Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-18, 18:03
  #1
Medlem
Vivaruss avatar
Ja, om man bor på andra, tredje ( o.s.v ) våningen får man stampa när man trampar fram?

För just nu har jag ett par över mig, och det är tunga steg konstant, såpass att jag vaknade av det i morse ( aldrig hänt förut, sover tungt ). Gick upp och knackade, seriöst hela trappen ( egen ingång ) fan vibrerade när människan kom till dörren. Hade jag varit blind och döv hade jag vetat exakt när kärringen öppnade dörren. Idioten skyller på hyresgivaren ( företaget, "tunna väggar" ), men grannen innan var inga problem - och de hade t o m barn, som ibland tog något eller två tunga steg ( ibland lite spring ), men det var ett par gånger om dagen och inget som stör eller väcker mig. Men ska man fan gå runt, runt och runt så en fan vet precis vart de är i sitt hem är lagom irriterande.

Sen har de en bebis på golvet som kastar/slår saker i golvet, och det hörs väldigt tydligt det med, fastän det är mer oregelbundna och mer sällan ljud.

Har ringt företaget ifråga, men de säger att inget regleras i hyreslagen ( tror det hette så ), men vad kan man göra? Har aldrig haft dispyter med grannar tidigare, och jag har väldigt högt i tak ( då jag knappt störs eller är hemma ) men när man fan blir väckt tidig morgon ( inom lagens ramar däremot, men jätteroligt att gå upp 8 - 9 varje dag på semestern, för att någon fet kossa inte kan gå som en människa ska, för att hellre få häl-, knä- och ryggskador och irritera skiten ur andra ), då är fan droppen nådd.

När jag skriver detta hör jag exakt vilket rum de är i, och vart de är på väg. De måste ju för fan höra själv dunsarna som blir när de går ( prövade, och när jag också sätter hälen först i blir det snarlika ljud som de gör ), och det är lagom irriterande att lyssna på det till och från hela dagarna.

Så vad kan man göra?
__________________
Senast redigerad av Vivarus 2018-06-18 kl. 18:53.
Citera
2018-06-18, 18:20
  #2
Medlem
Vivaruss avatar
Går just nu från ena änden av lägenheten till andra, inte bara dunkar det i taket men jag känner fan svaga vibrationer i fötterna ( sitter i fåtölj ), kan väl inte vara tillåtet? Vill gå upp, men kan inget göra, eftersom "företaget" inte ens kan vräka, eller ens stävja det ( de skulle ringa, men det har bevisligen inte gjort något skillnad då det gått så många timmar ), så är det onödigt att bli den där tjatiga grannen, men visst fan blir man sugen att ta dammsugaren, sopkvasten eller liknande och dunka i golvet varenda jävla steg som de tar..
Citera
2018-06-18, 18:37
  #3
Medlem
Förstår din situation. När man bor i hyreslägenhet så får man tolerera att vissa störningar kan förekomma. I ditt fall verkar det vara lite mer än så och dessutom på nattetid som ju ska vara fredad från alla slags störningar gentemot grannar. Som boende har man skyldighet att inte störa mer än nödvändigt, men det är ju sannolikt att grannarna som du känner dig störd av inte ens själva är medvetna om att dom stör. Således är det nödvändigt att du påtalar att du upplever dig bli störd. Gå och plinga på hos grannen och prata med dom. Att börja ringa till störningsjouren för en sån sak helt plötsligt kommer inte att göra saken bättre. Upphör inte störningarna efter tillsägelser så kan du ta det vidare till hyresvärden.
Citera
2018-06-18, 18:39
  #4
Medlem
Var väl nån tjej som blev mördad pga det häromsistens, så filttofflor är kanske att rekommendera.
Citera
2018-06-18, 18:40
  #5
Medlem
Precis när jag läser rubriken hör jag svaga dunsar någonstans ovanför.

Ja det "får" man väl. Man får också stå ut med sådant om man bor i lägenhet. Du kan ju påtala det för grannarna annars.
Citera
2018-06-18, 18:42
  #6
Medlem
Vivaruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Förstår din situation. När man bor i hyreslägenhet så får man tolerera att vissa störningar kan förekomma. I ditt fall verkar det vara lite mer än så och dessutom på nattetid som ju ska vara fredad från alla slags störningar gentemot grannar. Som boende har man skyldighet att inte störa mer än nödvändigt, men det är ju sannolikt att grannarna som du känner dig störd av inte ens själva är medvetna om att dom stör. Således är det nödvändigt att du påtalar att du upplever dig bli störd. Gå och plinga på hos grannen och prata med dom. Att börja ringa till störningsjouren för en sån sak helt plötsligt kommer inte att göra saken bättre. Upphör inte störningarna efter tillsägelser så kan du ta det vidare till hyresvärden.

Redan sagt till, endast ursäkter. Ljud är alla tider på dygnet, men det kan vara någon kort promenad på natten, annars är det oftast från tidig morgon ( enligt mig, 08.00 ungefär ) till 21 - 23 på kvällen. Varje gång de tar en "promenad" i hemmet så hör jag det. Lyckligtvis inte hela tiden, men varje gång så vet jag om när hon förflyttar sitt feta arsle ( karln har jag inte mött ).

Har redan talat med de, men de kan inget göra. Det är inom rimlig tid och man måste få röra sig, enligt de. Jo, men inte som en elefant...
Citera
2018-06-18, 18:44
  #7
Medlem
80231s avatar
Det får man stå ut med så länge det är inom rimliga gränser.
Citera
2018-06-18, 18:44
  #8
Medlem
Vivaruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Precis när jag läser rubriken hör jag svaga dunsar någonstans ovanför.

Ja det "får" man väl. Man får också stå ut med sådant om man bor i lägenhet. Du kan ju påtala det för grannarna annars.

Citat:
Gick upp och knackade, seriöst hela trappen ( egen ingång ) fan vibrerade när människan kom till dörren.

Citat:
Idioten skyller på hyresgivaren ( företaget, "tunna väggar" )

Läste du ens? Står bland de första meningarna..
__________________
Senast redigerad av Vivarus 2018-06-18 kl. 18:53.
Citera
2018-06-18, 18:45
  #9
Medlem
Vivaruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Det får man stå ut med så länge det är inom rimliga gränser.

Är det rimliga gränser när det vibrerar i ens egna fötter ( när man t o m sitter helt still ), det slår/dunsar i taket och man som tungsovare, blir väckt? Som jag aldrig blivit förr, inte ens när tidigare granne ( invandrare t o m, och jag vet hur besvärliga de kan vara.. ) i samma lägenhet hade 2 - 3 småbarn som gärna lekte och sprang runt ( var inget problem ).

Har faktiskt bott i lägenhet i snart 10 år, och aldrig haft ett problem. Så jag tillhör inte de som klagar om man säger så, tvärtemot är jag uppe sent och kan lätt leva med någon smäll här och där, någon duns å så vidare. Men jag hör ALLT. Varenda litet steg, när deras barn är vaken och när de lever i lägenheten ( tidigare granne gick mjukt, så hörde vagt ibland, men det överröstade då fan ingen musik! ).

Ingen som läste första inlägget? Måste jag upprepa mig hela tiden?
__________________
Senast redigerad av Vivarus 2018-06-18 kl. 18:53.
Citera
2018-06-18, 19:19
  #10
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Jag har läst samtliga inlägg och det låter som om ts är överkänslig och grälsjuk och inte fått ligga.
Man kan inte tvinga folk att sitta still i sin box. Bra att folk rör på sig.
Citera
2018-06-18, 19:22
  #11
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vivarus
Ja, om man bor på andra, tredje ( o.s.v ) våningen får man stampa när man trampar fram?

För just nu har jag ett par över mig, och det är tunga steg konstant, såpass att jag vaknade av det i morse ( aldrig hänt förut, sover tungt ). Gick upp och knackade, seriöst hela trappen ( egen ingång ) fan vibrerade när människan kom till dörren. Hade jag varit blind och döv hade jag vetat exakt när kärringen öppnade dörren. Idioten skyller på hyresgivaren ( företaget, "tunna väggar" ), men grannen innan var inga problem - och de hade t o m barn, som ibland tog något eller två tunga steg ( ibland lite spring ), men det var ett par gånger om dagen och inget som stör eller väcker mig. Men ska man fan gå runt, runt och runt så en fan vet precis vart de är i sitt hem är lagom irriterande.

Sen har de en bebis på golvet som kastar/slår saker i golvet, och det hörs väldigt tydligt det med, fastän det är mer oregelbundna och mer sällan ljud.

Har ringt företaget ifråga, men de säger att inget regleras i hyreslagen ( tror det hette så ), men vad kan man göra? Har aldrig haft dispyter med grannar tidigare, och jag har väldigt högt i tak ( då jag knappt störs eller är hemma ) men när man fan blir väckt tidig morgon ( inom lagens ramar däremot, men jätteroligt att gå upp 8 - 9 varje dag på semestern, för att någon fet kossa inte kan gå som en människa ska, för att hellre få häl-, knä- och ryggskador och irritera skiten ur andra ), då är fan droppen nådd.

När jag skriver detta hör jag exakt vilket rum de är i, och vart de är på väg. De måste ju för fan höra själv dunsarna som blir när de går ( prövade, och när jag också sätter hälen först i blir det snarlika ljud som de gör ), och det är lagom irriterande att lyssna på det till och från hela dagarna.

Så vad kan man göra?

Det är ingen som stampar. Däremot är stegljud ett väldigt vanligt fenomen som är oerhört svårt att komma ifrån.
Citera
2018-06-18, 19:25
  #12
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Flytta till eget hus då? Ingen tvingar dig att bo kvar. Du bor med massa folk vertikalt, förväntar du dig tystnad har du fel. Jag är inte så road av min grannes fotsteg, men kan inte förbjuda människan att gå. Lev och låt leva, eller flytta.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback