Citat:
Ursprungligen postat av
kalixxxx
Finns inga människor som viger hela sin fritid till att arbeta ideellt med barn och ungdomar. Givetvis sparar de pengar tar ut löner till sig själv..sedan behöver de hitta på lite extraordinära saker för att locka barnen till sig..
Det som dock blir problematiskt (i mina ögon) är att dom lagt undan en massa pengar för att kunna ta ut lön. Och sedan söker dom mer pengar kommunalt/regionalt för just lön.
Om dom, som jag förstått det, hamstrat närmare en miljon bland annat till löner varför söker dom då en miljon till från regionen? Och blir som tjuriga treåringar när dom inte får pengarna och hotar med att dom måste lägga ner. Dom har ju uppenbarligen pengar.
Från Kurren: "Noterbart är att Vildakidz redovisade en vinst motsvarande 1,25 miljoner kronor för 2018, närmare en miljon kronor mer än 2017.
– Det fanns frågor kring budget och vinst som lämnades obesvarade, trots att vår ekonomichef var i kontakt med Vildakidz revisor, säger Lindberg"
Och Vildakidz svar: "Region Norrbotten har inte frågat oss personligen om det. Intäkterna kommer från den årliga sponsring på 20 000 kronor vardera, som vi har fått från Luleås olika bostadsbolag, men också kommunens årsbidrag på 250 000 kronor samt från stödmedlemmar, insamlingar och andra företag.
Vilken är avsikten med vinsten?
– Vi visste att dagen skulle komma, när vi inte längre kunde vara tjänstlediga. Därför har vi "hamstrat" för att så småningom kunna ta ut lön. Vår dröm är att göra detta på heltid utan att bränna ut oss själva – då hjälper vi ju ingen."
Tycker regionen skött det hela proffsigt. Däremot tror jag kommunen (Luleå) strykt dom lite väl medhårs. Dom säger ju själva att dom lagt undan pengar från kommunen för framtiden, dessa pengar från Luleå kommun bör rimligtvis ha varit öronmärkta på något sätt, t.ex. att vissa mål ska uppfyllas + dom ska kunna visa ekonomiskt vad pengarna gått till för att de ska få behålla pengarna, och om detta inte gjorts så ska hela summan eller delar av summan betalas tillbaka. Eller så har dom fått någon specialare hos Luleå kommun som ingen annan förening någonsin skulle fått. OM det nu är ett bidrag, i mina öron låter det mer som ren sponsring. Har hört att dom varit rätt tjenis med Niklas Nordström. Skulle inte bli förvånad om det är en anledning till att dom eventuellt åkt under radarn.