Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-17, 17:14
  #13
Medlem
BigIvars avatar
Jag tar det alltid lugnt i trafiken och respekterar alla andra därute (till och med ryttare som hytter med näven åt mig), fattas bara. Det högst ringa problemet med dessa långsamma ekipage är att om vägen är smal och det är gott om mötande trafik så får man vackert puttra på i 40 blås och vänta på sin tur.
Citera
2018-06-18, 10:28
  #14
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Varför desvärre?
Jo, att de var ett problem i det fallet TS beskriver köper jag då de körde i karavan vilket försvårar omkörning.
Om jag nu inte är helt fel ute så krävs förarbevis för dessa fordon o då är det utbildningen det i första hand är fel på. Efter det så är det respekt i trafik som brister o det gäller både de i LGF-fordonet samt bilisterna som sätter i halsen för att, "DE KÖR JU FÖR SAKTA. INFÖR DÖDSSTRAFF. JAG BLIR HINDRAD".

Att man måste tvärnita för ett fordon med belysning samt en reflekterande, illröd skylt.... Vem gjorde fel i den situationen? För jag ser ytterst få trådar när bilister får tvärnita för en älg utan varningsskyt o röda lampor.

Citat:
Ursprungligen postat av BigIvar
De där långsamma fordonen kan ibland korka igen gaska ordentligt. En tvåhjulig moppe kan lätt hålla till sidan och släppa fram övrig trafik. Traktorer och maskiner är lättare att stå ut med eftersom de så att säga måste finnas.

Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Många har nog dålig uppsikt frammåt.

Var inte länge sedan någon brakade in ett motorredskap klass I på en 110-väg (landsväg, ej motorväg).

Just den vägen har förbud mot gång, cykel, moped klass II, traktor samt motorredskap klass II.
Men rida/leda kreatur, moped klass I samt motorredskap klass I, helt fritt.

De flesta allmäna vägar i Sverige är ju annars öppna för alla, i alla fall på landsbygden.

Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Jo, jag skrev just det. En kollonkörning korkar igen. Men nog fan klarar du av att köra om enstaka LGF-fordon om du så har en normalbil?
Min poäng är respekt. Många bilister saknar respekt mot allt som inte kör minst 30 över skyltad hastighet medan de som är begränsade har svårt med respekt till normalbilisten.
Som fd o framtida motionscyklist med körkort så har jag verkligen märkt av detta. Fyfan vilka rövhål det finns mot oskyddade trafikanter.

Citat:
Ursprungligen postat av BigIvar
Jag tar det alltid lugnt i trafiken och respekterar alla andra därute (till och med ryttare som hytter med näven åt mig), fattas bara. Det högst ringa problemet med dessa långsamma ekipage är att om vägen är smal och det är gott om mötande trafik så får man vackert puttra på i 40 blås och vänta på sin tur.
Det var 3-4 st som åkte efter varandra och någon ensam lite längre fram. Dom hade även ett visst avstånd så skulle man köra om vad nog vissa osäkra på längden.
Stora delar av vägenavsittet där jag såg dom är med räcke eller så är vägen ganska smal ca 1 mil med svårighet att komma om. Lite förståelse kan man ju ha för dom som blev irriterade som inte kom om när dom legat bakom länge.
Gissar att dom skulle åka mellan 2 större städer med en sträcka på ca 3 mil (om dom inte även skulle längre) och vägen är liknande hela vägen, smal med räcken samt utan belysning (och växelvis 2-filig några gånger).
Hela den sträckan finns det bra mindre vägar där alla epatraktorer brukar köra och kanske hade det varit smidigast om även dessa valt att köra där. Säkrast också så dom inte blir påkörda.
Baklysen syntes men trianglarna tycker ja syntes dåligt. För visst är det reflex i dom? Tycker inte att de brukar synas så bra på epatraktorer heller.

Ska dessa bilar färdas till höger i körbanan så att man kan köra om?
Får man köra över heldragna linjer för att komma om osv?
Citera
2018-06-19, 15:42
  #15
Medlem
Trixtons avatar
Det måste vara ett väldigt litet problem ändå? Jag tycker mig stöta på sådana där mopedbilar i trafiken mer eller mindre varje dag nuförtiden, men det är väl bara att ta det lite lugnt och köra om när tillfälle ges. Jag tror inte att jag har förlorat värst många minuter på detta sätt, och det måste vara bättre att 15-åringarna får åka i sådana där i stället för att de skall riskera livet på en trimmad Puch Dakota.

Har man svårt att i tid upptäcka att det är en mopedbil man har framför sig så kanske man bör tänka på att välja en mindre väg där man kan köra lite saktare, eller så får man gå till Specsavers.
Citera
2018-06-19, 15:43
  #16
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Får man köra över heldragna linjer för att komma om osv?

Nä.
Citera
2018-06-19, 19:08
  #17
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Har man svårt att i tid upptäcka att det är en mopedbil man har framför sig så kanske man bör tänka på att välja en mindre väg där man kan köra lite saktare, eller så får man gå till Specsavers.
Har man svårt då ska man fan inte vara ute i trafiken, mopedbilar klass 1 ska ha lgf-skylt och en sådan syns på långt håll.
Citera
2018-06-19, 20:00
  #18
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Det måste vara ett väldigt litet problem ändå? Jag tycker mig stöta på sådana där mopedbilar i trafiken mer eller mindre varje dag nuförtiden, men det är väl bara att ta det lite lugnt och köra om när tillfälle ges. Jag tror inte att jag har förlorat värst många minuter på detta sätt, och det måste vara bättre att 15-åringarna får åka i sådana där i stället för att de skall riskera livet på en trimmad Puch Dakota.

Har man svårt att i tid upptäcka att det är en mopedbil man har framför sig så kanske man bör tänka på att välja en mindre väg där man kan köra lite saktare, eller så får man gå till Specsavers.
Kan bara instämma.
I min lilla ort så vimlar det av dem o samma sak på vägarna från de mindre orterna då vi har några gymnasieskolor.
Bortsätt från en o annan idiot i personbil så är de inga problem. Visst, de ligger lite under skyltad hastighet o stör lika mkt som en gammal Epatraktor gjorde förr. Men de flesta bilister klarar faktiskt att ligga bakom dem utan att få ett psykbryt o kör om dem straxt innan övergångsställen där jag är på väg över med två hundar. Jävlar vilken fart den idioten hade.
Väl ute på landsväg har inte jag några problem att köra om dem. Kanske beror på att jag kör en så fin bil i form med en 220hkrs Volvo. De med problem borde köpa en Volvo om de inte kommer om ett fordon som kör i 40knyck.😜
När jag tänker efter så gick det även med den sunkiga vinterbilen i form av en standardMondeo. Kanske är förarna som irriterar sig som brister i sin körförmåga?
Citera
2021-03-09, 09:53
  #19
Medlem
INTE PÅ CYKELBANOR IAF. Vem i helvete tror att man kör bil där? Så länge ni inte kör på vägar med hastighetsgräns över 60 bryr jag mig inte var ni kör på för vägar
Citera
2021-03-09, 13:19
  #20
Medlem
Tycker nog mopedbilar är ett mindre problem än A-traktorer som ofta är både bredare, högre och längre (och långsammare) än mopedbilar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback