Citat:
Ursprungligen postat av
vetenskapsintolera
Kan känna igen mig. En tysk sociolog påstod att invalidalismen har lett till att människor snart inte kommer kunna leva med varandra på grund av att vi får lägre och lägre tolerans för varandra på alla möjliga vis. Vi glömmer bort hur man umgås och säkerligen inte orkar med folks typiska egenheter. Ibland kan det ju vara projektion, det märker man. Ett bra test för det är ifall du irriterar dig kring den med högst social status och hur du beter dig.
Kan du ge ett exempel på störning?
Det behöver inte röra sig om någon som har högst social status. I många fall är det någon som är likvärdig eller lägre i min uppfattning. Det brukar visa sig i att jag börjar att irritera mig på personens stora intresse.
Exempelvis har jag en vän som ofta pratar om hur han irriterar sig på och påpekar sociala problem som omfattar könsidentitet, vilka pronomen som ska användas och liknande. Han är skarp motståndare till att det ska finnas fler än två könsidentiteter och pratar ofta om det. Att han uppfattar det som en psykisk sjukdom osv. Han pratar även mycket om politisk höger - främst då ur ett amerikanskt perspektiv. Dvs deras politiska situation. Hans skämt är ofta rasistiskt betonade och han har vissa små personliga egenheter som gör att jag knappt klarar av att vara i hans närhet i och med att jag irriterar mig såpass mycket.
Jag kan rent objektivt hålla med i
en del av hans åsikter & jag tycker vanligtvis att rasistiskt betonade skämt kan vara roliga men jag blir väldigt irriterad när han pratar om det. Kanske har det att göra med att det finns en viss dubbelmoral / falskhet i hans personlighet. I särskilda sällskap blir han skarp vänsteranhängare och har fullt stöd för flera könsidentiteter exempelvis. Kanske har det att göra med att han blivit såpass förutsägbar i sin dialog. Jag vet ärligt talat inte.
De få gemensamma vänner vi har som jag pratat med har ibland upplevt viss irritation men aldrig såpass skarpt så som jag upplever den.
Citat:
Ursprungligen postat av
Redoxreaktion
Det är inget fel på dig, utan sanningen är att det egentligen är väldigt få människor som man står ut med i längden, åtminstone om man har lite krav på sitt umgänge.
Det är så här jag alltid tänkt - att människor blir äldre och förändras. Olika pusselbitar till olika pussel.