamheten växa sig lite för stor utan att förankra att de skulle få de bidrag de tänkt sig från Region Norrbotten och sen blev det lite sura miner när de inte fick det. De får sponsring i form av varor och tjänster från företag, men behöver rent ekonomiska bidrag för att ha råd att ta ledigt för att själva delta och sköta administrationen. Sånt behöver man kanske förankra innan det vuxit över huvudet. Många tycker ju att de borde få hur mycket bidrag som helst för att de "är så bra" och de ÄR ju bra, men Regionen och kommunen behöver ju ha ett regelverk för vilka som ska få bidrag för "egna" verksamheter. En annan sak som gnager mig lite är att de på sätt och vis skapar behov hos "sina" familjer och om den dagen kommer då de inte längre orkar, eller om någon av dem skulle bli sjuk etc så faller förmodligen alltihop.
Citera
2019-10-23, 20:25
Medlem
Såg ni vilken vinst Vildakidz har gjort 2017 och 2018. Dom får även gratis bil, resor m.m. m.m.
Citera
2019-10-28, 19:50
Medlem
gatyftfs avatar
Som någon redan nämnt: Dom gör det säkert av rätt anledningar och har "hjärtat på rätta stället" eller vad man ska säga men dom har vuxit för mycket på kort tid och har inte kompetens (eller tid, verkar det som) att söka externa bidrag och projektpengar.

Tycker även dom varit rätt transparenta med att dom egentligen tycker det är byråkratiskt trams med ansökningar och skulle helst av allt bara vilja få miljontals kronor av både kommun och region utan krav på motprestation och redovisning.

Är personligen emot att den som skriker mest/syns mest/gapar mest automatiskt även ska få mest. Finns mängder av föreningar i stan (och länet) som dagligen gör fantastiska saker och jobbar hårt, precis som VildaKidz, skillnaden är väl att majoriteten av dessa andra föreningar har mer erfarenhet, är stabilt uppbyggda, har fler involverade och typ bara jobbar på. Jag tycker det är vettigt att denna förening blir behandlad utifrån samma kriterier och krav som alla andra föreningar, särskilt med tanke på sparkraven i både kommun och region. Finns egentligen bara två vägar att gå: bli bättre på att skriva ansökningar rätt (att t.ex. hänvisa till sin facebooksida istället för att skriva en ordentlig verksamhetsberättelse i en projektansökan där en ansöker om 1 mille, kom igen), alternativt ta in hjälp för att göra detta, ELLER banta ner antalet aktiviteter så att det blir görbart på antalet personer som finns till hands i föreningen. Går ju som inte heller att säga "det känns roligare/viktigare att hjälpa barn därför vill vi helst slippa göra tråkiga administrativa saker". Det tråkiga administrativa är ett nödvändigt ont som krävs om man ska få göra dom kul och viktiga grejerna.

Kan dock tycka att det är rätt osmakligt hur dom i sina senaste inlägg snackar ner andra föreningar som får bidrag och stöd, skriver att andra är bättre på att "ordbajsa" fram ansökningar men inte gör något vettigt för pengarna, och menar att dom själva gör allting så himla mycket bättre. Tvivlar på att VildaKidz har insyn i ALLA Norrbottens(!) föreningar som får någon form av ekonomiskt stöd från regionen. Det ser aldrig snyggt ut att trycka ner andra för att höja sig själv. Tycker inte heller att det är särskilt intelligent gjort att implicit hänga ut handläggare på regionen och be alla deras tusentals följare missnöjes-mailbomba dessa. Så där sjönk dom rejält i mina ögon.
Citera
2019-11-06, 19:54
Medlem
gatyftfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kabeljohn
Väldigt kloka ord. Dom menar säkert väl, men dom kunde definitivt sköta det hela bättre. Att svartmåla andra föreningar är bara osmakligt och de lär ju knappast få mera ansökningar beviljade efter detta beteende, speciellt inte från handläggarna som blivit uthängda. Hade jag varit en drabbad handläggare hade jag snarare reagerat med att anmäla föreningen för en kontroll/revision än att ge dom godkänt på kommande ansökningar...

Precis. Istället för att suck it up och acceptera faktum (ofullständig/ej korrekt ansökan = inga pengar), göra om göra rätt till nästa gång, så var det ett ganska småaktigt och barnsligt beteende som kom fram. Förstår att man blir besviken men då får man kanske ta tio djupa andetag och sova på saken istället för att skriva långa inlägg på facebook halvt i affekt och peka på vad andra gör fel.

Hade jag varit en av dessa handläggare hade jag blivit riktigt lack. Hade jag varit kollega till någon av handläggarna eller chef för någon av dom hade jag blivit riktigt lack. Tror inte heller det förbättrar någonting, snarare tvärtom. Tror majoriteten av dessa handläggare gör ett bra jobb, och precis som i många andra yrken har dom regelverk att förhålla sig till. Vilket är bra, eftersom det är skattepengar som hanteras.
Citera
2019-11-07, 14:01
Bannlyst
Finns inga människor som viger hela sin fritid till att arbeta ideellt med barn och ungdomar. Givetvis sparar de pengar tar ut löner till sig själv..sedan behöver de hitta på lite extraordinära saker för att locka barnen till sig..
Citera
2019-11-09, 20:34
Medlem
gatyftfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalixxxx
Finns inga människor som viger hela sin fritid till att arbeta ideellt med barn och ungdomar. Givetvis sparar de pengar tar ut löner till sig själv..sedan behöver de hitta på lite extraordinära saker för att locka barnen till sig..

Det som dock blir problematiskt (i mina ögon) är att dom lagt undan en massa pengar för att kunna ta ut lön. Och sedan söker dom mer pengar kommunalt/regionalt för just lön.
Om dom, som jag förstått det, hamstrat närmare en miljon bland annat till löner varför söker dom då en miljon till från regionen? Och blir som tjuriga treåringar när dom inte får pengarna och hotar med att dom måste lägga ner. Dom har ju uppenbarligen pengar.

Från Kurren: "Noterbart är att Vildakidz redovisade en vinst motsvarande 1,25 miljoner kronor för 2018, närmare en miljon kronor mer än 2017.
– Det fanns frågor kring budget och vinst som lämnades obesvarade, trots att vår ekonomichef var i kontakt med Vildakidz revisor, säger Lindberg"

Och Vildakidz svar: "Region Norrbotten har inte frågat oss personligen om det. Intäkterna kommer från den årliga sponsring på 20 000 kronor vardera, som vi har fått från Luleås olika bostadsbolag, men också kommunens årsbidrag på 250 000 kronor samt från stödmedlemmar, insamlingar och andra företag.

Vilken är avsikten med vinsten?
– Vi visste att dagen skulle komma, när vi inte längre kunde vara tjänstlediga. Därför har vi "hamstrat" för att så småningom kunna ta ut lön. Vår dröm är att göra detta på heltid utan att bränna ut oss själva – då hjälper vi ju ingen."

Tycker regionen skött det hela proffsigt. Däremot tror jag kommunen (Luleå) strykt dom lite väl medhårs. Dom säger ju själva att dom lagt undan pengar från kommunen för framtiden, dessa pengar från Luleå kommun bör rimligtvis ha varit öronmärkta på något sätt, t.ex. att vissa mål ska uppfyllas + dom ska kunna visa ekonomiskt vad pengarna gått till för att de ska få behålla pengarna, och om detta inte gjorts så ska hela summan eller delar av summan betalas tillbaka. Eller så har dom fått någon specialare hos Luleå kommun som ingen annan förening någonsin skulle fått. OM det nu är ett bidrag, i mina öron låter det mer som ren sponsring. Har hört att dom varit rätt tjenis med Niklas Nordström. Skulle inte bli förvånad om det är en anledning till att dom eventuellt åkt under radarn.
Citera
2019-11-11, 14:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gatyftf
Det som dock blir problematiskt (i mina ögon) är att dom lagt undan en massa pengar för att kunna ta ut lön. Och sedan söker dom mer pengar kommunalt/regionalt för just lön.
Om dom, som jag förstått det, hamstrat närmare en miljon bland annat till löner varför söker dom då en miljon till från regionen? Och blir som tjuriga treåringar när dom inte får pengarna och hotar med att dom måste lägga ner. Dom har ju uppenbarligen pengar.

Från Kurren: "Noterbart är att Vildakidz redovisade en vinst motsvarande 1,25 miljoner kronor för 2018, närmare en miljon kronor mer än 2017.
– Det fanns frågor kring budget och vinst som lämnades obesvarade, trots att vår ekonomichef var i kontakt med Vildakidz revisor, säger Lindberg"

Och Vildakidz svar: "Region Norrbotten har inte frågat oss personligen om det. Intäkterna kommer från den årliga sponsring på 20 000 kronor vardera, som vi har fått från Luleås olika bostadsbolag, men också kommunens årsbidrag på 250 000 kronor samt från stödmedlemmar, insamlingar och andra företag.

Vilken är avsikten med vinsten?
– Vi visste att dagen skulle komma, när vi inte längre kunde vara tjänstlediga. Därför har vi "hamstrat" för att så småningom kunna ta ut lön. Vår dröm är att göra detta på heltid utan att bränna ut oss själva – då hjälper vi ju ingen."

Tycker regionen skött det hela proffsigt. Däremot tror jag kommunen (Luleå) strykt dom lite väl medhårs. Dom säger ju själva att dom lagt undan pengar från kommunen för framtiden, dessa pengar från Luleå kommun bör rimligtvis ha varit öronmärkta på något sätt, t.ex. att vissa mål ska uppfyllas + dom ska kunna visa ekonomiskt vad pengarna gått till för att de ska få behålla pengarna, och om detta inte gjorts så ska hela summan eller delar av summan betalas tillbaka. Eller så har dom fått någon specialare hos Luleå kommun som ingen annan förening någonsin skulle fått. OM det nu är ett bidrag, i mina öron låter det mer som ren sponsring. Har hört att dom varit rätt tjenis med Niklas Nordström. Skulle inte bli förvånad om det är en anledning till att dom eventuellt åkt under radarn.

Jag tycker inte man kan motivera deras existens om kommunen lika gärna kunde ha en egen anställd som ordnar med läger och aktiviteter... vad blir egentligen syftet med att han en extern leverantör som kostar lika mycket ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in