2018-06-18, 20:39
Medlem
Kan de ha lagt in nytt/tagit bort/bytt ut golv i sin lägenhet? Om det inte är tillräckligt glapp mellan golv och vägg, eller mellan golv och undermaterial, kan det plötsligt börja låta som om det bor en skenande elefant ovanför, även om det är samma granne man alltid haft.

De kanske inte klampar högre än förra grannen egentligen, men deras nya snygga träparkett kanske funkar som förstärkare?

Eller så kanske din förra granne hade tjocka persiska mattor i varje rum medan de nya är nationalromantiker med på sin höjd en tunn trasmatta under köksbordet och pinnstolarna i furu?
Citera
2018-06-18, 20:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Jag har läst samtliga inlägg och det låter som om ts är överkänslig och grälsjuk och inte fått ligga.
Man kan inte tvinga folk att sitta still i sin box. Bra att folk rör på sig.

Exakt. Det är även ok att stampa i golvet, om det är en engångshändelse. Den som gör sig skyldig till störande beteende är den klagande grannen. Att klaga på grannen utan orsak kan man bli vräkt för, om det sker vid upprepade tillfällen.
Citera
2018-06-18, 21:11
Medlem
Arabapans avatar
Lider med TS. Jag hade samma problem med en granne som tryckte ner hälarna i golvet så det dunkade i taket ovanför. Han var lätt utvecklingsstörd och man kunde inte förklara för honom hur normala människor sätter ner sina fötter när de går. Att sätta ner hälen först är annars något som döva gör. Minns en döv som brukade träna på ett gym och man hörde direkt när han var där inne just genom att han körde ner hälen så det vibrerade i golvet. Tänkte stackars hans grannar!
Tror att människor med lägre iq är överrepresenterade när det gäller stampande gång.
Citera
2018-06-18, 21:48
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det är ingen som stampar. Däremot är stegljud ett väldigt vanligt fenomen som är oerhört svårt att komma ifrån.
Ja. Bor man i lägenhet är detta något man får stå ut med. Vill man vara ifred får man bo i en stuga i skogen. I andra fall får man samsas om gemensamma ytor och ljudmiljö.
Citera
2018-06-18, 21:48
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det är ingen som stampar. Däremot är stegljud ett väldigt vanligt fenomen som är oerhört svårt att komma ifrån.

Det märkligaste är den obefintliga kopplingen mellan kroppsvikt/kroppsomfång och stegljuden. Jag har bott under kvinnor i 50-kilosklassen som gått på hälarna så man tror att de har elefanter i träskor på besök. Samtidigt har jag bott under bastanta karlar som smyger fram och aldrig hörs.

Generellt så är det precis som du skriver i det här och de övriga inläggen, det är inte så mycket att göra åt och något man får räkna med som normala ljud i ett lägenhetshus. Sen har exempelvis trenden att frilägga gamla plankgolv i gamla hus inte direkt gjort saken bättre om man säger så...
Citera
2018-06-18, 21:50
Medlem
sebno1s avatar
Ja eftersom du bott där såpass länge men aldrig stört dig förut så finns det väl lite olika saker det kan bero på.

1. Har dom nytt golv? Helst nytt parkett utan underlagsfoam eller liknande. Det kan ju låta som smällar i sådant fall och då kan man ju få dom att riva upp golvet och göra rätt från början.

2. Har dessa nya grannar inga mattor på golven och kanske tunna gardiner som knappt borde få kallas för gardiner men som är av trendigt snitt så kan det var ett stort problem då ljudet studsar och helst mot den som bor under.

Den avskalade nordiska designen passar sig fint för hus men inte för lägenhet, den kan delvis fungera om man satsar på lite grövre mattor, tjockare gardiner och lite fler tavlor på väggarna.

3. Hälisvalrosis ett djursläkte med släpande blick och som går runt med en öppen mun konstant så dom ser lite imbecilla ut. Detta är den svåraste nöten att knäcka då dom är efterblivna redan sen innan men är dom inte helt efterblivna så be dom sätta på sig "tjocka mattor" på fötterna som isolerar deras hälgång, filttofflor eller liknande "runkisar" är att föredra.

Så åk till en butik och köp ett par var till familjen och häng upp på deras dörrhandtag och glöm för bövelen inte färgkod alltså rosa till damen i fråga och blå till Herren i familjen annars blir det för mycket för dom att ta in i reptilhjärnona och då struntar dom i att sätta på sig dom.
Senast redigerad av sebno1 2018-06-18 kl. 21:52.
Citera
2018-06-18, 22:21
Medlem
melk0rs avatar
Bor i bostadsrätt och känner igen mig i TS besvär. Ingen kul situation. Folk som säger att man bör vänja säg har ingen aning. Vi människor har genetiskt anlag för att uppmärksamma starka ljud av överlevnadsskäl, det är mao inget man kan vänja sig vid om det gäller starka ljud.

Visst ska människor få gå och leva i sin bostad men det finns fan en gräns.
Citera
2018-06-18, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amos820
Var väl nån tjej som blev mördad pga det häromsistens, så filttofflor är kanske att rekommendera.

Hahahaha
Citera
2018-06-18, 22:56
Medlem
Tjoflos avatar
Tror du att de kanske tagit fram undergolvet sedan den tidigare hyresgästen bodde där? Kan bli sådär då. Eller så går de på hälarna som värsta mongos.
Citera
2018-06-19, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Förstår din situation. När man bor i hyreslägenhet så får man tolerera att vissa störningar kan förekomma. I ditt fall verkar det vara lite mer än så och dessutom på nattetid som ju ska vara fredad från alla slags störningar gentemot grannar. Som boende har man skyldighet att inte störa mer än nödvändigt, men det är ju sannolikt att grannarna som du känner dig störd av inte ens själva är medvetna om att dom stör. Således är det nödvändigt att du påtalar att du upplever dig bli störd. Gå och plinga på hos grannen och prata med dom. Att börja ringa till störningsjouren för en sån sak helt plötsligt kommer inte att göra saken bättre. Upphör inte störningarna efter tillsägelser så kan du ta det vidare till hyresvärden.

Nej, att gå på golvet med hälarna kan inte leda till någon reprimand. Det räknas som normalt bruk av lägenheten. Störs man av det rekommenderas man flytta till en mer nybyggd lägenhet där det är bättre isolerat.

För övrigt sover jag alltid med öronproppar eller åtminstone bomull. Prova det! Kan man ha på sig på dagtid också.
Jag vet vissa som har på sig hörlurar inomhus och lyssnar på musik.
Senast redigerad av grelin1999 2018-06-19 kl. 01:06.
Citera
2018-06-19, 04:23
Medlem
Scrapers avatar
Som föregående: öronproppar, silicon, finns på apoteket. Vill du vara helt säker, toppa med BOSE QC35-hörlurar.

Jag lider med dig. Hade en familj ovanpå mig som vandrade runt dygnets alla timmar. Då bar jag ovanstående kombo dag som natt. Sedan dess har jag bara accepterat lägenheter högst upp.

I vissa familjer har jag hört att man lär barn gå mjukt och tyst, med tårna först. Det bör fler ta efter, för det följer med även i vuxen ålder. Själv rör jag mig helt tyst och graciöst, som en katt.
Citera
2018-06-19, 04:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Jag har läst samtliga inlägg och det låter som om ts är överkänslig och grälsjuk och inte fått ligga.

Jag tänkte exakt samma när jag läste tråden.

Fast att det är dom som inte kan relatera till och vill förstå ts situation som är övergödda elefanter som själva stapplar fram och inte får ligga.
Senast redigerad av rotebro-conny 2018-06-19 kl. 05:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in