Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Om ett oljebolag har patent som gör att elbilar kan konkurrera ut ottomotorbilar, så borde bolaget sälja ut oljeverksamheten och köpa en biltillverkare och ställa om till elbilsproduktion. Detta bara för att maximera vinsten alltså, utan altruism.
Det verkar ju stämma att förbränningsmotorns effektivitet inte utvecklas särskilt snabbt längre och att batterierna kommer ikapp inom sinom tid. Men ologiska resonemang om att oljebolag saboterar utvecklingen kan man lämna därhän. Däremot kan ju politiker tjäna sabotera utvecklingen!
Jag förstår inte varför du drar in oljebolagen i det hela? De varken bygger bilar eller äger några patent på batterier.
Om jag drar hela konspirationsteorin igen.
1. Biltillverkarna får en väldigt stor del av sina inkomster från service och reparationer, vilka inte alls behövs i lika stor utsträckning på elbilar. Marginalerna är också högre här än i biltillverkningen.
2. Alla de stora biltillverkarna har bildat en kartell för att bevara förbränningsmotorn som ger dem så stora vinster. Ett enskilt bolag kan förstås bryta kartellen för att tjäna mer pengar, men i långa loppet förlorar alla biltillverkarna på det. Eller för att citera Adam Smith:
"People of the same trade seldom meet together, even for merriment and diversion, but the conversation ends in a conspiracy against the public, or in some contrivance to raise prices."
3. Nya bolag som vill bryta sig in på marknaden och sälja sina överlägsna produkter (=elbilar) hålls utanför genom mycket höga introduktionskostnader (t.ex frenetiskt detaljerade och upprepade krocktester).
Jag säger inte at jag tror på den här konspirationsteorin. Men de stora bilbolagen har verkligen betett sig underligt. Läs länkarna som jag postade tidigare i tråden.