Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-22, 18:23
  #1
Medlem
Vet inte om jag eller kolen som är kass men nu är det andra gången vi ska grilla och vi får göra sista halvan i ugnen. Kolen förlorar värme typ direkt efter det slutar brinna. Man hinner grilla ett paket korv och nån fläskbit, sen är det kolen så ljummen att det går att hålla handen över. Jag tänder som jag alltid gjort förut och det har funkat men nu går det inte alls. Kolen jag har haft är Coops Änglamark och jag har inte hittat något om att den skulle vara särskilt dålig.

Nån som har nån idé?
Citera
2018-06-22, 18:36
  #2
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvilcrack
Vet inte om jag eller kolen som är kass men nu är det andra gången vi ska grilla och vi får göra sista halvan i ugnen. Kolen förlorar värme typ direkt efter det slutar brinna. Man hinner grilla ett paket korv och nån fläskbit, sen är det kolen så ljummen att det går att hålla handen över. Jag tänder som jag alltid gjort förut och det har funkat men nu går det inte alls. Kolen jag har haft är Coops Änglamark och jag har inte hittat något om att den skulle vara särskilt dålig.

Nån som har nån idé?

Du ska ju inte slänga på maten direkt efter att kolen slutat brinna. Det tar ju rätt lång tid efter det till att kolen är "grillfärdig".

Räkna med minst 20 minuter.

Läs punkt 6 här:

https://mittkok.expressen.se/artikel...-grillmastare/
Citera
2018-06-22, 18:42
  #3
Medlem
st0ckiss avatar
Vi har haft samma jävla problem!
Första omgången kol brann till en början, men så fort det skulle blivit kol slocknar den.
Spelar ingen roll hur man gör, skiten slocknar ändå.
Märke Fixa
Citera
2018-06-22, 18:42
  #4
Medlem
Nu är jag inget proffs på grillkol men det har hänt mej med när ja använder billigare kol.

Kolbitarna brukar då vara lite tunnare och glöder bort snabbare antagligen..
Pröva att börja med briketter som glöder långsammare. Finns ju super saker idag för att få glöd på brikettterna med som dom glöder jämnt och fint
Citera
2018-06-22, 18:57
  #5
Medlem
Byt från grillkol till briketter och från random märke till Weber.

Sen kommer grillen ALLTID vara varm i 1,5timme istället för 20min.
Det finns säkert både bättre och billigare, men man vet vad man får och slipper börja om när kolen är "värdelösa", vilket börjar hända lite för ofta de sista åren.

Du behöver ju inte heller använda lika mkt vilket gör det högre priset mer motiverat.
Citera
2018-06-22, 18:58
  #6
Medlem
Har du luftflöde så att du inte kväver kolet?
Citera
2018-06-22, 20:14
  #7
Medlem
zepofans avatar
Du har för lite kol. Ska man få en bra glödbädd så går det åt mycket kol. I en normal 50-60cm grill får du räkna med minst en säck. Sen är som sagt briketter bättre på att få upp värme snabbt, men de håller å andra sidan inte lika länge.
Citera
2018-06-22, 20:15
  #8
Medlem
https://www.gardenstore.se/tandpaket...0aAiYkEALw_wcB

Köp en sånn där så slipper du problem med tändvätska och med kol som inte blir varm
Citera
2018-06-22, 20:20
  #9
Medlem
Tändgaffel + briketter fungerar väldigt bra.
Citera
2018-06-22, 20:40
  #10
Medlem
SophieNeveus avatar
Du kan enkelt klara minst 3 grillningar på en säck med kol.
Har du en vanlig klotgrill är det viktigt att du reglar lufttillförseln annars finns det risk för att du kväver elden när du lägger på locket.

På de flesta Weber-grillarna har du goda förutsättningar för att finjustera lufttillförseln, även en användbar lucka i gallret för att tillsätta mer kol om det skulle behövas.
Citera
2018-06-22, 21:50
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Du ska ju inte slänga på maten direkt efter att kolen slutat brinna. Det tar ju rätt lång tid efter det till att kolen är "grillfärdig".

Räkna med minst 20 minuter.

Läs punkt 6 här:

https://mittkok.expressen.se/artikel...-grillmastare/

Fast efter 20 minuter är kolen ljummen. Den blir ju inte varmare igen efter en stund.
Citera
2018-06-22, 21:52
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Du har för lite kol. Ska man få en bra glödbädd så går det åt mycket kol. I en normal 50-60cm grill får du räkna med minst en säck. Sen är som sagt briketter bättre på att få upp värme snabbt, men de håller å andra sidan inte lika länge.

Förra gången det misslyckades hade jag en hel säck. Denna gången hälften. Mängden verkar inte göra nån större skillnad.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback