2018-06-20, 23:30
Medlem
Var på möte hos Swedbank idag för att förhandla om mitt lån, och slogs av hur få relevanta tjänster de faktiskt har att erbjuda mig.

De har i princip:
- Lönekonto med betalning till pg/bg och e-faktura
- Pensionssparande som är sämre än konkurenterna.
- Försäkringar som inte är ett dugg bättre än dem man t.ex får via facket.
- Billån
- Bolån
- Mediokra kreditkort (i princip bara återförsäljare åt entercard)

Nu erbjuder avanza och c:0 Bolån+ med 1,28% ränta. Swedbank kan erbjuda 1,35% som bäst.

När banker som avanza börjar erbjuda lönekonto och pg/bg betalning, vad finns egentligen kvar som gör storbankerna relevanta?

De kan knappt erbjuda någon aktiehandel (dyra courtage och inget utbud). De har inga sparkonton och snart inga bolånekunder heller. Deras fonder är dyra och suger.

Fakturering och kortbetalningar sköts av Klarna, Svea mfl.

Vad kommer göra dem relevanta i framtiden?
Senast redigerad av krakelibrankel 2018-06-20 kl. 23:37.
Citera
2018-06-20, 23:37
Medlem
Centauris avatar
Nordeas courtage ligger på 0,06%. Avanzas courtage ligger på 0,25%

Nordea drar inte någon källskatt på utländska aktieutdelningar. Avanza ger tillbaka 91% (sick!) av utdelningar EFTER TRE ÅR.

Frågor på det?
Citera
2018-06-20, 23:43
Medlem
frasselitos avatar
Deras fortsatta relevans är marknadsandelar som inte tillåts minska då dom inte får konka när det väl krisar. Staten via skattebetalaren backar upp.

Marknadsdefekt helt klart.
Citera
2018-06-20, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri

Nordea drar inte någon källskatt på utländska aktieutdelningar. Avanza ger tillbaka 91% (sick!) av utdelningar EFTER TRE ÅR.

Frågor på det?

Ja men swedbank då, senast jag kollade var det minst 100kr.

Om man som jag köper poster av 5000kr, då är det ju helt ovärt att betala 100 spänn per transaktion.
Senast redigerad av krakelibrankel 2018-06-21 kl. 00:11.
Citera
2018-06-21, 00:31
Medlem
Swedbank är relevant med sitt helhetserbjudande. Och tillgängligheten/enkelheten det medför.

Men visst, vill du istället vara kund hos fem olika aktörer för din helhet för att jaga efter marknadens billigaste bolån, betalkort, courtage, hemförsäkring osv så är det väl bara att byta.
Citera
2018-06-21, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skdipp
Swedbank är relevant med sitt helhetserbjudande. Och tillgängligheten/enkelheten det medför.

Men visst, vill du istället vara kund hos fem olika aktörer för din helhet för att jaga efter marknadens billigaste bolån, betalkort, courtage, hemförsäkring osv så är det väl bara att byta.

Det är väl lite som, om man gillar att åka SAS eller om man kan tänka sig att åka med lite olika bolag för att få en billigare semester.

Det är ju ändå marknadsekonomi.

Och är Nordea billigare än Avanza så skall man ju såklart välja dem om de erbjuder samma tjänst också.
Citera
2018-06-21, 00:45
Medlem
melk0rs avatar
Citat:

Frågor på det?

Har Nordea ett jämförelsebart utbud av börshandlade värdepapper och dylikt?
Frågar för att jag inte har någon som helst erfarenhet av Nordea som bank.
Citera
2018-06-21, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melk0r
Har Nordea ett jämförelsebart utbud av börshandlade värdepapper och dylikt?
Frågar för att jag inte har någon som helst erfarenhet av Nordea som bank.

Du har degiro annars. Också hyfsat billiga.
https://www.degiro.se/data/pdf/se/Prisoversikt.pdf
Citera
2018-06-21, 10:35
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Frågor på det?

Avanzas courtage är inte 0,25 % rakt över. Det är det dyraste rörliga courtaget de erbjuder. Har du ett litet sparande är det helt gratis. Gör du stora köp kan du välja fastpris vilket gör att procenten blir lägre ju större affären är. https://www.avanza.se/konton-lan-pri...geklasser.html

Men visst, Nordeas courtage är minst sagt attraktivt, även om man kan tycka att de är 10 år sena på bollen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in