2018-06-23, 17:42
Medlem
Kacper125s avatar
Hejsan!
Jag fick ett meddelande från antagning.se
Studiebevis och kurser från vuxenutbildning
Studiebevis från gymnasiet i kombination med enstaka betyg från vuxenutbildningen ger inte grundläggande behörighet.

Kontakta studievägledare på vuxenutbildningen för att ta reda på vilka möjligheter du har att komplettera dina betyg till en utbildning som ger behörighet och ett meritvärde.

Tidplan för antagningen finns på Antagning.se.

Kan någon förklara mig varför kan jag inte studera vidare?
Jag vill läsa på grundlärarutbildning eller ämneslärarprogrammet
Jag har läst 2400 poäng på komvux och fått minst godkänt i svenska som andra språk 3, matte 3c, engelska 6, gy arb
På mina anmälan står att jag uppfyller alla krav på dessa programm
tack för hjälpen!
Senast redigerad av Kacper125 2018-06-23 kl. 17:50.
Citera
2018-06-23, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kacper125
Hejsan!
Studiebevis från gymnasiet i kombination med enstaka betyg från vuxenutbildningen ger inte grundläggande behörighet.

Kontakta studievägledare på vuxenutbildningen för att ta reda på vilka möjligheter du har att komplettera dina betyg till en utbildning som ger behörighet och ett meritvärde.

Jag har läst 2400 poäng på komvux och fått minst godkänt i svenska som andra språk 3, matte 3c, engelska 6, gy arb
tack för hjälpen!
Du måste ha en gymnasieexamen, detta innebär att komvux måste lägga ihop dina kurser du läst på komvux och lägga till de tillsammans med studiebeviset, detta bildar en gymnasieexamen. Du får kontakta komvux och be de göra en examen till dig. Nu var ju dessvärre sista kompletteringsdagen den 21 juni och då får du vänta till antingen våren eller nästa höst.
Citera
2018-06-23, 17:58
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Hejsan!

tack för hjälpen!

Är du högskolebehörig?
Dvs Svenska 1,2,3
Engelska 6 samt matematik 1/2?

Isf har du läst vad som krävs för att få läsa till just lärare?
En del program har ofta speciellt behörighetskrav för att få läsa det programmet även kallat
"särskild behörighet".

Om du uppfyller alla kraven så verkar det konstigt att du inte skulle vara behörig
Citera
2018-06-23, 18:28
Medlem
Kacper125s avatar
Tack för hjälpen MrGreendayzer!
Tropicanan, Jag uppfyller alla kraven för detta programm. Jag ska prata med studievägledare på måndag och fråga vad är problemet med mina betyg.
Citera
2018-06-23, 18:31
Medlem
Citat:
Hejsan!

tack för hjälpen!

Kontakta komvux, eftersom det är semestertider så kommer ansvaret ligga på dig att ringa 5 ggr per dag tills de ger dig ett gymnasie-examensbevis. Det gäller att vara den mest störande ungen i rummet, då orkar de efter ett tag inte med en och bara fixar det du vill så du försvinner. Var aldrig otrevlig dock.

Sen gör du sen anmälan i slutet av augusti, lärarutbildningarna har ju alltid öppna platser då det är så få som vill bli lärare och det behövs så många. Eller bättre för dig är kanske att ringa den skolan som ger ut utbildningen och prata med studievägledarna där.

Btw: Maila inte, ring dem eller besök dem.
Citera
2018-06-23, 18:41
Medlem
Citat:
Tack för hjälpen MrGreendayzer!
Tropicanan, Jag uppfyller alla kraven för detta programm. Jag ska prata med studievägledare på måndag och fråga vad är problemet med mina betyg.
Inga problem, du måste ha en examen, studiebevis och ämnen räcker ej, allt måste bakas ihop till ett, gick också ut med studiebevis och har pluggat upp mina betyg på komvux.
Citera
2018-06-24, 05:44
Bannlyst
Jag antar att ditt problem är att du inte fått en gymnasieexamen (slutbetyg) utfärdad. Du måste själv boka in en tid hos studievägledare för detta.

Är utbildningarna du sökt sådana som öppnar för sen anmälan bör du fixa betygen snarast och därefter göra en s.k. sen komplettering genom att kontakta Antagning så fort din gymnasieexamen finns i databasen. Då kan du fortfarande komma in via sen anmälan om du har tur. Se till att vara tillgänglig på telefon dagarna innan uppropet också.
Senast redigerad av Roxic 2018-06-24 kl. 05:51.
Citera
2018-06-26, 13:41
Medlem
Som flera andra säger så behöver du ha antingen ett slutbetyg eller en gymnasieexamen för att kunna bli antagen. Detta snickras ihop utav en studievägledare och signeras av rektor, sedan skickas det in till UHR.
Du behöver boka tid så snart du kan hos en studievägledare som kan hjälpa dig. Det är bra om du tar med dig alla betygskopior så att de lättare kan fixa betygsunderlaget. Förhoppningsvis kan du sedan göra en sen anmälan.
Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in