2018-06-28, 18:47
Medlem
Hej jag kommer åka utomlands och vill växla cirka 10,000 kr till dollar. Vart är det billigaste att växla och vad kan jag göra så att det ej kommer kosta väldigt mycket. Tack!
Citera
2018-06-28, 18:54
Medlem
rebekks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dejag112
Hej jag kommer åka utomlands och vill växla cirka 10,000 kr till dollar. Vart är det billigaste att växla och vad kan jag göra så att det ej kommer kosta väldigt mycket. Tack!

Det är väl bara googla fram vad din bank/forex ställer för kurs + ev. transaktionsavg.

Med dina 10k sek kan du knappast propsa på bättre kurs iom beloppet, så är nästintill stensäker att listpris gäller för dig
Citera
2018-06-30, 17:21
Medlem
chessjamts avatar
Kapar tråden litegrand.
Forex verkar värdera dollarn högre än vad valutaomvandlare.com gör, samt att de (Forex) brukar ta ut en avgift för att växla. Ska själv till New York om drygt två veckor. Funderar på att växla/ta ut kontanter när man väl är där istället för här hemma. Är det ett smart drag eller gör jag en ekonomisk miss på detta? Tänker att kursen knappast kan gå högre än vad den redan är i dagsläget.
Senast redigerad av chessjamt 2018-06-30 kl. 17:26.
Citera
2018-06-30, 18:02
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Kapar tråden litegrand.
Forex verkar värdera dollarn högre än vad valutaomvandlare.com gör, samt att de (Forex) brukar ta ut en avgift för att växla. Ska själv till New York om drygt två veckor. Funderar på att växla/ta ut kontanter när man väl är där istället för här hemma. Är det ett smart drag eller gör jag en ekonomisk miss på detta? Tänker att kursen knappast kan gå högre än vad den redan är i dagsläget.

2 veckor? Då hinner du skaffa revolut, sätta in en liten slant och beställa deras mastercard/visa. Det tar ca en vecka att få hem och bättre valutakurs lär du få svårt att hitta, allra helst om du jämför med forex!

https://www.revolut.com/se/
Citera
2018-06-30, 18:08
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
2 veckor? Då hinner du skaffa revolut, sätta in en liten slant och beställa deras mastercard/visa. Det tar ca en vecka att få hem och bättre valutakurs lär du få svårt att hitta, allra helst om du jämför med forex!

https://www.revolut.com/se/

Tack för tipset! Kände inte alls till den.
Kommer att bo på annan ort veckan innan resan men det kanske går att få beställt till en annan adress än folkbokföringsadressen?
Citera
2018-06-30, 18:14
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Tack för tipset! Kände inte alls till den.
Kommer att bo på annan ort veckan innan resan men det kanske går att få beställt till en annan adress än folkbokföringsadressen?

Adressen går med all säkerhet att ändra senare, namnet däremot måste vara på dig och sätter du in pengar på revolut med kort så måste det kortet vara i ditt namn också, annars spärras kontot snabbt.
Citera
2018-06-30, 18:20
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Adressen går med all säkerhet att ändra senare, namnet däremot måste vara på dig och sätter du in pengar på revolut med kort så måste det kortet vara i ditt namn också, annars spärras kontot snabbt.

Då förstår jag. Ska pröva det och hoppas adressen funkar. Tack än en gång!
Citera
2018-06-30, 18:26
Medlem
sucuks avatar
Citat:

Se till att göra ett par mindre insättningar och sedan göra verifieringen i appen bara, annars är maxinsättningen per år löjligt låg. Tror du hinner få bort restriktionerna innan resan om du börjar direkt efter att ha skapat kontot - sätt in någon hundring eller två och gå sedan in på din profil.
Citera
2019-02-25, 12:59
Medlem
Citat:

Citat:
Se till att göra ett par mindre insättningar och sedan göra verifieringen i appen bara, annars är maxinsättningen per år löjligt låg. Tror du hinner få bort restriktionerna innan resan om du börjar direkt efter att ha skapat kontot - sätt in någon hundring eller två och gå sedan in på din profil.

Kollade Revolut.com på Trustpilot och de verkar ha stora problem 13% ger en stjärna, folk strandade i Indien etc med blockerade kort och en chat som tar 20 min mellan varje kommentar.

https://se.trustpilot.com/review/www...es=all&stars=1
Citera
2019-02-25, 16:39
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Kollade Revolut.com på Trustpilot och de verkar ha stora problem 13% ger en stjärna, folk strandade i Indien etc med blockerade kort och en chat som tar 20 min mellan varje kommentar.

https://se.trustpilot.com/review/www...es=all&stars=1

Hur gamla är kommentarerna? Mycket av det beror på att folk är okunniga och tror att de kan dunka in 30 000 på revolut dagen efter att de startat kontot och börja shoppa loss i annat land. Funkar inte riktigt så, reser man till annat land så tar man givetvis med mer än ett kort, allra helst om huvudkortet är ett debitkort så som revolut är.
Citera
2019-02-26, 20:27
Medlem
Citat:
Hur gamla är kommentarerna? Mycket av det beror på att folk är okunniga och tror att de kan dunka in 30 000 på revolut dagen efter att de startat kontot och börja shoppa loss i annat land. Funkar inte riktigt så, reser man till annat land så tar man givetvis med mer än ett kort, allra helst om huvudkortet är ett debitkort så som revolut är.
Javisst man måste ha backup kort och lite kontanter med sig för ATM kan vara ur funktion, taxi tar inte kort i u-länder. Jag brukar använda TransferWise för överföringar och det har fungerat perfekt sedan 2017-06, har gjort cirka 100 överföringar till Norge och Filippinerna. Betalar man överföringen med kort (dyrare) går det på timmar, betalar man via Internetbank brukar det gå på 1-2 dygn.

TS kunde kanske inte kan få ett betalkort/kreditkort det är kanske därför han ville växla till sedlar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in