2008-05-15, 01:01
Medlem
Sheiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hets!
Uppenbarligen. Jag har aldrig märkt några större fel på farmor Anka, utan hon är ju ganska klipsk.

Skumt det där med farmor anka. Hennes mor är ju en snatterand. Det innebär att hon själv måste vara en halvanka. Detta i sin tur gör hennes son Kvacke till en fjärdedels and. Och detta innebär att Kalle själv inte ens är en fullblodsanka, utan har en åttondels (blir det rätt nu?) and-blod i sig.
Citera
2008-05-15, 20:58
Medlem
cecels avatar
jag tycker att Don Rosa är ett geni, me ndet där släktträdet är ju inget att hurra över. Skulle Kalle anka vara släkt med Ankeborgs grundare Cornelius Knös? och som nån sa, varför fick en gås för sig att para sig med en anka? Skulle Mårten Gås vara nån form av inavlad blandras?

det är ologiskt!
Citera
2008-05-15, 21:13
Medlem
Sheiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cecel
jag tycker att Don Rosa är ett geni, me ndet där släktträdet är ju inget att hurra över. Skulle Kalle anka vara släkt med Ankeborgs grundare Cornelius Knös? och som nån sa, varför fick en gås för sig att para sig med en anka? Skulle Mårten Gås vara nån form av inavlad blandras?

det är ologiskt!

Njaa, helt ologiskt är det faktiskt inte. Om du tar t ex Alexander Lukas. Har du aldrig noterat hur hans näbb (då den är korrekt tecknad) skiljer sig ifrån övriga ankors? Den gör det därför att han är en halvgås. Och så såg hans näbb ut långt innan Don Rosa kom med förklaringen att hans far är en gås.

Sen så är det inte Don Rosa som ligger bakom släktskapet, han har bara vävt samman känt fakta, mestadels baserat på Carl Barks idéer.
Citera
2008-05-15, 21:42
Medlem
beelzenefs avatar
Glöm inte heller vad han heter på engelska: Gladstone Gander.
Citera
2008-05-15, 23:10
Medlem
Pirrlos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
här ska alla Don Rosas serier finnas:
http://disneycomics.free.fr/Ducks/Rosa/index_stories_rosa_date.html

på släktträdet är Knattarnas pappas ansikte och namn övertäckt.

Ohh nice! Don Rosas serier om JvAs liv är ju bland de bästa serierna som finns. man skulle dock ha haft dom på svenska, för nostalgins skull.

Ingen som råkar veta nån ställe man kan tanka ner dom på sv?
Citera
2008-05-16, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pirrlo
Ohh nice! Don Rosas serier om JvAs liv är ju bland de bästa serierna som finns. man skulle dock ha haft dom på svenska, för nostalgins skull.

Ingen som råkar veta nån ställe man kan tanka ner dom på sv?

http://thepiratebay.org/tor/3564453/Don_Rosa_-_Joakims_Liv__ALLA_kapitel__Digitalt_bearbetade_

Bara 2 seeds just nu menmen..

Sök på don rosa på tpb så kommer det upp fler alternativ som jag inte orkade kolla själv.
Citera
2008-05-16, 17:26
Medlem
Som alla Kalle Anka läsare vet så har man att vämta sig en liten "överraskning" när man har skickat in en veckans vits. Jag tror nämligen att dessa är påhittade och att dom fejkar hela grejen. Samma med Skratt&Fnatt. Låter alldeles för vuxet. Barn i 10-års åldern som kommer med smarta utlägg. Sen när har barn varit smarta?

Någon som stödjer min uppfattning?
Citera
2008-05-17, 03:08
Medlem
Von Drakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blattetallrik
Som alla Kalle Anka läsare vet så har man att vämta sig en liten "överraskning" när man har skickat in en veckans vits. Jag tror nämligen att dessa är påhittade och att dom fejkar hela grejen. Samma med Skratt&Fnatt. Låter alldeles för vuxet. Barn i 10-års åldern som kommer med smarta utlägg. Sen när har barn varit smarta?

Någon som stödjer min uppfattning?

Ja... det det är väl ungefär som i andra serier t ex SerieParaden, där de fick lägga ner pga att det var var taget från tex tv...
Senast redigerad av Von Drake 2008-05-17 kl. 03:12.
Citera
2008-05-17, 03:11
Medlem
Von Drakes avatar
Men... jag hade en annan fråga... Farmor Anka hette Anne Katrin...
Citera
2008-05-18, 12:04
Medlem
Pirrlos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hets!
http://thepiratebay.org/tor/3564453/Don_Rosa_-_Joakims_Liv__ALLA_kapitel__Digitalt_bearbetade_

Bara 2 seeds just nu menmen..

Sök på don rosa på tpb så kommer det upp fler alternativ som jag inte orkade kolla själv.

tackar! hoppas länken funkar!
Citera
2008-05-18, 13:27
Medlem
CpRekas avatar
Nu orkade jag inte sitta och läsa hela tråden. Men om ingen redan har sagt detta så finns det ingen disney figur som har både mamma och pappa i stort sett.. Kim posible skulle det vara då som är undantaget..

Och så beror det ju helt på hur författaren > översättaren har tolkat släkten.. Men det finns en hel del frågor ang den släkten som inte går svara på alls, tror inte ens walt, barks eller don rosa har alla svaren.

Men det finns nog lika många teorier om den släkten som det finns teknare. Jag menar, vissa teknare anser inte att Joakim Von Anka bor på Killmotor Hill (Tomtebacken).. Rätt onödig diskution.

Edit:

Födelsedag: 17 oktober 1937, i söndagsversionen av Kalle-serien i de amerikanska tidningarna.
Knattarna:

Släktingar: Far: Okänd!
Mor: Dumbella "Della" Anka
Morbror: Kalle Anka

Står på Duckipedia på kalleanka.se.
Senast redigerad av CpReka 2008-05-18 kl. 13:35.
Citera
2008-05-18, 13:34
Medlem
CpRekas avatar
Ohfan..

Kalle:

Släktingar: Far: Kvacke Anka
Mor: Hortensia von Anka
Syster: Dumbella "Della" Anka

Joakim:

Släktingar: Far: Fergus "Scotty" von Anka
Mor: Dunhilde O'Rapp