2018-06-19, 15:55
Medlem
Visste inte riktigt vad jag skulle skriva i rubriken eller vart denna tråd ska ligga.

Jag spelar poker professionellt och det har fungerat utan problem fram till nu. Jag har två barn, ett på dagis och ett i skolan. Fram till nu har jag pluggat med CSN så det har inte varit några problem med att ha barnen på dagis och fritids. Nu är mitt CSN slut och jag måste därför plugga vidare utan.

Problemet som uppstår är att jag spelar på dagarna och barnen behöver därför vara på dagis och skola.
Pokern är mitt jobb men eftersom det inte anses som en godkänd sysselsättning måste jag ha barnen hemma (utöver ordinarie skoltid). Det är inga större problem med den som går i skolan då det är ca 6 timmar om dagen, men den minsta kommer endast få vara på dagis 20 timmar.

Det kanske låter grymt det jag skriver, självklart vill jag spendera så mycket tid med mina barn som möjligt men jag behöver ca 6 "jobb" timmar om dagen. Även om min yngsta bara skulle vara på dagis 20 timmar i veckan så är det inte så att jag kan jobba 20 timmar i veckan, det tar nämligen 45 minuter enkel resa att lämna, sedan ska jag hämta också.

Funderar på att öppna eget men då måste jag ha tid att hålla igång det och den tiden behöver jag till att spela. Kanske går det öppna något som är passivt och endast kräver väldigt lite tid, jag behöver ju likso ingen lön från det.

Är ledsen om det blev lite rörigt i texten... Någon som har en lösning eller några råd??
Citera
2018-06-19, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwiperRaven
Visste inte riktigt vad jag skulle skriva i rubriken eller vart denna tråd ska ligga.

Jag spelar poker professionellt och det har fungerat utan problem fram till nu. Jag har två barn, ett på dagis och ett i skolan. Fram till nu har jag pluggat med CSN så det har inte varit några problem med att ha barnen på dagis och fritids. Nu är mitt CSN slut och jag måste därför plugga vidare utan.

Problemet som uppstår är att jag spelar på dagarna och barnen behöver därför vara på dagis och skola.
Pokern är mitt jobb men eftersom det inte anses som en godkänd sysselsättning måste jag ha barnen hemma (utöver ordinarie skoltid). Det är inga större problem med den som går i skolan då det är ca 6 timmar om dagen, men den minsta kommer endast få vara på dagis 20 timmar.

Det kanske låter grymt det jag skriver, självklart vill jag spendera så mycket tid med mina barn som möjligt men jag behöver ca 6 "jobb" timmar om dagen. Även om min yngsta bara skulle vara på dagis 20 timmar i veckan så är det inte så att jag kan jobba 20 timmar i veckan, det tar nämligen 45 minuter enkel resa att lämna, sedan ska jag hämta också.

Funderar på att öppna eget men då måste jag ha tid att hålla igång det och den tiden behöver jag till att spela. Kanske går det öppna något som är passivt och endast kräver väldigt lite tid, jag behöver ju likso ingen lön från det.

Är ledsen om det blev lite rörigt i texten... Någon som har en lösning eller några råd??
Du kanske kan ha något kreativt yrke. Författare, konstnär, komponera musik. Att du sedan inte får sälja något ska inte hindra en konstnär.
Lycka till!
Citera
2018-06-19, 16:34
Medlem
Smart!! Frågan är bara hur man måste redovisa att det tar upp min tid.
Citera
2018-06-19, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwiperRaven
Smart!! Frågan är bara hur man måste redovisa att det tar upp min tid.
Du måste inte redovisa någonting till någon. Du är författare (kanske lämpligaste valet, annars måste du någ ha ateljé eller liknande). Du startar en en enskild firma, de flesta författare har det, då kostnaden 50 tkr är mycket för en fattig konstnär. Till dagis anger du bara att du är egenföretagare och arbetar från hemmet. Jag tror inte att du ens måste tala om vilken verksamhet du bedriver. Men ta kontakt med din kommun och fråga vad som gäller för dagis till egenföretagare, regler och avgifter. Osäker på hur de beräknar avgiften när du inte har någon inkomst från företaget utan från annat håll. Men om du får koll på reglerna så ska det nog gå att lösa. Du anger naturligtvis att du arbetar med ditt företag 8 timmar/dag.
Citera
2018-06-19, 18:51
Medlem
Låter toppen! Är ju inte speciellt begåvad men det behöver man ju inte vara.

Tack så mycket för tipset! Tror jag kör på detta tillsvidare.

Jag återkommer när boken är färdig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in