2018-06-20, 16:38
Medlem
Hej!

Jag och min partner har fått en större summa pengar från min partners föräldrar. De bor i utlandet och har tagit med kontanta pengar. Vi har redan varit på nordea och de nekade att sätta in hela summan. Vi satt in 15k i deras automat dock.
Under tre månaders tid så har vi satt in 8k var varje månad på ICA banken då det är deras maxbelopp. Så sammanlagt 24k på varje konto var under 3 månader. Nu har det gått 2 månader sen sist och vi har inte satt in något alls.

Vi vill sätta in resterande under några månader men är rädda att de kommer att begära redovisning och enligt Nordea så räckte inte allt de vi hade.

Någon som har någon aning om de kommer fråga om man sätter in 8k i typ 3 månader till? Och vad händer om man skulle sätta in 8k tex, och att de sen efter säger att de vill ha bevis men att man inte kan ge dem något konkret bevis. Kommer de kunna ta pengarna då eller får man ta ut dem igen och ha dem kontant?

Är inte alls sugen på att låsa/förlora några pengar pga att bankjävlarna inte tar emot pengar även fast man har bra bevis...
Citera
2018-06-20, 17:02
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redhustler
Och vad händer om man skulle sätta in 8k tex, och att de sen efter säger att de vill ha bevis men att man inte kan ge dem något konkret bevis.

Citat:
Är inte alls sugen på att låsa/förlora några pengar pga att bankjävlarna inte tar emot pengar även fast man har bra bevis...
Först har du inga bevis, sen påstår du att du har "bra bevis". Bestäm dig.
Citera
2018-06-20, 17:15
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Hej!

Jag och min partner har fått en större summa pengar från min partners föräldrar. De bor i utlandet och har tagit med kontanta pengar. Vi har redan varit på nordea och de nekade att sätta in hela summan. Vi satt in 15k i deras automat dock.
Under tre månaders tid så har vi satt in 8k var varje månad på ICA banken då det är deras maxbelopp. Så sammanlagt 24k på varje konto var under 3 månader. Nu har det gått 2 månader sen sist och vi har inte satt in något alls.

Vi vill sätta in resterande under några månader men är rädda att de kommer att begära redovisning och enligt Nordea så räckte inte allt de vi hade.

Någon som har någon aning om de kommer fråga om man sätter in 8k i typ 3 månader till? Och vad händer om man skulle sätta in 8k tex, och att de sen efter säger att de vill ha bevis men att man inte kan ge dem något konkret bevis. Kommer de kunna ta pengarna då eller får man ta ut dem igen och ha dem kontant?

Jag begriper bara inte varför folk är så kåta på att sätta in hårdvaluta på banken ????
Det är ju kontanta pengar med maximal verkningsgrad, använd dom !!!
Citera
2018-06-20, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Jag begriper bara inte varför folk är så kåta på att sätta in hårdvaluta på banken ????

Håller med , att man litar på banker är sjukt "oj jag har 50k i kontanter , måste gå till banken och lägga in dom , banken är så snälla.. banken rövknullar dig. Ett senario vi säger att du jobbat 30 år och har en miljon beskattade kronor sparat och du vill ta ut dom , då får du ej för det kan gå till penningtbvätt .
Citera
2018-06-21, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Först har du inga bevis, sen påstår du att du har "bra bevis". Bestäm dig.

Vi hade med utdrag från hans företag, uttag från hans konto, hans konto överlag där pengarna legat, id, ägande bevis för företaget, hans utga som lön från han företag. Ja asså allt från hans företag och konto. Men ändå säger hon att de inte kan veta vart pengarna kommer ifrån.??
Citera
2018-06-21, 21:54
Medlem
Tripportreats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Exakt, använd pengarna till hushållsköp och låt lönen ligga kvar på lönekontot.

Idiotsäkert.

//tripportreat
Citera
2018-06-21, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tripportreat
Exakt, använd pengarna till hushållsköp och låt lönen ligga kvar på lönekontot.

Idiotsäkert.

//tripportreat
Fast ville hellre ha in en större summa pengar än att de ligger ut i flera månader. Då kan man sätta det i fonder i alla fall
Citera
2018-06-21, 22:30
Medlem
Tripportreats avatar
Citat:
Fast ville hellre ha in en större summa pengar än att de ligger ut i flera månader. Då kan man sätta det i fonder i alla fall
Jo visst, det kan jag förstå. Men att ”tvätta” pengarna genom att spendera kontanterna och låta lönepengarna växa på kontot blir ju i praktiken samma sak som att göra massa små insättningar, bara det att du slipper mycket krångel från banken.

//tripportreat
Citera
2018-06-23, 16:47
Medlem
Citat:
Jag och min partner har fått en större summa pengar från min partners föräldrar. De bor i utlandet och har tagit med kontanta pengar.
Har de växlat till sig SEK utomlands eller hade de massor med SEK liggande? Om de växlat till sig så borde det varit billigare och mycket enklare att bara göra en banköverföring.
Citera
2018-06-24, 20:23
Medlem
Citat:
fått en större summa pengar

Rent konkret vad pratar vi om? 100k eller flera miljoner?

Är det mindre än 100k så är det enklast att följa råden du redan fått i tråden.
Rör det sig om flera miljoner så får du nog räkna med att det kommer kosta att göra pengarna vita.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in