Gymmar, växer och vill bli stor och stark. Till det behöver jag 3500 kalorier per dag. Min fråga är om det är okej att, om man till exempel fått i sig 3000 under dagen, slänga i sig några matskedar rapsolja i slutet av dagen för att få de resterande 500 kalorierna? Snabbt, smidigt, billigt, men är det ohälsosamt eller är det bara att go for it?
Inte ett svar på din fråga om rapsolja men varför lägger du inte till på dina andra måltider så att du kommer upp i 3500 kalorier. Ska du ha i dig så mycket mat gäller det att vara planerad, schemalägg dina måltider och lägg in ett extra mål mat på kvällen.
Inte ett svar på din fråga om rapsolja men varför lägger du inte till på dina andra måltider så att du kommer upp i 3500 kalorier. Ska du ha i dig så mycket mat gäller det att vara planerad, schemalägg dina måltider och lägg in ett extra mål mat på kvällen.
Sant, men att jag är både ostrukturerad och fattig är ingen bra kombination i detta sammanhanget
Ja, visst kan du det. Om det är hälsosamt beror säkert på ett flertal faktorer så det är svårt att svara på. Blir det mycket att ta på en gång så kan du ju sprida ut intaget under dagen, t.ex ha lite på maten/salladen eller liknande.
Jag hade rekommenderat att göra det lika mycket som att rekommendera att fylla det med chips eller godis. Det är inte något önskvärt. Det är tomma kalorier. Planera dagen bättre och ta en slev extra vid lunch och middag. Eller få in ett mellanmål om det går. Att säga att man är ostrukturerad och fattig känns inte som en tillräckligt bra anledning till att klunka olja innan läggdags.
Jag hade rekommenderat att göra det lika mycket som att rekommendera att fylla det med chips eller godis. Det är inte något önskvärt. Det är tomma kalorier. Planera dagen bättre och ta en slev extra vid lunch och middag. Eller få in ett mellanmål om det går. Att säga att man är ostrukturerad och fattig känns inte som en tillräckligt bra anledning till att klunka olja innan läggdags.
Inte tomma kalorier. Rapsolja är näringsrikt och en bra fettkälla.
Nötter! Cashewnötter är fint att fylla ut med! Annars som andra säger, fyll ut måltiderna mer, jag menar, en macka extra eller lite extra remouladsås till fiskpinnarna, alt. lite mjölk och du har enkelt nått över 1000kcal.
Jag är ingen dietist men vad jag läst verkar några matskedar av rätt olja, typ extra virgin oliv vara bra. Jag har hört folk som dricker 10 msk varje dag och i princip enbart äter proteinkällor och olja och klipper kolhydrater nästan helt. Själv ligger jag på en liknande kalorimängd som dig, ibland högre, och dricker ca 4-5 msk olivolja varje eller varannan kväll. Jag har inte märkt något negativt av det.
Om man jobbar och är upptagen mycket är det svårt att få i sig 3-4000 kcal även om man planerar.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!