Citat:
Ursprungligen postat av
MrBean96
Jag har länge gått och drömt lite om att flytta från alkoholiserade grannar och skrikande ungar och flytta tilö hus. Det hela har dock stått still ganska länge då jag inte vetat hur länge jag blir kvar i staden där jag nu bor, men nya omständigheter (jobbrelaterat) har gjort att jag blir kvar här åtminstone 5 år ytterligare. Ungefär samtidigt dök ett intressant hus upp på marknaden.
Har räknat lite och kommit fram till att driftskostnaderna skulle landa på knappt 4000 kr/mån, om jag lånar max dvs 85% (det är alltså ett mindre, äldre hus), dvs något billigare än lägenheten. Viss renovering kommer behövas, men inget som behöver ske omedelbart. Jag är införstådd med att ett hus innebär att man får räkna med fler stora, oförutsedda kostnader då något måste åtgärdas.
Haken är den att jag senaste halvåret renoverat ganska mycket i lägenheten och därmed tagit ganska hårt på sparkontona, och har därmed inte råd med kontantinsatsen. Däremot har jag inte ett öre i lån på lägenheten som jag räknar med att kunna sälja för 125-150 tusen (har kikat på liknande i samma hus/område). Jag skulle alltså ha runt 100K över efter affären i buffert.
Jag kan ju utan problem spara ihop till kontantinsatsen på ett par månader om jag lever snålt, men då kan ju chansen redan vara förbi. Intresset på (den enda) visningen verkade ganska svalt, det var ca 5 andra där. Huset är nog för litet och omodernt för de flesta, så det känns också som om det kan vara värt att ha lite is i magen och se om säljaren väljer att sänka priset.
Jag är helt ny på bostadsmarknaden undantaget lägenheten jag köpte för ett par år sedan när jag flyttade hemifrån, så alla tankar är välkomna.
Du måste nästan avslöja vad huset kostar för att man ska kunna ge några meningsfulla råd. Helst lite övrig info om din ekonomi också...
Eller menar du att huset kostar 25-50.000 när du skriver att du "har runt 100K över efter affären i buffert"?