2018-06-22, 19:46
Medlem
Blev inlagd på psykiatrin, fick massa medicin och en haldol spruta i baken, Nu är det så att jag är extremt trött, orkar knappt någonting, Och det känns som jag drabbats av kronisk trötthet, Det har gått 5 veckor sedan och medicinerna ska vara ute ur kroppen,

Är det någon som känner igen sig? och hur länge ska det här pågå?, så som det känns nu är att det aldrig kommer att bli bra igen, Mvh
Citera
2018-06-22, 19:52
Medlem
RabiatModerats avatar
Kan det inte vara sjukdomen i sig eller den medicinering du nu får som gör dig trött?

Har du pratat med din behandlande läkare om det?
Citera
2018-06-22, 19:59
Medlem
Har ingen sjukdom, och slutat med medicinerna för länge sedan. Har pratat med läkarna och tagit massa tester och dom säger att det inte beror på sprutan eller medicinerna, Väntar på svar.

Känns som jag drabbats av kronisk trötthet då jag nästan bara är sängliggandes

Hade varit skönt att veta om någon haft samma symptom och om det går över..

Tack för svaret & Mvh.
Senast redigerad av mentalita1904 2018-06-22 kl. 20:02.
Citera
2018-06-22, 20:12
Medlem
Zaedrewss avatar
Att du blev inlagd har väl sin förklaring och det i samband med stark medicin gör väl kanske att det mer handlar om att kroppen måste ta itu med detta, dvs utmattning helt enkelt. Det går ju givet över om man kommer till rätt balans i livet igen.
Citera
2018-06-22, 20:56
Medlem
Studsbolls avatar
Haldol är riktigt starka grejor och inget man får utan att vara psykotisk. En helt frisk person skulle bli både trött och slötänkt av det. Ge det lite tid och hoppas att du slipper mer sådan medicinering.
Citera
2018-06-23, 05:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Haldol är riktigt starka grejor och inget man får utan att vara psykotisk. En helt frisk person skulle bli både trött och slötänkt av det. Ge det lite tid och hoppas att du slipper mer sådan medicinering.

Här vill jag bara säga att du har lite fel. Haldol är inte enbart antipsykotiskt. Du behöver alltså inte ha en psykos för att få haldol. Kan användas även i smärtlindrande syften och framförallt mot illamående m.m. Men det är en annan diskussion som blir OT.
Citera
2018-06-23, 15:45
Avslutad
Från FASS:
Citat:
Det rekommenderas att justera dosen haloperidoldekanoat med upp till 50 mg var 4:e vecka (baserat på den individuella patientens svar) tills en optimal terapeutisk effekt uppnås.
https://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=19831007000056

Biverkningar, mycket vanliga:
Citat:
Extra-pyramidala symtom

Biverkningar, vanliga:
Citat:
Depression
Insomni
Akatisi
Parkinsonism
Nedsatt mimik
Tremor
Somnolens
Sedering

Så det borde vara ute efter 4 veckor, men effekten o biverkningarna kan sitta längre. Jag mådde väldigt dåligt när jag fick Abilify, o det tog lite mer än en månad efter jag slutat med tabletterna att få tillbaka livskvalitén. Numera tar jag själv Haldol-tabletter, 3 mg dagligen o tycker den är toppen. Enda biverkningen är att jag blir lite stel i ryggen (det var därför jag gjorde ett försök med Abilify), men återgick till Haldol igen.

O som jag alltid säger, sådana mediciner verkar väldigt individuellt. Kanske Abilify verkar toppen på dig? Finns en del andra alternativ också.
Citera
2018-07-13, 22:49
Medlem
Skriver här igen för har så extremt ont verkar som jag blivit drabbad av

https://sv.wikipedia.org/wiki/Malignt_neuroleptikasyndrom

Det gör så ont, skulle behöva hjälp, doktorerna vill inte hjälpa mig och ge mig rätt medicin vet inte vad jag ska göra.
Citera
2018-07-13, 23:00
Medlem
Malignt neuroleptikasyndrom är ett ovanligt, livshotande tillstånd,

Ska det verkligen vara så här att jag inte får någon hjälp? mår så dåligt, och det känns som om jag ska dö
Citera
2018-07-13, 23:10
Medlem
Akineton och pargavan ska hjälpa har jag läst, ska försöka sova nu hör av mig imorgon, hoppas det finns någon vänlig själ som kan hjälpa mig.
Citera
2018-07-14, 15:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mentalita1904
Akineton och pargavan ska hjälpa har jag läst, ska försöka sova nu hör av mig imorgon, hoppas det finns någon vänlig själ som kan hjälpa mig.
Jo, Akineton hjälper mot vissa neuroleptika-biverkningar. Själv tålde jag inte det, blev psykotisk av en 1/4-dels tablett.
Citera
2018-07-14, 20:57
Medlem
Varför fick du sprutan?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem