2006-02-02, 18:37
Hej, jag har en svår fråga. Jag och mitt ex. separerade för 2 år sedan, hon har sedan 1 år en ny man. Tillsammans har vi en dotter på 4 och ett halvt år. Denna nya man, badar gärna med min dotter naken. Det "stör" mig enormt mycket! Inte för att jag inbillar mig någon form av övergrepp, men tanken på att en man som är närmare 40 år äldre än min lilla flicka, sitter i ett bad med henne, finner jag som osmaklig. Kanske har jag en "gammeldags" syn på nakenhet, men varken min dotter eller son har någonsin sett mig naken. För mig handlar det om integritet och respekt. Att min dotter, ser jämnåriga på sitt dagis är en sak, det är för dock en helt annan sak. Mitt ex. badar ibland tillsammans med sin sambo och min dotter. Jag har alltså henne varannan vecka. När jag tog upp detta med mitt ex. så får jag ingen förståelse. Utan får istället då höra "ok, då badar "VI" inte med henne mer. Så nästa gång hon vill "vara med" kommer jag att svara, "Tyvärr, det får du inte för din pappa". Jag tycker att det är en låg nivå av henne, att "straffa" min dotter indirekt med mig som vapen. Jag finner även att hon som mor mer än gärna kan bada "naken" med vår flicka, men att dom "gemensamma" baden, kan "skippas". Jag tycker dessutom att då hon "bara" har sin dotter varannan vecka, så torde hon kunna avvakta sitt badande med sin sambo, antingen tills vår dotter laggt sig, eller ha gemensamma bad med sin sambo varannan vecka, då vår dotter är hos mig. Hon menar på att jag inte "inser" vad vår dotter "går miste om"!? Att jag har en onaturlig inställning.
Jag kan nog inte finna ett lagstöd, men jag kan heller inte hitta ett ämne/artikel på nätet om detta. Hur gör man, vad är vanligt, är det fel på mig? Skriv ge mig råd, snälla. Finns det nånting man kan någonstans läsa om detta? Snälla, jag mår inte bra av detta!
Jag kan nog inte finna ett lagstöd, men jag kan heller inte hitta ett ämne/artikel på nätet om detta. Hur gör man, vad är vanligt, är det fel på mig? Skriv ge mig råd, snälla. Finns det nånting man kan någonstans läsa om detta? Snälla, jag mår inte bra av detta!