Citat:
Ursprungligen postat av
Bdude
Det som är ohederligt är att tjejen i kundtjänst beskriver det som att jag redan har lånat 30.000 kr och att de nu vill ha ränta på de pengarna. Det hederliga sättet att beskriva det på vore "om du vill ha kredit får du betala 2% av kreditbeloppet varje år, oavsett om du utnyttjar krediten eller inte". Har inget att göra med någon ränta.
Ett kreditkort är ett konto med en lånegaranti, plus betaltjänster. Det är naturligt att banken tar betalt för betaltjänsterna, men varför kostar en lånegaranti pengar varje år? De här pengarna sätts ju inte undan någonstans i väntan på att jag ska använda dem. Det kostar banken i stort sett ingenting att ge en lånegaranti. Speciellt inte med tanke på att de tillämpar fractional-reserve banking. Och eftersom banker lever på de lån de ger kunderna, så är det väldigt dålig kundservice att ta betalt INNAN lånet har gjorts. Om de vore måna om att få fler kunder borde det vara tvärt om, de borde ge kunderna betalt för att ha kreditkort.
Du fattade rätt beslut! Jag sade upp ica 2016 när de blev lite väl giriga och höjde sina avgifter. Bytte till ett vanligt ica-bonuskort istället (så att självscanning skall funka)
Idag har jag:
* Seb (enbart lönekonto och internetbank, betala räkningar/bankid) kostnad 120 kr/år.
* Santander kreditkort utan årsavgift
* Revolut med tillhörande mastercard
* Ferratum bank med tillhörande mastercard