Härligt, nu åker man till sjukhuset för att bli knivhuggen, istället för att det sker i motsatt ordning.
Citat:
Ursprungligen postat av
kopparfisk
Jag gissar på missbrukare eller imporerat problem.
Sannolikast, med tanke på antalet, är klanmedlemmar, oavsett om de är missbrukare eller inte. Det är ju i och för sig inte omöjligt att det är något annat. När man däremot ibland hör rapporteras om många tiotals deltagare är det dock tämligen säkert, för vilka andra lyckas samla ihop en grupp våldsamma anhängare på många tiotals personer på en akutmottagning inom omloppet av en timme efter ett slagsmål, en knivhuggning eller en skjutning?
Citat:
Ursprungligen postat av
Enoch.Thulin
Kniv & inte pistol. Min första gissning skulle noga vara zigenare snarare än blattar.
Mycket möjligt. I första hand har liknande härjningar på akutmottagningarna med klankultur att göra (och många romer lever i en klankultur), snarare än med vissa raser, religionsanhängare o.s.v.
Det finns dock många etniciteter med klankultur i Sverige och i de flesta fall har deras invasion på akutmottagningarna lett till hotelser mot personal, vandalisering och snarare slag och sparkar mot personal, än att det har lett varken till knivhuggningar och skjutningar. Jag kan faktiskt bara minnas en skjutning utanför ett sjukhus, där en massa klanmedlemmar hade samlats. Jag vågar inte svära på det, men jag vill minnas att det eventuellt var strider mellan två fraktioner
inom en och samma klan.
Hur som helst har många akutmottagningar på sjukhusen därför börjat ha ständiga väktare, ha en låst ingång, samt polisen har även spärrat av ingången efter skjutningar m.m., för att komma till bukt med klanvåldet. Jag gissar att det idag kanske inte är lika lätt för många tiotals klanmedlemmar att invadera många akutmottagningar och härja fritt på dem.