2006-02-02, 18:37
Medlem
Hej, jag har en svår fråga. Jag och mitt ex. separerade för 2 år sedan, hon har sedan 1 år en ny man. Tillsammans har vi en dotter på 4 och ett halvt år. Denna nya man, badar gärna med min dotter naken. Det "stör" mig enormt mycket! Inte för att jag inbillar mig någon form av övergrepp, men tanken på att en man som är närmare 40 år äldre än min lilla flicka, sitter i ett bad med henne, finner jag som osmaklig. Kanske har jag en "gammeldags" syn på nakenhet, men varken min dotter eller son har någonsin sett mig naken. För mig handlar det om integritet och respekt. Att min dotter, ser jämnåriga på sitt dagis är en sak, det är för dock en helt annan sak. Mitt ex. badar ibland tillsammans med sin sambo och min dotter. Jag har alltså henne varannan vecka. När jag tog upp detta med mitt ex. så får jag ingen förståelse. Utan får istället då höra "ok, då badar "VI" inte med henne mer. Så nästa gång hon vill "vara med" kommer jag att svara, "Tyvärr, det får du inte för din pappa". Jag tycker att det är en låg nivå av henne, att "straffa" min dotter indirekt med mig som vapen. Jag finner även att hon som mor mer än gärna kan bada "naken" med vår flicka, men att dom "gemensamma" baden, kan "skippas". Jag tycker dessutom att då hon "bara" har sin dotter varannan vecka, så torde hon kunna avvakta sitt badande med sin sambo, antingen tills vår dotter laggt sig, eller ha gemensamma bad med sin sambo varannan vecka, då vår dotter är hos mig. Hon menar på att jag inte "inser" vad vår dotter "går miste om"!? Att jag har en onaturlig inställning.
Jag kan nog inte finna ett lagstöd, men jag kan heller inte hitta ett ämne/artikel på nätet om detta. Hur gör man, vad är vanligt, är det fel på mig? Skriv ge mig råd, snälla. Finns det nånting man kan någonstans läsa om detta? Snälla, jag mår inte bra av detta!
Citera
2006-02-02, 18:40
Medlem
LadyTieras avatar
jag har en son i samma ålder som din dotter och han ser mig naken dagligen. som liten har inte nakenhet mellan min mamma, styvpppa eller familj varit något konstigt heller.

men att han sitter ensam och badar naken med sin styvdotter finner jag lite märkligt med, smått över gränsen.
Citera
2006-02-02, 18:57
Medlem
Baskis avatar
Jag håller med trådskaparen, jag skulle aldrig tillåta min dotter (om jag hade någon) att bada med en man i 40 års åldern. Även om det inte är något som helst perverst eller något annat som anspelar på sex. Jag finner det helt enkelt inte rätt.
Hade jag varit du så hade jag tagit upp det här med styvpappan och sagt att jag ogillar det där och vill inte att han ska bada något mer med hon, och det får han helt jävlar i mig ta, det är bara att acceptera.
För jag tror knappast att mår så mycket sämre av att han inte få bada med din dotter. Det finns andra sätt att umgås.

Det är min åsikt
Citera
2006-02-02, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
men att han sitter ensam och badar naken med sin styvdotter finner jag lite märkligt med, smått över gränsen.
Näe, jag håller nog helt med LT om detta. Det BEHÖVER för all del inte vara särskilt märkvärdigt, men det låter för mig som småbarnsförälder inte helt bra.

Jag är ju i all ära inget proffs på en sådan här fråga, så jag skulle nog ringa och prata med någon helt neutral person som är proffs på barn. Föräldratelefonen på Rädda barnen kanske kan vara något?! http://www.rb.se/sv/OmRaddaBarnen/Va...ldratelefonen/
Citera
2006-02-02, 19:08
Medlem
Pellefants avatar
Jag ser det som långsökt att det skulle vara fråga om någon form av brott eller liknande. Det som ligger närmast till hands är ofredande/sexuellt ofredande men det krävs enligt min mening mer än nakenhet eller att man badar naken med ett barn för att dessa bestämmelser skall aktualiseras.

Förstår dock att situationen är problematisk. Jag instämmer i de råd som föregående personer givit vad avser det som inte är juridiskt.
Citera
2006-02-02, 19:16
Medlem
Mysonoxens avatar
Om jag hade varit trådförfattaren hade jag nog trots att jag är en fridens man haft mycket svårt för att hålla mig inom lagens ramar om jag fått veta att någon vuxen man badat naken med mitt barn.

Den stora grejen anser jag är ju inte att han gör det utan varför han gör det.

Jag har själv varit "plastpappa" i två av mina tidigare förhållanden och jag skulle aldrig för mitt liv kommit på tanken att bada naken ihop med barnen. Jag skulle inte ens bada naken med min egen son för den delen.

Jag skulle nog för säkerhets skull ta och låta en läkare titta på dottern. Det är bättre att vara överbeskyddande i ett sånt här fall än att inte agera alls!
Citera
2006-02-02, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Om jag hade varit trådförfattaren hade jag nog trots att jag är en fridens man haft mycket svårt för att hålla mig inom lagens ramar om jag fått veta att någon vuxen man badat naken med mitt barn.

Den stora grejen anser jag är ju inte att han gör det utan varför han gör det.

Jag har själv varit "plastpappa" i två av mina tidigare förhållanden och jag skulle aldrig för mitt liv kommit på tanken att bada naken ihop med barnen. Jag skulle inte ens bada naken med min egen son för den delen.

Jag skulle nog för säkerhets skull ta och låta en läkare titta på dottern. Det är bättre att vara överbeskyddande i ett sånt här fall än att inte agera alls!

Men saken är ju den, att om man som "ny" sambo får ett "barn på halsen" och dessutom har en sambo som kanske säger; "ska vi bada tillsammans", så har man ju en egen vilja. Tro mig, det handlar absolut inte om någon form av misstanke. Jag ser det bara som äckligt! Jag har inte sett min pappa naken som barn, jag har dock sett min mamma några tillfällen naken. Jag reagerade då på instinkt, tror jag, jag blev generad. Men jag tycker inte det är något fel med det. Jag tycker inte det är naturligt med nakenhet mellan barn och vuxna, däremot om det är ens egna barn så är det naturligt. Jag har dock valt som jag tidigare nämnt, att inte vara naken med mina barn. Jag tycker att det handlar om respekt. Min f.d. säger då framför min dotter som återigen är 4 och ett halvt, "du förstår inte vad hon går miste om".
Spontant, vad går hon miste om? Vad vinner man på att se nakenhet som en naturlighet mellan en man som är 40 år äldre? Om modern låt oss anta separerar ännu en gång och träffar en ny man, ska även denne då visa sig naken inför min dotter? Vem avgör vad som är naturligt och inte? Allt du pådyvlar en så liten flicka, kan ju av henne då bli sett som en naturlighet. Sedan funderar jag på, att med hänsyn till att modern sedan "vår tid" tillsammans, känner till min inställning, är det då inte en respektlöshet både gentemot mig som far och gentemot min dotter?
Citera
2006-02-02, 20:17
Medlem
Alla har inte samma syn på sådant som en själv. Det behöver som sagt inte vara något fel egentligen; även om jag absolut inte skulle acceptera det själv. Det finns vissa som växer upp och badar bastu med sina föräldrar varje dag; jag har svårt att tänka mig att en sådan person skulle lyfta på ögonbrynet.

Vad som odiskutabelt är anstötligt är dock att barnets mor spelar ut Dig mot barnet och gör Dig till syndabock. Fruktansvärt fult gjort. Men detta kanske mer är ett samlevnadsproblem än ett juridiskt sådant.
Citera
2006-02-02, 20:21
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthonio
Men saken är ju den, att om man som "ny" sambo får ett "barn på halsen" och dessutom har en sambo som kanske säger; "ska vi bada tillsammans", så har man ju en egen vilja. Tro mig, det handlar absolut inte om någon form av misstanke. Jag ser det bara som äckligt! Jag har inte sett min pappa naken som barn, jag har dock sett min mamma några tillfällen naken. Jag reagerade då på instinkt, tror jag, jag blev generad. Men jag tycker inte det är något fel med det. Jag tycker inte det är naturligt med nakenhet mellan barn och vuxna, däremot om det är ens egna barn så är det naturligt. Jag har dock valt som jag tidigare nämnt, att inte vara naken med mina barn. Jag tycker att det handlar om respekt. Min f.d. säger då framför min dotter som återigen är 4 och ett halvt, "du förstår inte vad hon går miste om".
Spontant, vad går hon miste om? Vad vinner man på att se nakenhet som en naturlighet mellan en man som är 40 år äldre? Om modern låt oss anta separerar ännu en gång och träffar en ny man, ska även denne då visa sig naken inför min dotter? Vem avgör vad som är naturligt och inte? Allt du pådyvlar en så liten flicka, kan ju av henne då bli sett som en naturlighet. Sedan funderar jag på, att med hänsyn till att modern sedan "vår tid" tillsammans, känner till min inställning, är det då inte en respektlöshet både gentemot mig som far och gentemot min dotter?

Självklart, det är du och ingen annan som är flickans far, och du måste ju agera på något vis som jag sa. Även jag är uppfostrad på samma sätt som du så jag vet hur du känner dig samt hur jag skulle reagera i en liknande situation.

Misstanke eller ej så tycker jag ändå att du ska ta din dotter till en läkare, jag vill inte måla fan på väggen för dig eller göra dig rädd eller så men många av de som ägnar sig åt äckliga och sjuka aktiviteter med barn är ofta väldigt manipulativa och måna om att ge ett ärligt och vänligt intryck. Det är bl.a. därför som så många blir chockade då saker och ting uppdagas. "Jaså, var det den snälle killen, det kunde jag aaaaaldrig tro.." En god vän till mig som är psykiater har arbetat med flera pedofiler och det är otäckt att höra hur han berättar om dem. (Nej han nämner givetvis inga namn p.g.a. tystnadsplikt men nog fan har man hört hur de resonerar).

Skyldig eller ej måste ändå fanskapet (ursäkta min franska) ställas mot väggen. De som hävdar att det är bra för barn att se nakna vuxna har enligt mig sjuka åsikter, om de sedan har sjuka avsikter eller ej är en annan femma, så jag förstår inte heller din ex-sambos resonemang.

Det är din fulla rätt att veta vad karln är ute efter, och jag måste säga att jag finner hans beteende vidrigt och verklighetsfrämmande.

Jag ger dig rådet att ta upp detta med någon professionell på området. Går det inte att tala ditt ex och hennes nye karl tillrätta på vanligt sätt är det bäst att du uppsöker någon kurator, psykolog eller liknande som kan reda ut det här. Det är inte bra att du går och mår illa över det här och det ska heller inte behöva ske.
Citera
2006-02-02, 20:48
Medlem
Ufojesuss avatar
Vägra lämna tillbaka henne nästa gång du har henne & polisanmäl sedan mamman & hennes sambo för någon typ av övergrepp, kräv efter det ensam vårdnad & behåll henne hos dig under processon (om det är juridiskt möjligt?). Även om du inte vinner ensam vårdnad så kan du dra ut på det tills dottern är för gammal för att ens kunna tvingas bada med snuskgubben. Fungerar inget annat skulle jag vilja rekommendera dig att ge dig på hennes sambos barn, föräldrar, släktingar osv, men avstår då det skulle bryta mot forumreglerna.
Citera
2006-02-03, 07:43
Medlem
Det här säger mer om er än om mannen som badar. Det är väl naturligt att bada naken i ett badkar. Skulle bli mer orolig om dom satt med kläderna på. Det är jävligt synd om ni ska sprida er nakenskräck vidare i generationerna.

Givetvis ska man vara vaksam för övergrepp kan ske varsomhelst. Men jag tror risken är större att ni med er inskränkta inställning drömmer om att göra det förbjudna. För inte över era perversa fantasier på andra.

Projektion kallas det.

/Teaser
Citera
2006-02-03, 09:49
Medlem
Karbonats avatar
Håret reste mig på mitt huvud när jag läste trådskaparens inlägg.
För mig är det helt absurt att en karl skulle bada naken med en annan mans fyraåriga dotter. Nu har jag inga döttrar men väl ett par söner, och skulle aldrig någonsin ha accepterat ett sådant betende från en annan mans (eller kvinnas) sida. Så dyrt med varmvatten är det inte att man måste bada tillsammans med andras barn.

Jag tycker att du skall ta ett allvarligt samtal med ditt ex och hennes nya man. Förklara att du inte tolererar deras sjuka badvanor och att de måste upphöra. Du behöver inte förklara dig, säg bara vad du tycker och att du kräver att de rättar sig efter dina, högst normala, åsikter. Om det behövs så hota dem med att du annars kommer att begära en utredning om sexuellt ofredande. Fult knep, jag vet, men i det här läget är alla medel tillåtna.

Som någon skrev så kan pederaster vara mycket slipade.
En vän till mig råkade ut för att hans barn blev sexuellt ofredat, eller utnyttjat, av en man som dök upp i barnets närhet efter föräldrarnas separation. Min vän misstänkte aldrig någonting för än dagispersonalen informerade honom om något märkliga reaktioner vid beröring.
Det visade sig dock att ingen penetration förekommit utan det rörde sig om andra former av sexuella handlingar och barnet förefaller nu efter tio år inte ha tagit varken fysisk eller psykisk skada, men vem vet.

Givetvis erbjöd jag mig omedelbart att hjälpa till med att spöa upp kräket. Tyvärr är min vän en laglydig medborgare och valde istället den lagliga vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in