2018-07-14, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Från FASS:

https://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=19831007000056

Biverkningar, mycket vanliga:

Biverkningar, vanliga:

Så det borde vara ute efter 4 veckor, men effekten o biverkningarna kan sitta längre. Jag mådde väldigt dåligt när jag fick Abilify, o det tog lite mer än en månad efter jag slutat med tabletterna att få tillbaka livskvalitén. Numera tar jag själv Haldol-tabletter, 3 mg dagligen o tycker den är toppen. Enda biverkningen är att jag blir lite stel i ryggen (det var därför jag gjorde ett försök med Abilify), men återgick till Haldol igen.

O som jag alltid säger, sådana mediciner verkar väldigt individuellt. Kanske Abilify verkar toppen på dig? Finns en del andra alternativ också.

Varför nämner du inte extrem fetma?
Citera
2018-07-15, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashback-nu
Varför fick du sprutan?

Jag tog inte min medicin. Skulle inte önska detta till någon.
Citera
2018-07-15, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mentalita1904
Jag tog inte min medicin. Skulle inte önska detta till någon.

Hur fick dom reda på det?

Är du psykotisk?

Varför tog du inte medicinen?
Citera
2018-07-15, 16:17
Avslutad
Citat:
Varför nämner du inte extrem fetma?
Tog bara med de psykiska biverkningarna. "Extrem fetma" står det inte, men man hittar bland vanliga biverkningar "Ökad vikt". Jag har dock inte gått upp av den, men dock av andra mediciner.
Citera
2018-07-15, 16:47
Medlem
Pocarisweats avatar
Har erfarenheter inom vården (dock ej svenska men jag har pluggat medicin) och kan säga att Haldol är ingenting man får intramuskulärt om det inte handlar om psykiatriska åkommor såsom psykoser och liknande. Får du antikolinergika eller liknande du kan ta mot biverkningarna?

Det du upplever är helt normalt. Haldol fäster på D2 receptorerna vilka reglerar Dopamin vilket gör att du både känner dig dåsig och trött. Inget konstigt i sig. De sederande bi-effekterna är fullt normala även om det i ditt syfte främst handlar om den antipsykotiska effekten av medicinen i sig.

Hur länge det kan komma att "pågå" går inte att svara på. Du anger vare sig dos, om du fått det fler gånger samt vad du äter för mediciner i "vanliga fall".

Har testat att käka atypiska antipsykotiska så vet vad du pratar om. Fast i mitt fall tog jag det enbart för att empiriskt testa hur jag svarade på det. Slutade med att jag låg däckad i två dygn. Vet att man förr om åren brukade förskriva Pargitan och liknande för att bli av med de värsta bi-effekterna men vet faktiskt inte om man brukar göra det idag.

I vilket fall så är det ingenting att oroa dig över. Gå och lägg dig. Käka något mot muntorrheten samt glo på en film och slockna. Är det enda du kan göra.
Citera
2018-07-15, 18:37
Medlem
Citat:
Tog bara med de psykiska biverkningarna. "Extrem fetma" står det inte, men man hittar bland vanliga biverkningar "Ökad vikt". Jag har dock inte gått upp av den, men dock av andra mediciner.

Hur vet du vilken medicin som orsakade dig viktuppgång?
Citera
2018-07-16, 12:24
Avslutad
Citat:
Hur vet du vilken medicin som orsakade dig viktuppgång?
4 mediciner har orsakat viktuppgång väldigt snabbt när jag satt in de;
2003 - Fick Risperdal (Risperidon), gick upp 15 kg
2007 - Fick Zyprexa (Olanzapin) och Mirtazapin samtidigt, gick upp 10 kg
2011 - Fick Seroquel (Quetiapin), gick upp 5 kg

2003 vägde jag 75 kg
2001 vägde jag 105 kg

Nu har jag gått ner 8 kg, men har mycket kvar...

2003, före medicin: https://i.imgur.com/F37mi1g.jpg
2017, efter medicin: https://i.imgur.com/ai4Ehgg.jpg

Helkroppsbild från 2003: https://i.imgur.com/O5E9ebg.jpg
Helkroppsbild från 2018: https://i.imgur.com/LIRRgwy.jpg

Jag har ju såklart åldrats också, 15 år. Men det har varit vid just insättningarna av de ovanstående medicinerna som jag märkt av kraftig o snabb viktökning. Haldol har jag får det mesta haft, men tagit bort den ibland för att prova nya o "bättre" mediciner istället, men inget har funkat lika bra som Haldol. Risperdal var det första jag provade, då kunde jag knappt nått om medicin o det var förslag från läkaren, så jag började med den, men blev så trött av den o gick som sagt upp i 15 kg snabbt.

Senare fick jag Haldol o gick inte upp något av den, men en idiotdoktor tog bort den, trots att den var bra, o satte in Zyprexa och Mirtazapin (båda ökända för viktuppgång), o fick 10 kg till på köpet.

Fick senare tillbaka Haldol, gjorde några försök med Zeldox (Ziprasidon) och Abilify (Aripiprazol), men de fungerade inte, men de påverkade heller inte vikten.

Seroquel var mitt eget förslag att ta för sömnen bara, men de funkade inte men gav mig 5 kg.

Haldol har jag nu, o den funkar. Enda biverkningen är stelhet i ryggen. Dock är den värst på att utveckla den fruktade tardiva dyskinesin...
Citera
2018-07-16, 12:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pocarisweat
Har erfarenheter inom vården (dock ej svenska men jag har pluggat medicin) och kan säga att Haldol är ingenting man får intramuskulärt om det inte handlar om psykiatriska åkommor såsom psykoser och liknande. Får du antikolinergika eller liknande du kan ta mot biverkningarna?

Det du upplever är helt normalt. Haldol fäster på D2 receptorerna vilka reglerar Dopamin vilket gör att du både känner dig dåsig och trött. Inget konstigt i sig. De sederande bi-effekterna är fullt normala även om det i ditt syfte främst handlar om den antipsykotiska effekten av medicinen i sig.

Hur länge det kan komma att "pågå" går inte att svara på. Du anger vare sig dos, om du fått det fler gånger samt vad du äter för mediciner i "vanliga fall".

Har testat att käka atypiska antipsykotiska så vet vad du pratar om. Fast i mitt fall tog jag det enbart för att empiriskt testa hur jag svarade på det. Slutade med att jag låg däckad i två dygn. Vet att man förr om åren brukade förskriva Pargitan och liknande för att bli av med de värsta bi-effekterna men vet faktiskt inte om man brukar göra det idag.

I vilket fall så är det ingenting att oroa dig över. Gå och lägg dig. Käka något mot muntorrheten samt glo på en film och slockna. Är det enda du kan göra.
Jag blir märkligt nog inte alls trött av Haldol. Jag tar 3 mg var kväll, men tar även Lyrica (sederande, på eftermiddagen) Iktorivil (sederande, på kvällen), Theralen (sederande, på kvällen) o Zopiklon (sederande, till natten), det måste jag ha, annars kan jag inte sova.

Hade säkert kunna ta Haldolen på morgonen, men nu har det bara blivit att jag tar de på kvällen. Det har en lång halveringstid.
Citera
2018-07-16, 12:49
Medlem
Pocarisweats avatar
Citat:
Jag blir märkligt nog inte alls trött av Haldol. Jag tar 3 mg var kväll, men tar även Lyrica (sederande, på eftermiddagen) Iktorivil (sederande, på kvällen), Theralen (sederande, på kvällen) o Zopiklon (sederande, till natten), det måste jag ha, annars kan jag inte sova.

Hade säkert kunna ta Haldolen på morgonen, men nu har det bara blivit att jag tar de på kvällen. Det har en lång halveringstid.

Varför tar du Haldol? Schizofreni eller något annat? Tänkte att om man ser till dina övriga mediciner så verkar du lida av någon psykiatrisk sjukdom?
Citera
2018-07-16, 12:55
Medlem
happilappis avatar
Fick också Haldol när jag var inlagd. En livsfarlig medicin. Bieffekter var som ni säger trötthet och dåsig. Jag tappade nästan synen, kunde knappt se (suddighet). Några timmar senare fick jag krampanfall i ansikte och nacke och kunde knappt andas. Kändes som att jag slet av mig käken, den drog så mycket åt sidan. Trodde jag skulle dö. Blev akuten.

Det värsta jag varit med om. Jag förstår inte hur sån här medicin fortfarande kan existera. Haldol är över 60 år gammal och användes på schizofrena människor.
Citera
2018-07-16, 12:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pocarisweat
Varför tar du Haldol? Schizofreni eller något annat? Tänkte att om man ser till dina övriga mediciner så verkar du lida av någon psykiatrisk sjukdom?
Första gången när jag fick Risperdal, så var det mot paranoida tankar. En kraftig social fobi, som hade övergått i ren paranoia. Det var 2003, sen eskalerade det, för det mesta har jag haft Haldol, men har provat de flesta atypiska neuroleptika. Tar jag den inte på 2-3 dagar så blir jag paranoid o kan bli förvirrad. Nu har jag schizoaffektivt syndrom (och asperger syndrom, men det kan inte medicineras bort). Jag har haft schizofrenidiagnoser, samt massa andra diagnoser. Medicinerar även med Venlafaxin mot depression.

Men jag kan ha växt ifrån min GAD, o vill gärna bli av med Iktorivilen o Lyrican, har minskat dosen redan o det har gått bra. Har ätit benzo dagligen också sen 2003, mest Iktorivil. Men vill ha det bara vid behov.
Citera
2018-07-16, 13:11
Medlem
Pocarisweats avatar
Citat:
Första gången när jag fick Risperdal, så var det mot paranoida tankar. En kraftig social fobi, som hade övergått i ren paranoia. Det var 2003, sen eskalerade det, för det mesta har jag haft Haldol, men har provat de flesta atypiska neuroleptika. Tar jag den inte på 2-3 dagar så blir jag paranoid o kan bli förvirrad. Nu har jag schizoaffektivt syndrom (och asperger syndrom, men det kan inte medicineras bort). Jag har haft schizofrenidiagnoser, samt massa andra diagnoser. Medicinerar även med Venlafaxin mot depression.

Men jag kan ha växt ifrån min GAD, o vill gärna bli av med Iktorivilen o Lyrican, har minskat dosen redan o det har gått bra. Har ätit benzo dagligen också sen 2003, mest Iktorivil. Men vill ha det bara vid behov.

Tråkigt att höra. Är personligen emot överanvändande av medicin då jag anser att vården bör ta ett större ansvar i att vårda snarare än att medicinera, men ibland är det ju faktiskt så att det finns människor som mår så pass dåligt att de behöver sina mediciner, oavsett om det är benzo, neurolekptika eller andra.

Lider med dig. Stackare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in