Citat:
Ursprungligen postat av
frange
Att kraven ställs på att få tillgång till en lägenhet - är ju samma självkalara anledning som att du skall skicka in meriter, betyg, utbildningsbevis osv när du söker ett jobb - man vill helt enkelt försäkra sig om att man får en duglig anställd - eller skötsam boende i det här fallet, istället för att fastna med något lösdrivande löske som inte betalar hyran och ställer till oreda samt förstör lägenheten.
Det hade nog känts självklarare om jag hade fått lön för att bo i bostaden, istället för att få betala för det. Speciellt med de överpriser som inte sällan tas här i Stockholm.
Återigen är vi tillbaka till frågeställningen om någon i tråden verkligen har skaffat referenser? Att man inte fick flytta t.ex. på grund av obetalda hyror märks ju ofta av att man inte har betalningsanmärkningar, samt till nödtvång kan väl en eventuell ny värd ringa den gamla om man nu misstänker något?
Samt vad exakt innebär "referenser" i det här fallet? Att man har talat med sin nuvarande/tidigare hyresvärd och har förvarnat om att den nya kanske ringer, samt ger den gamla hyresvärden telefonnummer till den nya? Eller ska man skaffa sig ett boendebetyg, där det står hur pass duktig hyresgäst man har varit? Jag antar att det inte är det sistnämnda, då det skulle kännas som smått bisarrt? Jag undrar också hur mycket tid hyresvärdar är villiga att lägga på att vara referenser för sina tidigare hyresgäster, om de har sammanlagt tiotusentals hyresgäster och en har en hygglig genomströmning?