Flashback bygger pepparkakshus!
2018-06-17, 11:54
Medlem
Hej!

De senaste månaderna har kläderna i mina vittvättar fått enstaka små fläckar som ser ut som rost och jag börjar bli riktigt irriterad på det.

Det händer bara i vittvättarna, inte i de andra där jag blandar allt möjligt.

Det har skett i tre helt olika tvättmaskiner, så bör inte vara på grund av tvättmaskinen.

Fläckarna går som tur bort med något slags fläckborttagningsmedel.

I tvättarna har jag enbart vita kläder och jag kan inte komma på något som skulle kunna rosta av eller så. När jag plockar ur kläderna kan jag inte heller se vart dessa fläckar skulle kunna härstamma ifrån.

Är det någon som vet vad detta kan bero på? Kan det ha och göra med vittvättmedlet? Eller mer troligen från något plagg?

Vänliga hälsningar
Citera
2018-06-17, 12:32
Medlem
För några år sedan fann jag min frus rostiga hårpinnar i filtret vid pumpen.. hade liknande problem..
Citera
2018-06-17, 12:42
Medlem
onelostsouls avatar
Kanske är järn i vattnet. Vid riktigt mycket järn är det bara att glömma att tvätta vita kläder.
Citera
2018-06-17, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onelostsoul
Kanske är järn i vattnet. Vid riktigt mycket järn är det bara att glömma att tvätta vita kläder.

Om det är järn så går det bort med citronsyra, en matsked av citronsyra och kör ett varv i +30/+40 C (+ sköljmedel) ska det räcka. Citronsyra skadar inte maskinen

Citronsyra är dock inget blekmedel så det har ingen generell blekförmåga, bara rostfläckar
i så fall är ju tex Vanish bättre

Kolla med skunkjobb jag tror att han kan det där utantill
Citera
2018-06-17, 16:10
Medlem
Hände för mig då torkställningen var rostig...
Citera
2024-09-10, 13:36
Medlem
Hur får jag mina lakan vita igen, och handdukar.
Har haft ett blekmedel som heter remol men som inte säljs längre. jäklans vad effektivt det var, tvätten blev verkligen krispvit.
Luktade så man fick ha gasmask men det var det värt.

Hur får ni eran vittvätt ren ?

Klorin tycker jag lämnar en gulaktig ton så det vill jag inte ha.
Alla husmorsknep och miljövänliga alternativ så som ättika, citronsyra, bikarbonat osv tycker jag inte håller måttet.

Jag vill ha något som verkligen verkligen gör det vitt.
jag bryr mig inte om hållbarheten på plaggen minskar. jag tycker det är värt att ha det kortare tid för att få det riktigt vitt.
Citera
2024-09-10, 19:11
Medlem
OrganiCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Satzebiist
Hur får jag mina lakan vita igen, och handdukar.
Har haft ett blekmedel som heter remol men som inte säljs längre. jäklans vad effektivt det var, tvätten blev verkligen krispvit.
Luktade så man fick ha gasmask men det var det värt.

Hur får ni eran vittvätt ren ?

Klorin tycker jag lämnar en gulaktig ton så det vill jag inte ha.
Alla husmorsknep och miljövänliga alternativ så som ättika, citronsyra, bikarbonat osv tycker jag inte håller måttet.

Jag vill ha något som verkligen verkligen gör det vitt.
jag bryr mig inte om hållbarheten på plaggen minskar. jag tycker det är värt att ha det kortare tid för att få det riktigt vitt.
Frugan använder Vanish. Jag har ifrågasatt om det verkligen gör det vitare och hon har testat en hel drös med så kallade husmorsknep och inget fungerade. Men Vanish gjorde jobbet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in