På mackarna finns det alltid en liten skvätt motorolja kvar i gamla motoroljsflaskor. Räcker precis till en cyckelkedja. Jag tror symaskin och 5-56 blir för tunn. Mackarna har gratis papper också.
Klisterolja brukar användas till cyckelkedjor. Men jag föredrar högtrycksfett. Drar inte tillsig lika mycket skit som klisteroljan. Men klisteroljan sitter kvar längre.
Min erfarenhet är att 5-56 eller symaskinsolja funkar jäkligt bra, om man ser till att underhålla insmörjningen med ett par veckors mellanrum. Om man föredrar att smörja in sin kedja en gång om året eller så, är andra mer beständiga (klistrande) oljor att föredra.
Två delar fotogen och en del symaskinsolja, blanda i en begagnad sprayflaska, spruta över kedjan, vänta några minuter, torka sen av kedjan med bomullsduk. Oljan smörjer, fotogenet gör att kedjan ser som ny ut och inte drar åt sig damm.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!