2018-06-28, 20:35
Medlem
Salamiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freddeiboi98
Jag menar att köpa rå tobak, lägga i ugnen och sen häller man i snuskrydda.

Ok vi kanske pratar förbi varann här.
Men är inte problemet att det är råtobaken som ska chockbeskattas?
Eller det kanske är skillnad på rå tobak och den som ingår i snussatser? Brukar kallas råtobaksspill tror jag.

Dock är det inte bara att lägga i ugnen och krydda. Behövs ju även saltlösning och nåt mer vad det nu heter i ett par steg.

Men skit samma. Menar du att det finns annat tobaksfnas som funkar lika bra, men ej kommer att beröras av ev nya skatter?

Någon som kan belysa detta, helst med länkar?
Citera
2018-06-28, 20:39
Medlem
Freddeiboi98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salamis
Ok vi kanske pratar förbi varann här.
Men är inte problemet att det är råtobaken som ska chockbeskattas?
Eller det kanske är skillnad på rå tobak och den som ingår i snussatser? Brukar kallas råtobaksspill tror jag.

Dock är det inte bara att lägga i ugnen och krydda. Behövs ju även saltlösning och nåt mer vad det nu heter i ett par steg.

Men skit samma. Menar du att det finns annat tobaksfnas som funkar lika bra, men ej kommer att beröras av ev nya skatter?

Någon som kan belysa detta, helst med länkar?
Jag är väldigt säker på att skatten inte kommer höjas på det snuset man gör själv. Annars får väl TS köpa vanligt snus som är billigt. Det finns ju billigt lössnus.
Citera
2018-06-28, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freddeiboi98
Jag är väldigt säker på att skatten inte kommer höjas på det snuset man gör själv. Annars får väl TS köpa vanligt snus som är billigt. Det finns ju billigt lössnus.
Var inte så säker, kammarrätten i sin bedömning gör ingen skillnad på råtobak (piptobak) och råtobaksspill (snutsatser som Prillan). Alla ska beskattas likadant.

Rätt märkligt resonemang, krävs ju rätt mycket eget arbete för att göra råtobaksspill till eget snus.

Hoppas och tror Kammarrätten får bakläxa i högre instans.
Citera
2018-06-28, 21:40
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voodoodoll
Men vi är inte frökensnusare utan två meter långa vikingar som stoppar i äggstora prillor i käften.
Köpte en gång av misstag en stock portions tänkte ger den en chans, va fan fick stoppa i 5 dynor åt gången, kändes inget ändå. Kände mej som en bög.

Var finns "asgarv"-knappen när man behöver den?
Citera
2018-06-28, 21:45
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Var inte så säker, kammarrätten i sin bedömning gör ingen skillnad på råtobak (piptobak) och råtobaksspill (snutsatser som Prillan). Alla ska beskattas likadant.

Rätt märkligt resonemang, krävs ju rätt mycket eget arbete för att göra råtobaksspill till eget snus.

Enligt rykte så finns det folk som köper snussatser med råtobakspill och röker det i vattenpipa. Och därmed kan man använda det direkt. Det är så Kammarrätten (läs: Magdalena Andersson) fått till det för att kunna finansiera hazarerna (som dessutom hör till de som röker vattenpipa).
Citera
2018-06-28, 22:20
Medlem
Snusar en dosa GROV lös om dagen och kommer att göra det tills jag dör (oavsett pris). Ett liv utan snus och mus är inte värt att leva.
Citera
2018-06-28, 23:00
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Men vi är inte frökensnusare utan två meter långa vikingar som stoppar i äggstora prillor i käften.
Köpte en gång av misstag en stock portions tänkte ger den en chans, va fan fick stoppa i 5 dynor åt gången, kändes inget ändå. Kände mej som en bög.

Då jag har ett så kallat "kostymjobb", så kan jag inte leka "bonnadräng" med en rejäl lössnus under läppen. (Men ska sanningen fram, så på semester och helger är det lös som gäller"!)

1500:- per månad låter ändå rätt rejält mycket.. "Högt pris på snuset!"..

Nåja, det är lite off topic här, det gällde tydligen att göra eget snus hemma, och att "skräptobak"/spilltobak blivit så dyrt. -Svaret är då råtobak, alternativt odla egen tobak.

Det man "egentligen" behöver (grovt förenklat) är att riva sin egen råtobak själver. Inte knepigare än att stoppa i ett antal tobaksblad i sin köksmixer/visp, så VIPS (lek med ord) har man rätt konsistens på tobaken/det som ska bli gott snus. -Helt skattefritt., förutom momsen då..

(Att råtobak är skattefritt är rätt kul, när man tänker efter.. Ungefär som om råopium skulle vara "fritt fram", men annat får man "livstid för"..)

Sorry om jag låter som en "snusantagonist", det är jag verkligen inte! -SNUS ÄR LIVET!
Citera
2018-06-28, 23:05
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
EU har en regel där Sverige som ensamt land (Norge också?) har dispens på att sälja snus.

EU har även en regel där all CBD med under 0,2% THC är laglig men ändå har regering och polis gått efter detta. När polisen gjort razzior har man alltså brutit mot EU-lagarna.

Varför använde jag det som liknelse? Jo för Danmark hade också dispens på snus MEN det gällde enbart lössnus men man sålde portionssnus, så EU tog upp det i sin domstol. Undrar varför Sverige inte hamnat i domstol rörande hanteringen av CBD? De borde varit där för länge sen.

Hursomhelst: Om Sverige ska bli av med snuset finns det två sätt.

1. EU bryter mot sin dispens. Skulle vara väldigt mycket som krävs för det, tror inte de vill riskera att bli av med landet nummer 1 som de utnyttjat rörande t.ex. invandring.

2. Sverige går ut ur EU och förbjuder sjävla snus.

Nummer 2 kommer aldrig hända. Varför? Pengar. Skattepengarna snus drar in i Sverige vill 99av100 politiker ha kvar.

/ En som jobbat med EU-frågor.
Citera
2018-06-28, 23:06
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaftrudner
Enligt rykte så finns det folk som köper snussatser med råtobakspill och röker det i vattenpipa. Och därmed kan man använda det direkt. Det är så Kammarrätten (läs: Magdalena Andersson) fått till det för att kunna finansiera hazarerna (som dessutom hör till de som röker vattenpipa).

Här blir det jäkligt OT/side-topic, men kan man verkligen "röka snus"? (tobak går givetvis att röka)..
Nikotinist som jag är, har jag lite funderat på (som kul grej, ungefär "vad händer om man gör så här":
Spara sina gamla prillor, och röka? -Nä, inte för att jag tänker göra så IRL, men kanske funkar, det är ju ändå tobak?

-Sorry för detta, inte min mening att dra denna intressanta diskussion åt "fel håll"/off topic, men tänkte ändå på det, då folk verkar vara "pris-känsliga" när det gäller tobak/snus..
Citera
2018-06-28, 23:15
Medlem
Freddeiboi98s avatar
Citat:

Ja det hoppas jag med. Undra hur mycket skatten kommer höjas på det snuset man köper! Hoppas fan inte att det blir någon chockhöjning igen!
Citera
2018-06-28, 23:17
Medlem
Freddeiboi98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Här blir det jäkligt OT/side-topic, men kan man verkligen "röka snus"? (tobak går givetvis att röka)..
Nikotinist som jag är, har jag lite funderat på (som kul grej, ungefär "vad händer om man gör så här":
Spara sina gamla prillor, och röka? -Nä, inte för att jag tänker göra så IRL, men kanske funkar, det är ju ändå tobak?

-Sorry för detta, inte min mening att dra denna intressanta diskussion åt "fel håll"/off topic, men tänkte ändå på det, då folk verkar vara "pris-känsliga" när det gäller tobak/snus..
Man kan röka snus. Jag har hört att man får en jävla kick av det.
Citera
2018-06-28, 23:38
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
EU har en regel där Sverige som ensamt land (Norge också?) har dispens på att sälja snus.

EU har även en regel där all CBD med under 0,2% THC är laglig men ändå har regering och polis gått efter detta. När polisen gjort razzior har man alltså brutit mot EU-lagarna.

Varför använde jag det som liknelse? Jo för Danmark hade också dispens på snus MEN det gällde enbart lössnus men man sålde portionssnus, så EU tog upp det i sin domstol. Undrar varför Sverige inte hamnat i domstol rörande hanteringen av CBD? De borde varit där för länge sen.

Hursomhelst: Om Sverige ska bli av med snuset finns det två sätt.

1. EU bryter mot sin dispens. Skulle vara väldigt mycket som krävs för det, tror inte de vill riskera att bli av med landet nummer 1 som de utnyttjat rörande t.ex. invandring.

2. Sverige går ut ur EU och förbjuder sjävla snus.

Nummer 2 kommer aldrig hända. Varför? Pengar. Skattepengarna snus drar in i Sverige vill 99av100 politiker ha kvar.

/ En som jobbat med EU-frågor.

Lite "side topic igen", men det du tar upp är jäkligt intressant:
(Sorry för er som möjligen tar illa upp!)

-Det svenska snuset blev rejält mycket dyrare när EU "förbjöd" snus", och Sverige mer eller mindre blev en "snus-ö" i ett "osnusande Europa"..

Minns i hyfsad modern tid att en dosa snus kostade 10 spänn, köpt i stock, men sedan höjdes det och höjdes.. (Eftersom svensken inte kan gå "till Tyskland" och bunkra billigt snus, som vi kan göra med "bunkra öl".. -Monopolmarknad rätt och slätt..)
-Monopol gör det lätt för monopolisten att ockra sina kunder..

Nåja, för att återigen återgå till trådens ämne (plikttroget) så är lösningen att antingen köpa skattefri råtobak alternativt odla tobaken själv på egen tomt/åker. Finns tobakssorter som går att lyckosamt odla här i Skandinavien, rätt hyfsade grejor också! (Behöver ha lite "gröna fingrar", men turligt nog så är det fortfarande lagligt att odla tobak, till skillnad från annan "röka", tja ni fattar..)

Bara sökte lite, så jag garanterar inte vad "hemsidan" lovar, eller om sidan är "legit", men i alla fall: http://www.tobaksfro.n.nu/

(Tja, ni kan ju söka själva på "odla tobak"+Sverige"!)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in