• 1
  • 2
2018-06-28, 08:46
Medlem
quggels avatar
10 personer bråkar inne på en avdelning och fortsätter utanför vilket leder till en knivskärning.
https://24uppsala.se/mordforsok-pa-s...ripen_5f47e3f5
Någon som har mer info kring händelsen?
Citera
2018-06-28, 09:24
Medlem
Bråk på akuten med "personer kända av polisen sedan tidigare":
Citat:
Sjukhuspersonal och ordningsvakter larmade polisen om ett stort bråk som pågick på Akademiska sjukhuset. Totalt rörde det sig om ett 10-tal personer som slogs både inuti och utanför akutens lokaler.

– Vi vet inte ännu vad orsaken bakom det hela är, men vissa av personerna är kända av polisen sen tidigare, säger Johan Sohlberg, befäl vid polisens regionledningscentral.

Ingen personal eller patient kom till skada under bråket.

[...]

Bråket började inomhus men rörde sig sedan utomhus. Där ska en av personerna ha blivit knivskuren.

– Jag vet inte hans skadeläge exakt, men han ligger inne på sjukhus, säger Johan Sohlberg, befäl vid polisens regionledningscentral.

[...]

Polisen har inlett en förundersökning med rubriceringen mordförsök. En person är gripen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/up...iska-sjukhuset

Jag gissar på missbrukare eller imporerat problem.
Citera
2018-06-28, 09:55
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Behöver man ens gissa på importerat problem, säger sig själv när tidningarna skriver ordet "grupperingar" och även att det är tio personer som slåss. Har ingen insyn men kan garantera att det är invandrare som förmodligen inte är nöjda med den vården de får gratis.
Citera
2018-06-28, 10:31
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kopparfisk
Varför inte bådadera?

Och då kommer vi förstås till frågan om vad du menar med "missbrukare". Finns den grupp alls – och i så stort antal – att 10 personer samtidigt kan uppbådas till ett bråk på Ackis? För jag gissar att du menar typen A-lagare och uteliggare, som driver omkring, ofta i grupp, och bor tillfälligt på härbärgen och utslussningsboenden.

Nä det här är nog en del av gängkriminaliteten eller åtminstone handlar det om yrkeskriminella invandrare från förorten. Det är den typen som gör kaoz på landets akutmottagningar, eller för den delen på dito i Mellanöstern.
Citera
2018-06-28, 11:28
Medlem
Ganska praktiskt med kriminella uppgörelser inne i sjukhus, då man sparar in på ambulanstransporten.

Framtida sjukhus tycker jag kan byggas samman med polishus, häkte och utvandringsverket, med en förstärkt avdelning för organdonation.

Uppsala är ju redan förstört av invandrade blattar, araber och negrer. Tråkigt på en så fin studentstad som symboliserat både midvinterblot, vetenskap och rasbiologiska institutet som nu degenererats till ett djungelzoo.

Någon är tydligen misstänkt för mordförsök.
Citera
2018-06-28, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hivnegativ
Någon är tydligen misstänkt för mordförsök.

Inte bara misstänkt, även gripen.
Citat:
–Vi får samtal om att det är ett bråk som brutit ut, det är två grupperingar som börjat bråka. En kort tid efter att bråket brutit ut kommer en knivskuren person tillbaka till sjukhuset. I samband med detta griper man också en man i 25-årsåldern, säger Linda Wideberg, presstalesperson på polisen region Västmanland.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...set--en-gripen

(Vad har "polisen region Västmanland" med saken att göra? Uppsala ligger inte i Västmanland...)
Citera
2018-06-28, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Behöver man ens gissa på importerat problem, säger sig själv när tidningarna skriver ordet "grupperingar" och även att det är tio personer som slåss. Har ingen insyn men kan garantera att det är invandrare som förmodligen inte är nöjda med den vården de får gratis.
"grupperingar"=invandrare
"ungdomsgäng"=invandrare
"utsatt grupp"=invandrare
"svensk"=invandrare med svenskt medborgarskap
"tolkbehov"=invandrare
o.s.v.

Hoppas det fanns övervakningskameror. Tror inte de angrep personalen, det borde de ha skrivit ut.
Citera
2018-06-28, 11:36
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Kniv & inte pistol. Min första gissning skulle noga vara zigenare snarare än blattar.
Citera
2018-06-28, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hivnegativ
"grupperingar"=invandrare
"ungdomsgäng"=invandrare
"utsatt grupp"=invandrare
"svensk"=invandrare med svenskt medborgarskap
"tolkbehov"=invandrare
o.s.v.

Hoppas det fanns övervakningskameror. Tror inte de angrep personalen, det borde de ha skrivit ut.

Glöm inte kalasformuleringen "unga vuxna".
När alla andra omskrivningar genomskådats av läsekretsen.
Citera
2018-06-28, 16:43
Medlem
Europes avatar
Härligt, nu åker man till sjukhuset för att bli knivhuggen, istället för att det sker i motsatt ordning.

Citat:
Ursprungligen postat av kopparfisk

Sannolikast, med tanke på antalet, är klanmedlemmar, oavsett om de är missbrukare eller inte. Det är ju i och för sig inte omöjligt att det är något annat. När man däremot ibland hör rapporteras om många tiotals deltagare är det dock tämligen säkert, för vilka andra lyckas samla ihop en grupp våldsamma anhängare på många tiotals personer på en akutmottagning inom omloppet av en timme efter ett slagsmål, en knivhuggning eller en skjutning?

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Kniv & inte pistol. Min första gissning skulle noga vara zigenare snarare än blattar.

Mycket möjligt. I första hand har liknande härjningar på akutmottagningarna med klankultur att göra (och många romer lever i en klankultur), snarare än med vissa raser, religionsanhängare o.s.v.

Det finns dock många etniciteter med klankultur i Sverige och i de flesta fall har deras invasion på akutmottagningarna lett till hotelser mot personal, vandalisering och snarare slag och sparkar mot personal, än att det har lett varken till knivhuggningar och skjutningar. Jag kan faktiskt bara minnas en skjutning utanför ett sjukhus, där en massa klanmedlemmar hade samlats. Jag vågar inte svära på det, men jag vill minnas att det eventuellt var strider mellan två fraktioner inom en och samma klan.

Hur som helst har många akutmottagningar på sjukhusen därför börjat ha ständiga väktare, ha en låst ingång, samt polisen har även spärrat av ingången efter skjutningar m.m., för att komma till bukt med klanvåldet. Jag gissar att det idag kanske inte är lika lätt för många tiotals klanmedlemmar att invadera många akutmottagningar och härja fritt på dem.
Citera
2018-06-28, 20:48
Medlem
Jaha kan det vara mångkulturen som berikat igen?
Undra ifall detta kommer påverka folk till att vilja jobba på sjukhus överhuvudtaget?

Vilken sinnessjuk arbetsplats.
Citera
2018-06-28, 21:02
Medlem
Citat:
Det ringde från sjukhuset gällande att det var ett bråk inne på en avdelning. De uppfattade det som att det var två grupperingar som slogs, säger Linda Wideberg.
Ett tiotal personer, män i 20-25-årsåldern, var inblandade i bråket, enligt UNT. Flera av de inblandade är kända av polisen sedan tidigare.

Citat:
Bråket ska ha förflyttat sig utanför sjukhuset och i tumultet knivskars en man i 20-årsåldern. Skadeläget är oklart och han vårdas nu på sjukhuset.
– Han är knivskuren i den nedre delen av kroppen, säger Linda Wideberg.
På plats grips en man i 25-årsåldern misstänkt för mordförsök. Polisen har hållit ett antal förhör för att utreda vad som har föranlett bråket.

https://www.expressen.se/nyheter/man...rs-pa-sjukhus/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in