• 1
  • 2
2018-06-26, 16:25
Medlem
Hej!

Köpte ny tv för en vecka sen, skärmen sprack i lördags. Skickade anmälan på lördag samma dag.

På söndagen åkte jag till butiken med farsan, och hans idé eftersom han också funderade på tv var att köpa en ny så om jag får pengar så behåller jag den nya tv:n, men om inte så swishar han mig och tar den själv.

Försäkringen sa på måndag att de ersätter antingen reparation eller produktens värde. Om de nu ersätter produktens värde så måste jag väl skicka kvitto på en ny tv, och datumet kommer efter anmälan men innan något beslut togs.

Kan det bli något problem angående det? Kändes som en toppenidé just då, speciellt då man inte villa missa VM:et, men nu känns som ett förhastat beslut.
Citera
2018-06-26, 16:29
Medlem
Sunimods avatar
Varför sprack skärmen?
Borde väl gått på garantin eller?
Citera
2018-06-26, 16:32
Medlem
Ställ frågan till försäkringsbolaget så får du rätt svar.
Citera
2018-06-26, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Varför sprack skärmen?
Borde väl gått på garantin eller?

Nej det går på allrisk. Tv:n ramlade när vi höll på väggfästet, så det blev en spricka.

Jag har redan gått hela den vägen, så ska jag ska få pengar av försäkringen antingen för en reparation eller ny tv, mitt dilemma är om de accepterar en tv köpt innan de tog beslut?
Citera
2018-06-26, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Ställ frågan till försäkringsbolaget så får du rätt svar.

Vet inte om jag vågar ställa till den jag har att göra med, för då måste jag köpa en till tv för att då ersättning.
Citera
2018-06-26, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LtDean
Vet inte om jag vågar ställa till den jag har att göra med, för då måste jag köpa en till tv för att då ersättning.
Hur tänkte du då att du ska få ersättning om du inte vågar fråga?
Citera
2018-06-26, 16:49
Medlem
Hur gammal är din TV? Hur dyr är din TV? Försäkringsbolaget bryr sig inte om vad din nya TV kostade. Dom bryr sig endast om värdet på den gamla. Är den äldre än ett år så blir det också avdrag på värdet. Är TVn väldigt dyr kan jag tänka mig att det är värt att laga den. Är TVn runt eller under 10 000:- så tror jag nog att dom ersätter den. Dumt att köpa ny innan du vet vad som händer med den gamla. Förhastade beslut är ofta dåliga.
Citera
2018-06-26, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Hur tänkte du då att du ska få ersättning om du inte vågar fråga?

Jag har nog formulerat mig dåligt:

Jag har redan blivit lovad ersättning av försäkringabolaget på två sätt: pengar för att reparera tv:n eller pengar för en ny tv. Om de nu om någon vecka bestämmer sig för att de vill skicka pengar för en ny tv, då måste jag visa ett kvitto på en ny tv. Men eftersom jag redan köpt den nya tv:n innan själva beslutet kom om hur jag skulle ersättas, så kanske de på försäkringsbolaget tycker det är lite konstigt att kvittot visar ett datum innan de ens hade tagit beslutet.

Vet inte ens om det var bättre formulerat, men får hoppas.
Citera
2018-06-26, 17:24
Medlem
Mer troligt att de vill se kvitto på den som är skadad, det är ju värdet på den som ur deras synvinkel är intressant. Problem mer om de säger att den SKALL repareras.
Citera
2018-06-26, 18:06
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Jag har nog formulerat mig dåligt:

Jag har redan blivit lovad ersättning av försäkringabolaget på två sätt: pengar för att reparera tv:n eller pengar för en ny tv. Om de nu om någon vecka bestämmer sig för att de vill skicka pengar för en ny tv, då måste jag visa ett kvitto på en ny tv. Men eftersom jag redan köpt den nya tv:n innan själva beslutet kom om hur jag skulle ersättas, så kanske de på försäkringsbolaget tycker det är lite konstigt att kvittot visar ett datum innan de ens hade tagit beslutet.

Vet inte ens om det var bättre formulerat, men får hoppas.
Det är kvittot på den första TV:n som är intressant, den som rammlade ner. Om du har lyckats spara detta i en vecka då.

Har du inte kvar kvittot från den trasiga TV:n ska du defenitivt inte skicka ett kvitto på en annan TV.
Citera
2018-06-27, 03:51
Medlem
PsychoMantiss avatar
Citat:
Hej!

Köpte ny tv för en vecka sen, skärmen sprack i lördags. Skickade anmälan på lördag samma dag.

På söndagen åkte jag till butiken med farsan, och hans idé eftersom han också funderade på tv var att köpa en ny så om jag får pengar så behåller jag den nya tv:n, men om inte så swishar han mig och tar den själv.

Försäkringen sa på måndag att de ersätter antingen reparation eller produktens värde. Om de nu ersätter produktens värde så måste jag väl skicka kvitto på en ny tv, och datumet kommer efter anmälan men innan något beslut togs.

Kan det bli något problem angående det? Kändes som en toppenidé just då, speciellt då man inte villa missa VM:et, men nu känns som ett förhastat beslut.

Du är inte skyldig att uppvisa kvitto på att du ägt tv:n för att erhålla ersättning. Däremot kan försäkringsbolaget kräva någon annan typ av dokument som tex. ett fotografi, kontoutdrag som bevis på att du ägt produkten.
Men du har ju nu blivit erbjuden reparation eller ekonomisk ersättning så vad är problemet?Försäkringsbolag hanterar dessa incidenter dagligen och då det för dem är småsummor så brukar de inte sätta sig på tvären utan väljer istället att behålla dig som kund.
Citera
2018-06-27, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoMantis
Du är inte skyldig att uppvisa kvitto på att du ägt tv:n för att erhålla ersättning. Däremot kan försäkringsbolaget kräva någon annan typ av dokument som tex. ett fotografi, kontoutdrag som bevis på att du ägt produkten.
Men du har ju nu blivit erbjuden reparation eller ekonomisk ersättning så vad är problemet?Försäkringsbolag hanterar dessa incidenter dagligen och då det för dem är småsummor så brukar de inte sätta sig på tvären utan väljer istället att behålla dig som kund.
TS tror att det är kvitto från den nya TVn som försäkringsbolaget vill ha. Men av allt det TS har skrivit här är det inte så.

TS det är värdet på den skadade/trasiga TVn som är intressant eftersom det är den som är försäkrad förstår du väl. Har du kvittot på den? Annars går det nog på värdet av den, har du tur så är det värdet på en likvärdig tv idag och inte bara någon hunka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in