• 1
  • 2
2018-06-25, 19:45
Medlem
slamdunks avatar
Jag upplever att folk som säljer saker via blocket ofta är så jävla slappa, nästan så att man börjar tro att dom inte vill bli av grejjerna?

Man skriver typ:

Hej!

Allt fungerar som det ska?
Besiktigad/skattad?
När kan jag komma och kolla?

Mvh ******

Svar: Den går bra.

Många har verkligen 0 förmåga att vilja sälja skiten.
Självklart blir jag då osugen på att köpa och letar nya objekt, men verkligen slöseri med folks tid.

vad fan är det frågan om?
Senast redigerad av slamdunk 2018-06-25 kl. 19:47.
Citera
2018-06-25, 19:50
Medlem
kekomis avatar
Jag tänker att den typen av säljare du beskriver kanske helt enkelt inte är så värst socialt begåvad/intresserad, vilket även skulle kunna vara en anledning till att hen väljer att annonsera just på Blocket snarare än Facebook eller annan mer interaktiv plattform som annars är vanligare nuförtiden.

Helt enkelt awkward människor som inte förstår bättre.
Citera
2018-06-25, 19:51
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slamdunk
Jag upplever att folk som säljer saker via blocket ofta är så jävla slappa, nästan så att man börjar tro att dom inte vill bli av grejjerna?

Man skriver typ:

Hej!

Besiktigad/skattad?

Mvh ******

Självklart blir jag då osugen på att köpa och letar nya objekt, men verkligen slöseri med folks tid.

Man blir väldigt trött på folk som kommer med bud på halva priset, bestämmer en tid och plats men dyker aldrig upp, hör av sej kl 02 på natten så därför är nog många säljare lite sega.
Citera
2018-06-25, 19:56
Medlem
8bitrages avatar
Citat:

Man skriver typ:

Hej!

Besiktigad/skattad?

Mvh ******

Jag svarar så rätt ofta på folk som frågar saker som antingen står i annonsen eller borde vara uppenbart.
Sålde nyligen en obesiktigad bil som reservdelsbil för 2000kr. Beskrevs som gör-det-själv/reservdelsbil men att ensa felen som var på den var det på besiktningsprotokollet och att den fungerade bra annars. Kom frågor som ”går den bra?”, ”går den köra” eller ”är den skattad”? Så svarade jag lika kortfattat med ”läs annonsen” eller ”nej”, en person frågade om vad det var för fel på den, då svarade jag att det var precis dom fel som står i annonsen.

Samma sak när jag sålde en bil i suveränt skick för 70k (motsv bil i sämre skick låg ute för 55k), i annonsen skrev jag att sen var i toppskick med mycket nybytt och annat. Fick jag frågor som ”är den i bra skick” så svarade jag nej bara för att jag ville få bort puckot.

Får jag försök att pruta den på mailen, om det så är 100kr så svarar jag i stort sett alltid något spydigt tillbaka, även om det är inom den prutmån jag tänkt mig när jag la ut annonsen. 9 av 10 som prutar via Mail utan att se den är primärt intresserade av att pruta, inte att köpa bilen, de 1/10 som verkligen är intresserade får skylla sig själva.

Jag har inget emot att ha en bil kvar i 2-3 månader om de som ställer frågorna inte kan bemöda sig åka och bilda sin egen uppfattning. Och min taktik fungerar, _alla_ bilar jag sålt har jag sålt på första ”visningen”. Jag har inte lust att ha halvintresserade köpare ränna omkring hemma i tid och otid, de som kommer ska köpa den.

Kort sagt, är jag en för ”bra” säljare så kommer 15 personer och kollar på den utan att köpa den. Är jag en dålig säljare så kommer en enda, och den köper den.

De som ser förbi mina korta svar och ”dåliga försäljningsteknik” köper den.

Så min taktik är väl knappast dålig.
Senast redigerad av 8bitrage 2018-06-25 kl. 20:01.
Citera
2018-06-25, 20:34
Medlem
slamdunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Jag svarar så rätt ofta på folk som frågar saker som antingen står i annonsen eller borde vara uppenbart.
Sålde nyligen en obesiktigad bil som reservdelsbil för 2000kr. Beskrevs som gör-det-själv/reservdelsbil men att ensa felen som var på den var det på besiktningsprotokollet och att den fungerade bra annars. Kom frågor som ”går den bra?”, ”går den köra” eller ”är den skattad”? Så svarade jag lika kortfattat med ”läs annonsen” eller ”nej”, en person frågade om vad det var för fel på den, då svarade jag att det var precis dom fel som står i annonsen.

Samma sak när jag sålde en bil i suveränt skick för 70k (motsv bil i sämre skick låg ute för 55k), i annonsen skrev jag att sen var i toppskick med mycket nybytt och annat. Fick jag frågor som ”är den i bra skick” så svarade jag nej bara för att jag ville få bort puckot.

Får jag försök att pruta den på mailen, om det så är 100kr så svarar jag i stort sett alltid något spydigt tillbaka, även om det är inom den prutmån jag tänkt mig när jag la ut annonsen. 9 av 10 som prutar via Mail utan att se den är primärt intresserade av att pruta, inte att köpa bilen, de 1/10 som verkligen är intresserade får skylla sig själva.

Jag har inget emot att ha en bil kvar i 2-3 månader om de som ställer frågorna inte kan bemöda sig åka och bilda sin egen uppfattning. Och min taktik fungerar, _alla_ bilar jag sålt har jag sålt på första ”visningen”. Jag har inte lust att ha halvintresserade köpare ränna omkring hemma i tid och otid, de som kommer ska köpa den.

Kort sagt, är jag en för ”bra” säljare så kommer 15 personer och kollar på den utan att köpa den. Är jag en dålig säljare så kommer en enda, och den köper den.

Vi fattar, dina prylar är dom finaste i hela kommun, säljer som smör, grattis.

Det är något ouppfostrat och bonnigt beteende bara, kan inte ens bemöda sig att skriva Hej.

Fungerar du likadant i andra sociala sammanhang?
Citera
2018-06-25, 22:52
Medlem
Ja det är lite irriterande.

En del verkar ha hängt upp sig på att man måste ringa till dem. Skriv det i annonsen då för fan!
Och svara om man ringer isf!!!

Att man inte får pruta på mail är konstigt med. Alla vet ju att det är överpriser på blocket.

Det är många affärer jag har struntat i för att säljaren är otrevlig och tror han sitter på en riktig raritet. Ofta ligger annonserna kvar i månader.
Citera
2018-06-25, 23:22
Medlem
Ofta ar jag intresserad av att kopa fler vetranbilar till min samling.
Da jag vet precis vad jag letar efter har jag gjort
en mall med fragor.
Valdigt rakt pa sak och fragor som en agare/entusiast bor kunna svara pa med latthet.

Far ofta till svar.
Kom och kolla Na bilder orkar/kan jag inte ta (trots att de kan mailas igen till naste intressent).

Blir ingen affar med sadan saljare.
Citera
2018-06-26, 00:26
Medlem
slamdunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
Ja det är lite irriterande.

En del verkar ha hängt upp sig på att man måste ringa till dem. Skriv det i annonsen då för fan!
Och svara om man ringer isf!!!

Att man inte får pruta på mail är konstigt med. Alla vet ju att det är överpriser på blocket.

Det är många affärer jag har struntat i för att säljaren är otrevlig och tror han sitter på en riktig raritet. Ofta ligger annonserna kvar i månader.

Mm, att ringa är ju lite av rysk roulette hehe.
Jag kanske har otur men mycket wierdos där ute.
Kan typ inte kommunicera och helt nollställda angående sin egna annons 🤔
Citera
2018-06-26, 00:34
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage

Ja ställer dom frågor på det man förklarar tydligt i annonsen brukar jag inte svara, med veteran bilar är det bättre folk för dom vet vad dom vill ha
Citera
2018-06-28, 15:47
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Vi fattar, dina prylar är dom finaste i hela kommun, säljer som smör, grattis.

Det är något ouppfostrat och bonnigt beteende bara, kan inte ens bemöda sig att skriva Hej.

Fungerar du likadant i andra sociala sammanhang?

Har inget med om det är fint eller inte, vill någon köpa så köper dom oavsett om det är en skrothög, är man intresserad så åker man och kollar...

Bonnigt? Det är snarare bonnigt att skicka Mail med värdelösa frågor som det av pris/beskrivning redan framgår. Min erfarenhet av folk som mailar/ringer och har idiotfrågor är att dom egentligen inte är intresserade, vad man än svarar.

Japp, jag ignorerar folk som bara pratar skit eller säger onödiga saker oavsett var jag möter dom. Finns ingen vinning för mig att ödsla tid på folk som ändå inte egentligen är intresserade av vad jag har att erbjuda...
Citera
2018-06-28, 15:59
Bannlyst
därför att vi har tröttnat på allt jävla svammel som säljare , bildsamlare och prutare kan vara utan grejer hårda tider va TS
Citera
2018-06-28, 16:01
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kekomi
Jag tänker att den typen av säljare du beskriver kanske helt enkelt inte är så värst socialt begåvad/intresserad, vilket även skulle kunna vara en anledning till att hen väljer att annonsera just på Blocket snarare än Facebook eller annan mer interaktiv plattform som annars är vanligare nuförtiden.

Helt enkelt awkward människor som inte förstår bättre.

Facebook? 2018? Wtf haha.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in