Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-21, 18:21
  #1
Medlem
Jag undrar om folk som vet (gärna med länkar), kan räkna upp vilka länder i Europa, som INTE har licens (dvs där man kan köpa det över disk så att säga) på de typerna av el-pistoler som skjuter iväg en pil med en tråd upp till 6-8 meter, och som då avger elektricitet, så att personen som får pilen i sig (går genom kläder) faller ihop i spasmer osv.

Sverige blir ruggigare och ruggigare för var dag, och fruarna måste utrustas för att skydda sina ariska blygder
Citera
2018-06-21, 18:53
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Against-modernity
Jag undrar om folk som vet (gärna med länkar), kan räkna upp vilka länder i Europa, som INTE har licens (dvs där man kan köpa det över disk så att säga) på de typerna av el-pistoler som skjuter iväg en pil med en tråd upp till 6-8 meter, och som då avger elektricitet, så att personen som får pilen i sig (går genom kläder) faller ihop i spasmer osv.

Sverige blir ruggigare och ruggigare för var dag, och fruarna måste utrustas för att skydda sina ariska blygder
Många europeiska länder tillåter licensfritt köp av sk stunguns, alltså inte vad du efterfrågar. Du efterfrågar sk taser (vilket är ett märke och inte namn). Mig veterligen finns det inget land i EU som tillåter licensfritt köp av dessa.
Citera
2018-06-21, 19:24
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorPest
Många europeiska länder tillåter licensfritt köp av sk stunguns, alltså inte vad du efterfrågar. Du efterfrågar sk taser (vilket är ett märke och inte namn). Mig veterligen finns det inget land i EU som tillåter licensfritt köp av dessa.

Har Taser (C) (TM) någon slags patent eller något, som gör att inga andra tillverkare finns?

För övrigt så var sådana här typer av avstånds-elpistoler helt licensfria i Tyskland fram till för bara 2-4 år sedan.

De måste ju finnas licensfritt i t ex några östeuropéeländer, eller kanske Schweiz? Malta?
Citera
2018-06-22, 02:11
  #4
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Against-modernity
Har Taser (C) (TM) någon slags patent eller något, som gör att inga andra tillverkare finns?

TASER är som sagt ett varumärke, tillhörande Axon. Patentet för själva funktionen att skjuta iväg två pilar har löpt ut sen länge. Patenten idag rör väl snarare hur dom skjuts ut.

Citat:
För övrigt så var sådana här typer av avstånds-elpistoler helt licensfria i Tyskland fram till för bara 2-4 år sedan.

NOPE! Mer än 10 år sen dom förbjöds!

Citat:
De måste ju finnas licensfritt i t ex några östeuropéeländer, eller kanske Schweiz? Malta?

Jag tveksam till att dom är lagliga någonstans i världen utan licens! Kanske någon stat i USA, men inte licensfritt.
Citera
2018-06-22, 03:39
  #5
Medlem
213374Us avatar
Frankrike är det enda landet inom EU man kan köpa dem fritt. Eftersom Sverige har samma straff på innehav som en svartkrutsrevolver kan man lika gärna köpa en sån i Frankrike. Också helt fritt.
Citera
2018-06-22, 06:37
  #6
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 213374U
Frankrike är det enda landet inom EU man kan köpa dem fritt.

Säger NOPE! igen(!) Klassas som ett kategori B vapen (hagelbössa, pistoler osv) i Frankrike.

Citat:
Eftersom Sverige har samma straff på innehav som en svartkrutsrevolver kan man lika gärna köpa en sån i Frankrike. Också helt fritt.

Ja och nej (om man kan köpa svartkrutsrevolvrar över disk i Frankrike låter jag vara osagt). Vi tittar på vapenlagen:

Citat:
4 § Vad som sägs om skjutvapen gäller inte

b) skjutvapen som har tillverkats före år 1890 och som inte är avsedda för gastäta enhetspatroner,

Förstår inte vitsen med att åka till Frankrike och köpa ett svartkrutsvapen om det ändå bryter mot dom svenska vapenlagarna. Bättre att lägga reskassan på att köpa ett "riktigt" vapen som redan finns i Sverige - det blir liksom inte mer olagligt!

Alternativt köper man en svartkrutsrevolver helt lagligt här i Sverige (som möter kraven i $4 b).
Citera
2019-03-14, 00:12
  #7
Medlem
Bump av tråd.

Någon som vet något om trådstartens frågeställning?
Citera
2019-03-14, 03:48
  #8
Medlem
213374Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Against-modernity
Bump av tråd.

Någon som vet något om trådstartens frågeställning?

Inte annat än vad jag redan svarat, Jag har sett dem säljas över disk i Frankrike och trodde att det således var ok att köpa. Dock var det kanske tre år sen men det är möjligt att de har blivit licenspliktiga sen dess. De kräver licens över hela EU förutom Österrike där de vill se idkort eller någon form av bevis på att du är bosatt där.

Men vet du vad? Här är nåt nytt och roligt att dräggla över.....
https://www.armurerie-loisir.fr/arme...16-joules.html
Citera
2019-03-14, 06:03
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 213374U
Inte annat än vad jag redan svarat, Jag har sett dem säljas över disk i Frankrike och trodde att det således var ok att köpa. Dock var det kanske tre år sen men det är möjligt att de har blivit licenspliktiga sen dess. De kräver licens över hela EU förutom Österrike där de vill se idkort eller någon form av bevis på att du är bosatt där.

Men vet du vad? Här är nåt nytt och roligt att dräggla över.....
https://www.armurerie-loisir.fr/arme...16-joules.html

Ok tack.

Ang den där grejen i länken; 16 joule är för lite för att den ska vara effektiv? 25-30 joule måste den väl komma upp i med rundbollskulor av gummi, om den verkligen ska göra någon nytta? Och, ynka två skott också? Näe, den får vara.
Citera
2019-03-15, 00:01
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av distans
TASER är som sagt ett varumärke, tillhörande Axon. Patentet för själva funktionen att skjuta iväg två pilar har löpt ut sen länge. Patenten idag rör väl snarare hur dom skjuts ut.



NOPE! Mer än 10 år sen dom förbjöds!



Jag tveksam till att dom är lagliga någonstans i världen utan licens! Kanske någon stat i USA, men inte licensfritt.


X26 tex är fri att köpa i dom flesta Amerikanska stater, dock säljs dom oftast bara till LEO , men går hitta som privatperson o är laglig att köpa , säljs även i en civil modell som ser lite mindre pistolliknande ut men är samma sak inuti , kostar dock mer än en pistol

M26 , x2 och ibland även x26 går tillmed att köpa på Amerikanska Amazon, krävs ingen licens eller nånting

Tjeckien går dom köpa med , huruvida det är lagligt är jag inte helt 100 på , men finns i fler av dom större butikerna , kostar runt 1800 euro
__________________
Senast redigerad av ARByggaren 2019-03-15 kl. 00:09.
Citera
2019-03-15, 04:37
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ARByggaren
X26 tex är fri att köpa i dom flesta Amerikanska stater, dock säljs dom oftast bara till LEO , men går hitta som privatperson o är laglig att köpa , säljs även i en civil modell som ser lite mindre pistolliknande ut men är samma sak inuti , kostar dock mer än en pistol

M26 , x2 och ibland även x26 går tillmed att köpa på Amerikanska Amazon, krävs ingen licens eller nånting

Tjeckien går dom köpa med , huruvida det är lagligt är jag inte helt 100 på , men finns i fler av dom större butikerna , kostar runt 1800 euro

USA är oväsentligt, i o m risken att det upptäckts i tullen.

Men Tjeckien säger du... Intressant. Men menar du verkligen 1800 euro, och inte kronor? Jag hade för mig att dom kostade 5000 kr när dom fortfarande var lagliga i Tyskland fram till för några år sedan. Menar du att dom alltså kostar nästan 20 000 svenska kr, att köpa i Tjeckien numera? Verkar ju 4 gånger så dyrt som det ska vara? Helt absurda priser ju?

Om dom är lagliga i ett EU-land (men av någon anledning inte säljs där i alla fall, för att ingen handlare tagit in dom), så kanske man kan beställa den från USA, till en postbox i det aktuella EU-landet ifråga? Och sedan skicka den vidare till Sverige inom EU? Men måste man fysiskt vara på plats för att ta emot en rekommenderad försändelse i "transit"-landet? Eller så får man helt enkelt åka dit till det aktuella EU-landet och hämta ut försändelsen och sedan åka hem igen?
__________________
Senast redigerad av Against-modernity 2019-03-15 kl. 04:40.
Citera
2019-03-15, 06:33
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Against-modernity
USA är oväsentligt, i o m risken att det upptäckts i tullen.

Men Tjeckien säger du... Intressant. Men menar du verkligen 1800 euro, och inte kronor? Jag hade för mig att dom kostade 5000 kr när dom fortfarande var lagliga i Tyskland fram till för några år sedan. Menar du att dom alltså kostar nästan 20 000 svenska kr, att köpa i Tjeckien numera? Verkar ju 4 gånger så dyrt som det ska vara? Helt absurda priser ju?

Om dom är lagliga i ett EU-land (men av någon anledning inte säljs där i alla fall, för att ingen handlare tagit in dom), så kanske man kan beställa den från USA, till en postbox i det aktuella EU-landet ifråga? Och sedan skicka den vidare till Sverige inom EU? Men måste man fysiskt vara på plats för att ta emot en rekommenderad försändelse i "transit"-landet? Eller så får man helt enkelt åka dit till det aktuella EU-landet och hämta ut försändelsen och sedan åka hem igen?

Han nämnde usa , därav mitt svar

Och ja jag menar 1800 euro .. en x26 koster 1200-1500 dollars i usa och har aldrig kostar 5000kr nånstans
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback