• 1
  • 2
2006-02-02, 15:07
Medlem
buffalos avatar
Hej!

Fanns det någon/några svenska medborgare i tyska koncentrationsläger under andra världskriget, eller släpptes svenskarna när det blev klart att dom var svenska?
Citera
2006-02-02, 15:43
Medlem
tapirs avatar
Nu vet jag inte definationen av "Koncentrationsläger" men Socialdemokraterna inrättade arbetsläger för svenska kommunister och oliktänkade (så mycket för att sossarna är kommunister) under kriget. Ett läger låg utanför landskrona och de intagna hade mycket snålt med mat, folk fick skörbjugg bland annat. En jag har haft kontakt med lyckades dock komma över rå lök som han åt upp. Hans enda brott var att han hade lärt sig ryska på fritiden. Nu var dessa läger inte i samma omfattning eller hårdhet som de i Polen, eftersom Sverige inte låg i krig och hade goda inkomster på järn och sten-exporten.

http://www.nemo.nu/ibisportal/ibisin...uregravlag.jpg
http://www.nemo.nu/ibisportal/ibisin...r/turebrod.jpg

Någon ursäkt från socialdemokraterna, ersättning har dessa personer ej fått. Inte heller går det att få ett utdrag ur deras SÄPO-filer då de nu, 65 år senare fortfarande urgör ett hot mot rikets säkert. Inte heller efter överklagan.
Citera
2006-02-02, 15:43
Medlem
speedfreeks avatar
kompisens morfar dog i ett..

trillade ner från tornet o dog av fallet

så var man först med det skämtet i alla fall
Citera
2006-02-02, 15:47
Medlem
Carrickos avatar
Min farmor satt i tre stycken koncentrationsläger/arbetsläger. Fast då var hon iofs inte svensk medborgare.
Citera
2006-02-02, 16:11
Medlem
503s avatar
hör inte detta mer hemma i Historieforumet?
Där lär du få lite mer respons iaf.
Citera
2006-02-02, 16:13
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 503
hör inte detta mer hemma i Historieforumet?
Där lär du få lite mer respons iaf.
Det har du nog rätt i. Vill någon moderator vara vänlig och flytta den?
Citera
2006-02-02, 17:54
Medlem
1911a1s avatar
hm.. har träffat en man som heter typ emerich root som satt på auschwitz tror jag. Han bor i sverige nu och är antagligen svensk medborgare.
Citera
2006-02-02, 18:29
Medlem
david85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1911a1
hm.. har träffat en man som heter typ emerich root som satt på auschwitz tror jag. Han bor i sverige nu och är antagligen svensk medborgare.

Han var inte svensk medborgare när han satt där...
Citera
2006-02-02, 18:34
Medlem
buffalos avatar
För dom som inte förstått frågan så ska jag vara extra tydlig med ett exempel. Herr Karlsson hälsar på sin Judiska kamrat i Berlin. En kväll så stormas huset där Herr karlssons judiska kamrat och Herr karlsson nu bor, alla i huset tvingas ut på gatan och får tillsammans med andra från området åka i en buss till tågstationen där dom delas upp i grupper och sedan föses in i tågvagnar. Herr Karlsson, som är svensk medborgare förstår vad som är på gång. Han försöker med dålig tyska och hjälplig engelska berätta detta för den förste SS-vakt han får kontakt med. men det hjälper föga. Han skickas till ett läger, och när han skall identifieras så tar han fram sitt svenska pass som han förut inte kunnat komma åt i väskan han hade med sig. Lägerchefen granskar passet och förstår att Herr Karlsson är en svensk medborgare... Vad händer med Våran landsman nu?

Kommentarer som "Hur kunde Herr karlsson resa och hälsa på sin judiska kamrat i Berlin under sådana oroliga tider?" är inte relevant för min frågeställning.
Citera
2006-02-02, 20:21
Medlem
skinner5000s avatar
Nej inte konsentrationsläger vad jag vet, men däremot i Gulag.

Jag var på ett seminarium för ett tag sedan där en sk Kirunasvensk snackade om sina uppleverser i Gulag. Bl.a. skulle dom bygga en järnvägsbro i 30 minusgrader och vissa hade inte ens skor på fötterna!
Citera
2006-02-02, 22:28
Medlem
Farbror Buskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tapir
Nu vet jag inte definationen av "Koncentrationsläger" men Socialdemokraterna inrättade arbetsläger för svenska kommunister och oliktänkade (så mycket för att sossarna är kommunister) under kriget. Ett läger låg utanför landskrona och de intagna hade mycket snålt med mat, folk fick skörbjugg bland annat. En jag har haft kontakt med lyckades dock komma över rå lök som han åt upp. Hans enda brott var att han hade lärt sig ryska på fritiden. Nu var dessa läger inte i samma omfattning eller hårdhet som de i Polen, eftersom Sverige inte låg i krig och hade goda inkomster på järn och sten-exporten.

http://www.nemo.nu/ibisportal/ibisin...uregravlag.jpg
http://www.nemo.nu/ibisportal/ibisin...r/turebrod.jpg

Någon ursäkt från socialdemokraterna, ersättning har dessa personer ej fått. Inte heller går det att få ett utdrag ur deras SÄPO-filer då de nu, 65 år senare fortfarande urgör ett hot mot rikets säkert. Inte heller efter överklagan.

För att spinna vidare litegrann på detta OT-ämne så sändes i fjol "Upprättelse - en film om interneringslägren i Sverige under andra världskriget" om dessa s.k. arbetskompanier. Någon som såg den?
Citera
2006-02-02, 22:44
Medlem
tapirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Buske
För att spinna vidare litegrann på detta OT-ämne så sändes i fjol "Upprättelse - en film om interneringslägren i Sverige under andra världskriget" om dessa s.k. arbetskompanier. Någon som såg den?

Jag var inte off topic då trådskaparen inte hade redigerat sitt första inlägg med ordet "tyska" än. Och dendär dokumentären har jag inte hört talas om, låter intressant. Någon mer info nån stanns? Vilken kanal gick den på?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in