Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-19, 09:20
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Ja givetvis kan du köpa lådor, då de går att sälja dem. Fortfarande är det en microvågsugn vi pratar om.

Förstår inte din mikrovågsugnsreferens. Du sade det mycket svepande i ett tidigare inlägg.


Hur som helst så för mig är det mycket enkelt. Jag ser ingen skillnad på olika typer av hazardspel. Det är för mig mycket enkelt, kanske mest pga jag är mycket teoretisk och ideologiskt lagd och håller sällan på med "pragmatiska lösning" då jag tycker de är en dålig grund att skapa lagar på. Pragmatiska lösningar skapar oftast många gråzoner och kryphål. Populäraste är ju när bolag säljer nya värmepumpar för 5kr för att sedan ta 75000kr i installationskostnad för att kunden skall kunna göra avdrag.

Så för mig är det endast:
1. Är det slumpen som bestämmer vad kunden får?
2. Är det olika sannolikhet att få saker. I.e är någonting mer ovanligt än någonting annat. I.e har ett högre värde.

Svaren på de frågorna är då:

JA och JA.

Vad skulle jag göra? Enkelt. 18-års åldersgräns på köp av lootlådor, magickort, hockeybilder, karnivalspel där slumpen är avgörande (robotarmar tex).
Så egentligen skulle inte mycket förändras då en stor del av spelarna är 18-år, och de som inte är det har inte CC-kort som man kan handla för så då måste det vara en förälder eller motsvarande som gör det faktiska köpet.

Sen kan vi självklart ta kinderäggen, där anser jag (ovetandes för hur produktionen går till) att Kinderäggen och HappyMeals inte uppfyller #2, då samtliga har samma %-drop chance på de olika leksaker och föremål man får.
Citera
2018-06-19, 09:33
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Förstår inte din mikrovågsugnsreferens. Du sade det mycket svepande i ett tidigare inlägg.


Hur som helst så för mig är det mycket enkelt. Jag ser ingen skillnad på olika typer av hazardspel. Det är för mig mycket enkelt, kanske mest pga jag är mycket teoretisk och ideologiskt lagd och håller sällan på med "pragmatiska lösning" då jag tycker de är en dålig grund att skapa lagar på. Pragmatiska lösningar skapar oftast många gråzoner och kryphål. Populäraste är ju när bolag säljer nya värmepumpar för 5kr för att sedan ta 75000kr i installationskostnad för att kunden skall kunna göra avdrag.

Så för mig är det endast:
1. Är det slumpen som bestämmer vad kunden får?
2. Är det olika sannolikhet att få saker. I.e är någonting mer ovanligt än någonting annat. I.e har ett högre värde.

Svaren på de frågorna är då:

JA och JA.

Vad skulle jag göra? Enkelt. 18-års åldersgräns på köp av lootlådor, magickort, hockeybilder, karnivalspel där slumpen är avgörande (robotarmar tex).
Så egentligen skulle inte mycket förändras då en stor del av spelarna är 18-år, och de som inte är det har inte CC-kort som man kan handla för så då måste det vara en förälder eller motsvarande som gör det faktiska köpet.

Sen kan vi självklart ta kinderäggen, där anser jag (ovetandes för hur produktionen går till) att Kinderäggen och HappyMeals inte uppfyller #2, då samtliga har samma %-drop chance på de olika leksaker och föremål man får.


Du gör hjärmed ett argument likt mikrovågsugnen: En micorvågsugn kan både sända och ta emot tv-signaler (så tv-signaler är furriervågor, precis som microvågor) och då skall alla betala RIKAB för sin microvågsugn. Lagen åsyftar inte att man ska se på tv med micron och man skall int spela hazardspel med Steam.
Citera
2018-06-19, 09:43
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Du gör hjärmed ett argument likt mikrovågsugnen: En micorvågsugn kan både sända och ta emot tv-signaler (så tv-signaler är furriervågor, precis som microvågor) och då skall alla betala RIKAB för sin microvågsugn. Lagen åsyftar inte att man ska se på tv med micron och man skall int spela hazardspel med Steam.

Nej det är inte samma sak.
Det verkar som att du är emotionellt investerad i det här med CS:GO och det är okej. Men att föra en intelligent konversation med någon som är emotionell för någonting är ingenting jag vill ödsla min tid med.

Det är ganska självklart att det här inte är samma sak.

Lagen angående spel och dobbel syftar till att ungdomar och barn inte skall bli manipulerade in i ett spelberoende. Det finns en anledning till att de här spelbolagen har lootlådor, vad är den? DE FÅR SÄLJA MER DÅ DET ÄR KUL ATT ÖPPNA LÅDOR EFTERSOM DET ÄR KUL MED HAZARDSPEL. Detta är verkligen raketvetenskap på hög nivå.
Citera
2018-06-19, 10:29
  #28
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagdennis
Hur är det om man öppnar en lootlåda vi säger i csgo och får något riktigt värdefullt, som man sedan säljer på steam för en 200€?

så länge du berättar exakt VAD kunden får för sina pengar så blir det vanlig handel snarare än ett lotteri.

Lotteribiten blir aktuell först när kunden inte vet exakt vad det är han får för pengarna.

Det borde dock kunna rundas genom att man skriver ut allt som KAN finnas i lådan.
Många postorderfirmor har ju en sk. "Grisen i säcken"-deal, där man köper en låda med varor för en viss summa och där olika men slumpvist utvalda artiklar från butiken säljs i lådan. Dock är varuvärdet alltid garanterat där.
__________________
Senast redigerad av Trolltestet 2018-06-19 kl. 10:32.
Citera
2018-06-19, 10:52
  #29
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Den person som anser att alla hockeybilder har samma värde

Rent officiellt så har alla hockeybilder samma värde. Rent krasst är ju alla hockeybilder en kartongbit med en viss bild på. Som kostar samma summa i retailpris.

Du förstår varför det är oerhört svårt att lagstifta inom sådant här utan att det "tar för mycket" och inkräktar på verksamhet som man vill ska vara laglig.

Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
karnivalspel ie. robotarms-automater

Dessa kräver tillstånd från lotteriinspektionen. Gissa varför de inte längre finns på köpcentrum och sådant utan bara på t.ex. Liseberg? Jo för att de kräver tillstånd och tillstånd ges bara för vissa platser.

Däremot finns det automater som är tillståndsfria och det är dem automater där man får ett gratis frispel om man inte erhåller någon vinst (med hjälp av en sensor i utmatningsluckan). Dvs "Spela tills du vinner". Dessa är ju praktiskt taget varuautomater precis som vilken colaautomat som helst, bara en liten annan utformning.

Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Att säga att ett USB-minne kan ha ett värde på 500kr

Nu syftar jag på ett lite större USB-minne på säg 64 GB.

Lagens definition på lotteri är ett spel där personen genom slumpen kan få ett pris till högre värde än en annan person. Detta värde bedöms utifrån den officiella handeln, inte andrahandsmarknaden.

Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Att sälja in-game items skulle fortsätta vara lagligt, det är rimligtvis lootlådor som borde klassas som olagligt om jag tolkar det rätt.

Det är här som det kommer ett ytterligare problem. Oftast framgår det inte i föremålens beskrivning om de tjänats in genom prestation eller via en lootlåda. Vilket skulle innebära att om man förbjuder försäljningen av innehållet ur lootlådorna är man även tvungen att förbjuda försäljningen av in-game items intjänade genom prestation eftersom dessa inte kan särskiljas.

Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Är det olika sannolikhet att få saker.

Om man har en sådan lagstiftning så skulle webbutiker t.ex. vara tvungna att sälja olika färgval sorterat. Då skulle "säljs i osorterade färger" vara förbjudet eftersom det då innebär att slumpen avgör vilken färg du får, vilket kan ha olika "drop rate" beroende på lagerhållning.

Gränsdragningen är oerhört svår.

Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Kinderäggen och HappyMeals

Drop raten skiljer baserat på lagerhållning.

-------------------

Jag misstänker att Lotteriinspektionen kommer få däng i rätten sedan om de försöker förbjuda försäljning av virtuella föremål, samma om de försöker reglera Valve's försäljning av "lootlådor".

Gordon Blixt:
Jag hittade ingen större skillnad i propositionen och kunde inte hitta något som gäller "svart" försäljning av virtuella vinster från onlinebaserade förströelsespel heller.

Enda jag hittar är följande i förslaget, för varuspelsautomater:
Citat:
"4 § En vinst som betalas ut i samband med spel på en varuspelsautomat får inte lösas in mot en annan vara eller mot kontanter av
1. spelföretaget,
2. den som innehar den plats där lotteriet tillhandahålls,
3. den som bedriver näringsverksamhet där, eller
4. ombud för sådana som avses i 1–3."

Men inte ens den paragrafen reglerar privat försäljning av vinsterna.

Citat:
"Grisen i säcken"-deal, där man köper en låda med varor för en viss summa ... Dock är varuvärdet alltid garanterat där.

Där har du också ett exempel. Precis samma som lootlådorna.
__________________
Senast redigerad av sebnie 2018-06-19 kl. 11:15.
Citera
2018-06-19, 16:55
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Rent officiellt så har alla hockeybilder samma värde. Rent krasst är ju alla hockeybilder en kartongbit med en viss bild på. Som kostar samma summa i retailpris.

Du förstår varför det är oerhört svårt att lagstifta inom sådant här utan att det "tar för mycket" och inkräktar på verksamhet som man vill ska vara laglig.



Dessa kräver tillstånd från lotteriinspektionen. Gissa varför de inte längre finns på köpcentrum och sådant utan bara på t.ex. Liseberg? Jo för att de kräver tillstånd och tillstånd ges bara för vissa platser.

Däremot finns det automater som är tillståndsfria och det är dem automater där man får ett gratis frispel om man inte erhåller någon vinst (med hjälp av en sensor i utmatningsluckan). Dvs "Spela tills du vinner". Dessa är ju praktiskt taget varuautomater precis som vilken colaautomat som helst, bara en liten annan utformning.



Nu syftar jag på ett lite större USB-minne på säg 64 GB.

Lagens definition på lotteri är ett spel där personen genom slumpen kan få ett pris till högre värde än en annan person. Detta värde bedöms utifrån den officiella handeln, inte andrahandsmarknaden.



Det är här som det kommer ett ytterligare problem. Oftast framgår det inte i föremålens beskrivning om de tjänats in genom prestation eller via en lootlåda. Vilket skulle innebära att om man förbjuder försäljningen av innehållet ur lootlådorna är man även tvungen att förbjuda försäljningen av in-game items intjänade genom prestation eftersom dessa inte kan särskiljas.



Om man har en sådan lagstiftning så skulle webbutiker t.ex. vara tvungna att sälja olika färgval sorterat. Då skulle "säljs i osorterade färger" vara förbjudet eftersom det då innebär att slumpen avgör vilken färg du får, vilket kan ha olika "drop rate" beroende på lagerhållning.

Gränsdragningen är oerhört svår.



Drop raten skiljer baserat på lagerhållning.

-------------------

Jag misstänker att Lotteriinspektionen kommer få däng i rätten sedan om de försöker förbjuda försäljning av virtuella föremål, samma om de försöker reglera Valve's försäljning av "lootlådor".

Gordon Blixt:
Jag hittade ingen större skillnad i propositionen och kunde inte hitta något som gäller "svart" försäljning av virtuella vinster från onlinebaserade förströelsespel heller.

Enda jag hittar är följande i förslaget, för varuspelsautomater:


Men inte ens den paragrafen reglerar privat försäljning av vinsterna.



Där har du också ett exempel. Precis samma som lootlådorna.


Håller inte med ej heller ser jag dina poänger. Du är möjligtvis och nosar på någonting men det håller inte.

Alla vet att vissa baseball-kort är värda miljoner. Att då försöka hänvisa på att de inte är det och endast är en bit kartong tangerar med idioti.

Honus Wagner – $2.8 Million. Year/Company: 1909 – 1911 Sweet Caporal T206 Series.

tex...

Resten angående allt du skrev så är det antingen bara skit eller så är det inte relevant. Lagerhållning hos Mcdonalds är endast relevant ifall det skapar en sekundärmarknad, någonting som nästintill aldrig sker.

Är shysst mot dig så svara in på det där för jag kommer ändå inte läsa det utan endast klicka bort. Trött på att diskutera det här nu och irrelevant är det också för det är inte vi som lagstiftar.
__________________
Senast redigerad av Macatho 2018-06-19 kl. 16:58.
Citera
2024-03-19, 21:58
  #31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Förstår inte din mikrovågsugnsreferens. Du sade det mycket svepande i ett tidigare inlägg.


Hur som helst så för mig är det mycket enkelt. Jag ser ingen skillnad på olika typer av hazardspel. Det är för mig mycket enkelt, kanske mest pga jag är mycket teoretisk och ideologiskt lagd och håller sällan på med "pragmatiska lösning" då jag tycker de är en dålig grund att skapa lagar på. Pragmatiska lösningar skapar oftast många gråzoner och kryphål. Populäraste är ju när bolag säljer nya värmepumpar för 5kr för att sedan ta 75000kr i installationskostnad för att kunden skall kunna göra avdrag.

Så för mig är det endast:
1. Är det slumpen som bestämmer vad kunden får?
2. Är det olika sannolikhet att få saker. I.e är någonting mer ovanligt än någonting annat. I.e har ett högre värde.

Svaren på de frågorna är då:

JA och JA.

Vad skulle jag göra? Enkelt. 18-års åldersgräns på köp av lootlådor, magickort, hockeybilder, karnivalspel där slumpen är avgörande (robotarmar tex).
Så egentligen skulle inte mycket förändras då en stor del av spelarna är 18-år, och de som inte är det har inte CC-kort som man kan handla för så då måste det vara en förälder eller motsvarande som gör det faktiska köpet.

Sen kan vi självklart ta kinderäggen, där anser jag (ovetandes för hur produktionen går till) att Kinderäggen och HappyMeals inte uppfyller #2, då samtliga har samma %-drop chance på de olika leksaker och föremål man får.


Principen är att det finns en gemensam nämnare mellan att spela poker,betta pengar i sporter med mera och lootlådor nämnligen man blir beroende.

Framförallt barn som vill ha mer och mer. Där har vi problemet. Sedan att någon vill framstå detta som kinderägg och skyller på föräldrar har noll förståelsen hur en medelklass i Sverige lever.
Citera
2024-03-19, 21:58
  #32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jagdennis
Hur är det om man öppnar en lootlåda vi säger i csgo och får något riktigt värdefullt, som man sedan säljer på steam för en 200€?


Illegal handel.
Citera
2024-03-19, 22:00
  #33
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagdennis
Hur är det om man öppnar en lootlåda vi säger i csgo och får något riktigt värdefullt, som man sedan säljer på steam för en 200€?
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Illegal handel.
Vilken lag skulle göra det olagligt, menar du?
Citera
2024-03-19, 23:00
  #34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Vilken lag skulle göra det olagligt, menar du?

Sovit under en sten?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...ulara-dataspel
Citera
2024-03-19, 23:03
  #35
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Vilken lag skulle göra det olagligt, menar du?
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Sovit under en sten?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...ulara-dataspel
Den artikeln besvarar inte min fråga. Den handlar om penningtvätt.

Min fråga var vilken lag som gör "Hur är det om man öppnar en lootlåda vi säger i csgo och får något riktigt värdefullt, som man sedan säljer på steam för en 200€?" till vad du kallade för "Illegal handel."

Det är inte penningtvätt.
Citera
2024-03-20, 00:00
  #36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Den artikeln besvarar inte min fråga. Den handlar om penningtvätt.

Min fråga var vilken lag som gör "Hur är det om man öppnar en lootlåda vi säger i csgo och får något riktigt värdefullt, som man sedan säljer på steam för en 200€?" till vad du kallade för "Illegal handel."

Det är inte penningtvätt.
Ingen pengatvätt? Nänä ok
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback