Citat:
Ursprungligen postat av
Banangurkazz
Jag vet inte fysiken bakom. Detta fenomen uppstår bara på sommaren.
Om jag är ute och det är varmt och går in i en kall miljö i detta fallet Hemköp blir jag elektriskt laddad och det kanske låter lite kul men det är det inte.
Om jag tar i en läskburk (behöver inte vara metall , det hände när jag tog i en banan också men det gjorde inte lika ont) får jag en elektrisk stöt och man hör riktigt hur det smäller till och ibland kan man även se blå liten blixt. Det gör även ont i hela kroppen, jag skojar inte. Det är under någon millisekund men det gör fan riktigt ont på riktigt. Jag blir fort uppladdad igen vågar fan knappt ta i något. Jag måste se skitlarvig ut som nästan ser rädd ut för att ta i saker värst är metall. Det smäller till igen. När jag går ut i värmen igen så försvinner detta fenomen verkar det som i alla fall. Öppnar jag en bildörr och det är varmt ute så får jag också en stöt. Vad fan beror detta på och kan jag göra något åt det? Har det något med att jag går ifrån varm luft till kall luft?
Om någon vidrör mig så får både denna och jag en stöt men av mildare grad.
Kan ha med saken att göra vilka kläder och skor du har på dej. Byt till nåt annat material och kanske det lugnar ner sej. Det har också med hur torr luften är.
Vad du kan göra är att hålla i nåt metall, typ en nyckel eller nåt, och peta på saker innan du tar i dom. Då gör det inte ont även om du ser gnistan.
Jag har också upplevt ditt fenomen. Smärtan är en sak, men överraskningen när det hände var det som störde mej mest. Folk skrattade åt mina små skri och skutt.
Fick ofta en stöt av bilen, minns jag. Genom att peta på bilen med bilnyckeln före jag tog i den så klarade jag mej.