Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-24, 10:03
  #13
Medlem
Jag kan verkligen förstå om du inte vill berätta om detta för en ny dejt. Och det tycker jag inte att du har någon skyldighet att göra heller.

Ett alternativ är ju att prata med dejten utan att berätta mer än du är bekväm med. Du kan tex. Säga att det har hänt något men att du vill att han ska respektera din takt när det gäller att återhämta dig, berätta om det och så.

Att någon skulle se ner på dig för att du har blivit utsatt eller för att du tar det till polis tror och hoppas jag verkligen inte. Och som någon annan var inne på, om inte dejten kan acceptera ditt val att sköta det här, inte kan acceptera att du inte vill berätta fullt ut eller så, då ifrågasätter jag också om det är en människa som du kan bygga en sund relation med.

Jag tycker att du ska fokusera på att rå om dig själv i detta läget.

Men återigen, ingen sund människa ser ner på dig för att du har blivit utsatt för ett övergrepp, går till polisen med det, pratar om det eller hanterar det så som känns rätt för dig.

Sen ser jag att vissa har spekulerat i att du kan ha agerat intimt på egen fri vilja innan det här övergreppet. Och det kan uppfattas som respektlöst tycker jag.
Ty även om så skulle vara fallet så förtar det inte vidden utav ett övergrepp. En sådan omständighet gör inte att du ska "skylla dig själv" eller så. Även om du hamnar i säng naken hånglades och kåt med en karl och sedan säger stopp och belägg, då är det inte mer okej för honom att ändå fortsätta ta på dig än om han hade varit för dig okänd och gått och tagit på dig på stan.

Däremot, om du har agerat intimt med någon annan medans du dejtat en, ja då kan man nog på goda grunder anse att det är.omoraliskt, och se ner på en sådan handling. Men detta är något helt annat än frågan om ett övergrepp.
Citera
2018-06-24, 11:03
  #14
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WantedNr1
- Utsatt för övergrepp. = ej frivilligt.

För att vi har precis träffats och jag vill inte vara en sån tjej som kommer med snyfthistorier. Är en stark människa men orkar inte att han ser mig ner på mig för en sån här sak.
Gissar att du menar ett sexuellt övergrepp?
Hursomhelst, så tar övergrepp hårt på den som utsatts för dem och det tar ett tag att komma över det. Jag vet.
Förstår att du inte vill berätta, men han kommer förmodligen att märka att något är fel ändå. En bra man ser inte ner på någon som utsatts för övergrepp. Det är faktiskt inte offrets fel, även om vissa tycker det.
Citera
2018-06-24, 11:20
  #15
Medlem
Thraxxs avatar
Nej det tycker jag du verkligen ska berätta och ser hur han reagerar, om han verkar nonchalant för du har blivit utsatt för övergrepp eller liknande så vet du ju direkt från början vad den killen du dejtar med är för någon typ.
Citera
2018-06-24, 11:35
  #16
Medlem
Om din dejt skulle se ner på dig för en sådan sak, så är han verkligen inget att hänga i julgranen ändå!
Citera
2018-06-24, 13:13
  #17
Medlem
Jag tycker du ska berätta, i alla fall om det är en kille som du ser en framtid. Är han en vettig kille kommer han vilja stötta dig igenom detta. Det kanske tar längre tid för ditt inre att läka än vad det tar för blåmärkena att försvinna. Om du absolut inte vill att han ska veta så säg att du har mycket på jobbet och inte har tid att träffas på några veckor eller liknande.
Citera
2018-06-24, 13:43
  #18
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WantedNr1
Blev för några dagar sen utsatt. Har en del rätt vidriga blåmärken på lår och bröstkorg.

Jag är nog fortfarande rätt chockad över det hela och funderar hur jag ska kunna undvika att berätta detta för en kille jag dejtat rätt mycket nu senaste 2 månaderna.

Vi är riktiga nakenfolk och det skulle bli konstigt om jag helt plötsligt går påklädd när han är på besök. Är rädd att han får för sig att jag har legat med någon annan med vilja.

Lutar åt att hala på ses till dess att allt är läkt. Men vad säga?

Jag är så desperat efter hjälp just nu att jag till och med frågar här.. Schyssta svar tack.
Till att börja med. Har du polisanmält?
Just denna del är faktiskt förbannat viktig då de flesta killar faktiskt är förstående så länge som brottsoffret gör rätt.

Jag förstår din ångest o tankar.
Men vi killar är inte monster o detta kan du använda till din fördel.
En normal kille kommer förstå o vilja stötta dig.
Om du efter en anmälan möts av något annat än jag just beskrev så vet du oavsett vad den där killen går för o då är det ändå ingen förlust för dig.
Citera
2018-06-24, 13:45
  #19
Avstängd
DRD4s avatar
Tror du ska pausa dejtandet och se till att läka både fysiskt och psykiskt först, är han något att ha så kommer han att vara ett stöd för dig, annars så är det bara att dumpa honom.
Citera
2018-06-24, 14:44
  #20
Medlem
Mooons avatar
Detta! Har man råkat ut för ett övergrepp måste man bearbeta och läka detta först och främst.

Citat:
Ursprungligen postat av DRD4
Tror du ska pausa dejtandet och se till att läka både fysiskt och psykiskt först, är han något att ha så kommer han att vara ett stöd för dig, annars så är det bara att dumpa honom.
Citera
2018-06-24, 14:49
  #21
Medlem
pillowpops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WantedNr1
- Utsatt för övergrepp. = ej frivilligt.

För att vi har precis träffats och jag vill inte vara en sån tjej som kommer med snyfthistorier. Är en stark människa men orkar inte att han ser mig ner på mig för en sån här sak.

Nej, nej, nej feltänk här, tycker jag. Vi tjejer kan visst berätta om händelser och våra känslor. Det vi bör undvika är att vara dramagueens, det är det viktiga nyckelordet i det hela.

Sedan beror det på, om killen t ex "bara" är en kk så vad är meningen med att berätta. Om ni däremot rör er framåt och börjar bli seriösa så blir det nog bara konstigt att inte berätta.

Men du avgör själv hur involverad du känner dig i killen.
Citera
2018-06-24, 23:12
  #22
Avstängd
RonnyKålmans avatar
Ts vägrar svara på om hon polisanmält händelsen, trots flera frågor kring just det i tråden. Märkligt tycker jag.

Sen tycker jag (kommer väl bli lynchad nu), är det verkligen rätt att det första man gör är skapar en tråd på fb och ifrågasätter hur man ska gå till väga gällande killen man dejtar?

Jag menar, om övergreppet skett borde väl detta vara det minsta problemet?

Hade jag blivit utsatt för något sådant hade jag blivit shockad, förvirrad..men definitivt velat anmäla det första jag gjorde. Inte fan hade jag startat trådar på fb hurvida jag ska berätta detta för en dejt som man inte ens är tillsammans med.

Något lurt är här.

Antingen är ts tyvärr van vid liknande situationer och är därmed avtrubbad, därav oron för det sekundära istället för det primära...eller så var det inget övergrepp, utan vilt sex under fylla på midsommar och nu vill ts veta om hon kan komma undan med det och fortsätta dejta "keepern" utan att han fattar misstankar.


Så TS, återigen. Har du gjort en polisanmälan?? Om inte varför? Och om ja...då kan vi diskutera vidare..
Citera
2018-06-25, 03:41
  #23
Medlem
AnnaChiaras avatar
Om du vill ha en framtid med denna kille så måste du berätta. Han kommer att märka annars och undra och kanske tror att du är sur på honom. Ett övergrepp är ett trauma som det tar tid att bearbeta och du måste också söka hjälp. Det är inget man klarar själv. Du borde förstå att det här är något som skakar om och påverkar en och att det inte ens är fråga om att försöka följa det för vänner, dejt eller andra i ens närhet. Det är inte styrka att aldrig våga visa sig svag.
Citera
2018-06-25, 16:21
  #24
Medlem
ShallowInfidels avatar
Det är kört. Berätta nu och få det överstökat med, killen kommer att stanna ett tag, enbart pga empati, men du är liksom skadat gods nu och har killen mer än en hjärnhalva kommer han snart dra vidare iaf.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback