Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-20, 22:14
  #1
Medlem
526s avatar
Inte så imponerad av senaste versionerna men Mac OS Mojave verkar klart intressant.
Dark mode och funktionen för data-integritet, stacks på skrivbordet med mera

Höga systemkrav dock. Funkar på:

Macbook (2015 eller nyare)
Macbook Air (2012 eller nyare)
Macbook Pro (2012 eller nyare)
Mac Mini (2012 eller nyare)
Imac (2012 eller nyare)
Imac Pro (2017)
Mac Pro (2013 eller nyare)
Citera
2018-06-20, 22:23
  #2
Medlem
BigFatCones avatar
Dark Mode kommer ju att vara smaskens om inget annat. Det är lätt att bli glad över lite som Apple-användare.
Citera
2018-06-21, 07:05
  #3
Moderator
Rassas avatar
Dom nya Finder-funktionerna verkar trevliga. Stacks på skrivbordet kommer jag dock inte ha så mycket nytta av eftersom jag avskyr att ha en massa filer och mappar på skrivbordet, det ska vara helt rent (kan ha nån enstaka fil där) och så använder jag Spotlight och Quicklook extremt mycket för stt hitta det jag behöver.

Om det är Höga systemkrav kan man ju alltid ha synpunkter på, men att det går att installera på en sex år gammal dator tycker jag ändå är ok.
Citera
2018-06-21, 12:18
  #4
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Dom nya Finder-funktionerna verkar trevliga. Stacks på skrivbordet kommer jag dock inte ha så mycket nytta av eftersom jag avskyr att ha en massa filer och mappar på skrivbordet, det ska vara helt rent (kan ha nån enstaka fil där) och så använder jag Spotlight och Quicklook extremt mycket för stt hitta det jag behöver.

Om det är Höga systemkrav kan man ju alltid ha synpunkter på, men att det går att installera på en sex år gammal dator tycker jag ändå är ok.
Jag tycker att det verkar vara rätt modesta systemkrav. Å andra sidan så kan jag utan problem få igång Windows 10 på en tio år gammal PC-burk men det är ju så här Apple rullar.
Citera
2018-06-22, 10:02
  #5
Medlem
Jag har laddat ner betan utav Mojave och måste säga att jag är imponerad. Det ingår ju diverse mindre justeringar som Apple inte nämnde i keynoten, som bland annat snabbare uppstartstid från vila m.m. Betan känns ganska stabil dessutom, trots att vi nu är på andra versionen för utvecklare, så det verkar som att Apple fokuserar mer på ett välpolerat system – efter all kritik (särskilt mot iOS11) om problem med buggar när uppdateringar släpps.
Citera
2018-06-22, 14:51
  #6
Medlem
526s avatar
På keynoten sa de att nya ios kommer vara extremt lättdrivet. Ca 40% mindre kraft . . eller nått sånt.
Ska funka på gamla enheter som iPad 2 etc.

Ni som testat? Hur upplever ni Mojave? Är det lättdrivet? Eller är det som kuk-lion var? Gummisegt så man var tvungen at köpa ny?
Citera
2018-06-22, 14:58
  #7
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
På keynoten sa de att nya ios kommer vara extremt lättdrivet. Ca 40% mindre kraft . . eller nått sånt.
Ska funka på gamla enheter som iPad 2 etc.

Ni som testat? Hur upplever ni Mojave? Är det lättdrivet? Eller är det som kuk-lion var? Gummisegt så man var tvungen at köpa ny?
Whaaat? Kommer min gamla iPad 4 få nästa iOS? Kan det verkligen hända?
Citera
2018-06-22, 15:10
  #8
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Whaaat? Kommer min gamla iPad 4 få nästa iOS? Kan det verkligen hända?
Lite otydligt vad de sa på keynote. Här står på IDG

Fakta: IOS 12 betaversion 1
Testad: Juni 2018.
Funktion: En betaversion av kommande operativsystem för Iphone och Ipad.
Systemkrav: Iphone 5s eller senare. Ipad Air, alternativt Ipad mini 2 och senare.
Tillverkare: Apple
Pris: Gratis uppdatering. Finns i skrivande stund bara i betaversion för utvecklare.
Mer info: Apple.
Citera
2018-06-22, 15:56
  #9
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Lite otydligt vad de sa på keynote. Här står på IDG

Fakta: IOS 12 betaversion 1
Testad: Juni 2018.
Funktion: En betaversion av kommande operativsystem för Iphone och Ipad.
Systemkrav: Iphone 5s eller senare. Ipad Air, alternativt Ipad mini 2 och senare.
Tillverkare: Apple
Pris: Gratis uppdatering. Finns i skrivande stund bara i betaversion för utvecklare.
Mer info: Apple.
Nähä, det blir inte för min iPad. Jag får stanna kvar på.. 10 eller vad det nu är. Den borde så klart orka med eftersom den har likvärdig hårdvara med en 5s. Nåja, det är ju så här det är att vara Apple-användare.
Citera
2018-06-22, 16:12
  #10
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Nähä, det blir inte för min iPad. Jag får stanna kvar på.. 10 eller vad det nu är. Den borde så klart orka med eftersom den har likvärdig hårdvara med en 5s. Nåja, det är ju så här det är att vara Apple-användare.
Men de sa något om Ipad 2? Jag blev så glad. Måste kolla keynoten igen.
Citera
2018-06-22, 16:17
  #11
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Men de sa något om Ipad 2? Jag blev så glad. Måste kolla keynoten igen.
iPad mini 2 skrev du ju. Men kolla du och återkom.
Citera
2018-06-22, 16:22
  #12
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
iPad mini 2 skrev du ju. Men kolla du och återkom.
Nää . .verkar inte bra

On the tablet side, it means the 2017 iPad Pro (12.9-inch), 2017 iPad Pro (10.5-inch), and 2017 iPad (9.7-inch). The previous-gen iPad Pro, in 9.7- and 12.9-inch sizes, will also be compatible. The iPad mini 2, iPad mini 3, and iPad mini 4 will also get it, as will the iPad Air 2 and iPad Air. Finally, the iPod touch 6th Generation will get an iOS 12 update too.

https://www.slashgear.com/ios-12-the...ated-04532799/
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback