• 1
  • 2
2018-06-17, 00:25
Medlem
Hallå alla fb-detektiver!
Genom en bekant fick jag höra talas om en händelse som jag blev nyfiken på och gärna skulle vilja veta mer om...
Fallet intresserar mig då jag under några år bodde i närheten av samhället där det inträffade, har även passerat det aktuella huset många gånger. Texten nedan bygger på gamla tidningsartiklar och uppgifter från folk från trakten, är det något som inte stämmer får ni gärna rätta..

På kvällen den 18 december 1994 inträffar en kraftig explosion i ett flerfamiljshus på Baggetorpsvägen i det lilla samhället Storfors, östra Värmland. En man som råkar befinna sig utanför huset blir vittne till explosionen och det är även han som larmar polis och räddningstjänst.

Omgående hittar man en illa tilltygad manskropp som visar sig tillhöra en 42-årig man, ägaren till det flerfamiljshus där explosionen inträffat. Vad jag förstått bodde inte offret själv i huset, men använde en del av det som ett slags kontor. Huset innehöll även ett flertal lägenheter samt en pizzeria på nedervåningen.

Mannen som omkom var en ganska ökänd gangster som tidigare sysslat med bankrån, handel med stulna bilar, narkotika mm. Han var vid sin död egenföretagare med ett företag inom trädgårdsbranschen, jag vet inte om han kanske hade lämnat det kriminella livet bakom sig?

Det spekulerades i om någon hade riggat en bomb i lokalen, alternativt skickat en bomb till den 42-åriga mannen i ett paket eller liknande. Det gick även rykten om att mannen själv hade mixtrat med sprängmedel i syfte att spränga någon annan, men att något gått snett och att han då fallit offer själv. Så vad hände egentligen den där decemberkvällen 1994?

Jag har som sagt läst gamla tidningsartiklar vid tiden för explosionen men det verkar som att man aldrig fick någon direkt klarhet i det hela. Det verkar inte vara speciellt omskrivet i tidningarna och sökningar på nätet har inte gett något.

Någon som hört talas om detta fallet innan? Kom man fram till om det var mord, och blev någon isåfall dömd? Eller är det någon som har tips på hur jag får fram mer info om detta? Jag vet namnet på den omkomna 42-åringen men av respekt för hans anhöriga vet jag inte om jag vill skriva ut det...

Mannen begravdes den 30 december 1994 och efterlämnade en hustru samt två små barn.
Citera
2018-06-17, 01:13
Medlem
tjenaretjenares avatar
Mannen var väl bördig från Tyskland tror jag.
Citera
2018-06-17, 01:38
Medlem
Det stämmer bra, föräldrarna kom ifrån Tyskland.
Citera
2018-06-17, 03:32
Medlem
Märkligt att det är så lite skrivits om detta.
Det spekulerades om hämnd från någon som kännt sig lurad.
Löst prat o spekulerande men lite fakta, vilket är fullt förståeligt då han knappast pratade öppet om sina affärer.
Dom få som verkligen vet något är inte så begivna på att berätta vad dom vet.
Citera
2018-06-17, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intermittent
[...]

Du skriver att du har läst gamla tidningsartiklar vid tiden för explosionen men du kanske ska gå vidare och läsa under hela året 1995 också. Det låter som ett spaningsmord.
Citera
2018-06-17, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nykroppa
Löst prat o spekulerande men lite fakta, vilket är fullt förståeligt då han knappast pratade öppet om sina affärer.

Ja, jag tycker också att det är märkligt att det inte blivit mer uppmärksammat. Har också uppfattningen att det mesta som man hört är just spekulationer och inte rena fakta, så det är lite svårt att veta vad man ska lita på.
Även när det gäller BO:s egna förehavanden verkar det vara lite osäkert.. Någon säger att han håll på med bankrån (både i Sverige samt Tyskland ), en annan säger att det mest var stulna bilar, och en tredje att det var narkotikahandel som gällde... Kanske höll han på med det mesta som gav pengar? Antar att det är svårt såhär långt efter att kolla någons brottsregister, inte direkt så att Lexbase fanns..
Citera
2018-06-17, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CRFRP
Du skriver att du har läst gamla tidningsartiklar vid tiden för explosionen men du kanske ska gå vidare och läsa under hela året 1995 också. Det låter som ett spaningsmord.

Ja, det kan nog vara värt att kolla upp
Dom artiklarna jag har läst publicerades dagarna efter sprängdådet och gav egentligen inte speciellt mycket information. Det framkom inte direkt ifall polisen ens startade en mordutredning, utan bara att det inte fanns någon naturlig förklaring..
Citera
2018-06-17, 22:29
Medlem
Proff-Pojkstrecks avatar
Att efterfråga info om någon men inte vilja dela med sig av namnet ens är som när polisen efterlyser någon men vägrar lämna ut signalementet.

Nu tog jag ändå reda på att den som avses är Karl-Heinz Huber (19520331-9370) men där stannar också viljan att gräva i detta.
Vill man ha hjälp så måste man själv hjälpa till så att man kan hjälpas.
Senast redigerad av Proff-Pojkstreck 2018-06-17 kl. 22:39.
Citera
2018-06-18, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proff-Pojkstreck
Att efterfråga info om någon men inte vilja dela med sig av namnet ens är som när polisen efterlyser någon men vägrar lämna ut signalementet.

Nu tog jag ändå reda på att den som avses är Karl-Heinz Huber (19520331-9370) men där stannar också viljan att gräva i detta.
Vill man ha hjälp så måste man själv hjälpa till så att man kan hjälpas.

Med tanke på att det var mitt allra första inlägg i min första tråd här på fb så valde jag att inte skriva ut namnet direkt, ville se lite hur responsen på tråden skulle bli.. Och som sagt, av respekt för dom anhöriga ville jag inte skriva ut namnet direkt, kändes lite fel just då.

Men du har helt rätt, namnet på offret var Karl Heinz Huber.

Om din lust att gräva återkommer får du gärna hjälpa till
Citera
2018-06-18, 13:52
Medlem
Skaraborg2s avatar
Märkligt litet omskrivet.

Citat:
Ursprungligen postat av Nykroppa

Håller helt med dig.

Har inget som helst minne att jag vare sig har läst eller hört talats om denna händelse.
Citera
2018-06-18, 17:16
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Håller helt med dig.

Har inget som helst minne att jag vare sig har läst eller hört talats om denna händelse.
Det ringa intresset från medias håll kan tyda på att det senare visade sig vara en olycka eller ett självmord?
Citera
2018-06-18, 17:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad var orsaken?

Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Det ringa intresset från medias håll kan tyda på att det senare visade sig vara en olycka eller ett självmord?

Kan mycket väl ha berott på det sistnämnda. Om det nu var olycka eller självmord.

Eftersom den omkomne 42-åringen skall ha varit en ganska ökänd kriminell person så kan han ha haft många fiender. Antar att detta utreddes ordentligt vad som var orsaken?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in