• 1
  • 2
2018-06-20, 18:44
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bdude
Det som är ohederligt är att tjejen i kundtjänst beskriver det som att jag redan har lånat 30.000 kr och att de nu vill ha ränta på de pengarna. Det hederliga sättet att beskriva det på vore "om du vill ha kredit får du betala 2% av kreditbeloppet varje år, oavsett om du utnyttjar krediten eller inte". Har inget att göra med någon ränta.

Ett kreditkort är ett konto med en lånegaranti, plus betaltjänster. Det är naturligt att banken tar betalt för betaltjänsterna, men varför kostar en lånegaranti pengar varje år? De här pengarna sätts ju inte undan någonstans i väntan på att jag ska använda dem. Det kostar banken i stort sett ingenting att ge en lånegaranti. Speciellt inte med tanke på att de tillämpar fractional-reserve banking. Och eftersom banker lever på de lån de ger kunderna, så är det väldigt dålig kundservice att ta betalt INNAN lånet har gjorts. Om de vore måna om att få fler kunder borde det vara tvärt om, de borde ge kunderna betalt för att ha kreditkort.

Du fattade rätt beslut! Jag sade upp ica 2016 när de blev lite väl giriga och höjde sina avgifter. Bytte till ett vanligt ica-bonuskort istället (så att självscanning skall funka)

Idag har jag:
* Seb (enbart lönekonto och internetbank, betala räkningar/bankid) kostnad 120 kr/år.
* Santander kreditkort utan årsavgift
* Revolut med tillhörande mastercard
* Ferratum bank med tillhörande mastercard
Citera
2018-06-20, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bdude
Fick ett brev av ICA banken idag där de skriver att "vi inför en kreditavgift på 2 procent per år på beviljat kontokreditbelopp". Ska börja gälla i september.

Så jag ringer upp och frågar "stämmer det att ni kommer att börja ta betalt i förskott för möjligheten att låna pengar av er?" De svarar "Du har en kontokredit på 30.000 kr och som du ser i ditt saldo så är de pengarna redan tillgängliga på ditt konto. Nu vill vi att du börjar betala ränta på de pengarna".

Jag kontrar: "det där är ju bara en redovisningsteknik, det betyder ju inte att jag redan har lånat pengarna av er. På kreditkort i andra banker så visas bara mina besparingar, och går de ner till minus så betyder det jag har tagit ett lån och betalar ränta på det lånet. Ni har exakt samma system, ni bara väljer att redovisa det på ett annat sätt."

För er som inte har ICA banken: på deras internetbank slår de ihop mina besparingar med min kredit, och visar det som mitt saldo, vilket gör att det ser ut som att jag har mer pengar än jag egentligen har. De vill väl att jag ska köpa mer saker än jag har råd med så de kan tjäna pengar på lånet.

Jag annulerade krediten, så detta kommer inte att drabba mig. Med detta är ju helt galet och så ohederligt att jag undrar om jag vill vara kund där längre. Kan ni rekommendera en bättre bank?
Tack för upplysningen. Jag har som tur bara kortkredit och den kommer som jag tolkar det vara gratis. Bra att bli påmind om att man ska kolla villkoren hos bankerna löpande för de trixar ordentligt.
Senast redigerad av Mynicname 2018-06-20 kl. 19:59.
Citera
2018-06-20, 20:41
Medlem
Är kontokrediten samma som det kreditutrymme som man automatiskt får vid bankkort plus?
Citera
2018-06-20, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morot
Är kontokrediten samma som det kreditutrymme som man automatiskt får vid bankkort plus?
Jag trodde det till en början men sen hittade jag på ett papper: Beviljad kortkredit = 15 000, Beviljad kontokredit = 0 Kr.

Tolkar det därför som att jag tills vidare kommer slippa betala denna kreditutrymmesavgift.
Citera
2018-06-20, 23:49
Hahahha vilka jävla tjuvar. Norpa pengar för något man inte ens lånat. Ohederligt.
Citera
2018-06-21, 06:39
Medlem
alienfins avatar
Vilket jävla skämt..hur fan kan de lägga in en sån kostnad i efterhand Dags att säga upp kontokrediten då.
Citera
2018-06-21, 06:56
Medlem
storm72s avatar
Såg att jag har 15000 kr men uppfattade det som att man inte kunde ha mindre än 10000kr, har jag fel? Har bankkort plus med MasterCard
Citera
2018-06-21, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storm72
Såg att jag har 15000 kr men uppfattade det som att man inte kunde ha mindre än 10000kr, har jag fel? Har bankkort plus med MasterCard
Det är skillnad mellan kortkredit och kontokredit. Tror att man måste ha kortkredit men kontokredit är frivilligt. Det är för den outnyttjade kontokrediten som mån inför avgift.
Citera
2018-06-22, 04:12
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Det är skillnad mellan kortkredit och kontokredit. Tror att man måste ha kortkredit men kontokredit är frivilligt. Det är för den outnyttjade kontokrediten som mån inför avgift.

Jag har kontokredit men ingen kortkredit på icakortet. Men inte länge till.
Citera
2018-06-22, 07:24
Medlem
storm72s avatar
Citat:

Jo, frågad dem. De skulle ta bort min kontokredit. Använder den aldrig så de har hjälp mig få bort lite outnyttjad kredit iaf.
Citera
2018-06-30, 13:41
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Tack för upplysningen. Jag har som tur bara kortkredit och den kommer som jag tolkar det vara gratis. Bra att bli påmind om att man ska kolla villkoren hos bankerna löpande för de trixar ordentligt.

Är det kortkredit du har? Får du en månadsräkning på allt du köpt när månaden gått?

Verkar vara hopblandning av begreppen i denna tråd? Kreditkort och betalkort med kredit är olika saker!

Det är ju kortkrediten/kontokrediten ICA banken ska börja ta betalt för även om den inte utnyttjas!
Senast redigerad av Omaskeradmask 2018-06-30 kl. 13:47. Anledning: Kompl.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in