• 1
  • 2
2018-06-16, 19:33
Medlem
Varför har hela Sverige kravet på god referens för att få flytta från lägenhet? Då räcker med med en maktmissbrukare som sitter i styrelsen/brf/hyresvärd som kan snacka hur mycket skit som helst utan för den delen vara sant och då sitter man där totalt isolerad i hela sitt liv om man inte vill bo i husvagn/tält eller något liknande spartanskt... Enda anledningen är att h*n inte gillar dig eller missbrukar sin makt för att få som h*n vill.
Senast redigerad av Malarendolme 2018-06-16 kl. 20:33.
Citera
2018-06-16, 20:01
Medlem
Ultrasmisks avatar
Ju sämre folk överlag vi får in i samhället -> desto större krav ställs.
Citera
2018-06-16, 20:32
Medlem
franges avatar
Fast referens för att få flytta från en befintlig lägenhet är väl knappast många som ställer - snarare tvärt om?

Att kraven ställs på att få tillgång till en lägenhet - är ju samma självkalara anledning som att du skall skicka in meriter, betyg, utbildningsbevis osv när du söker ett jobb - man vill helt enkelt försäkra sig om att man får en duglig anställd - eller skötsam boende i det här fallet, istället för att fastna med något lösdrivande löske som inte betalar hyran och ställer till oreda samt förstör lägenheten.
Citera
2018-06-16, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Fast referens för att få flytta från en befintlig lägenhet är väl knappast många som ställer - snarare tvärt om?

Att kraven ställs på att få tillgång till en lägenhet - är ju samma självkalara anledning som att du skall skicka in meriter, betyg, utbildningsbevis osv när du söker ett jobb - man vill helt enkelt försäkra sig om att man får en duglig anställd - eller skötsam boende i det här fallet, istället för att fastna med något lösdrivande löske som inte betalar hyran och ställer till oreda samt förstör lägenheten.
Ja, men då är det fritt fram för maktmissbrukare och välja ut sina offer.

Kan finnas maktmissbrukare på jättemånga olika ställen i samhället, det förvånar mig snarare hur tillgängligt det är... Särskilt i en brf där nästan vem som helst kan sitta i styrelsen och skitsnacka... Att bli anställd hos en kommunal hyresvärd är svårare.

Ja, flytta från en lägenhet till en annan lägenhet... Då kräver det en god referens.
Senast redigerad av Malarendolme 2018-06-16 kl. 20:42.
Citera
2018-06-16, 20:41
Medlem
Hmm har aldrig råkat ut för det.
Har flyttat flera gånger men ägaren har aldrig ställt några krav när jag flyttat.

Måste va någon stockholmsgrej
Citera
2018-06-16, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iLikeGiraffes
Hmm har aldrig råkat ut för det.
Har flyttat flera gånger men ägaren har aldrig ställt några krav när jag flyttat.

Måste va någon stockholmsgrej
Nej inte mig heller, men det kan eventuellt hända och då sitter man i skiten i åratal?

Man kan kanske fejka det genom att hyresvärden som jag vill flytta till ringer till en telefon som en vän äger?
Senast redigerad av Malarendolme 2018-06-16 kl. 20:48.
Citera
2018-06-16, 23:15
Medlem
Hur vanligt är det med maktmissbrukare som sabbar för hyresgästerna när de vill ha en god referens då? Är man en skötsam hyresgäst så är det nog betydligt vanligare att man får en bra referens, än att en maktmissbrukare sabbar för en.

Poängen med referenser är att de kan avslöja hur pass bra man är som hyresgäst. Om man betalar hyran i tid, inte stör sina grannar eller missköter sig på annat sätt. Hur pass viktiga referenserna är, det beror ju på hyresvärdarna etc.

Citat:
Ursprungligen postat av Malarendolme
Man kan kanske fejka det genom att hyresvärden som jag vill flytta till ringer till en telefon som en vän äger?

Det är väl troligt att den nya hyresvärden vill ringa till ett officiellt nummer, exempelvis till kontoret. Numret dit kan man alltid kolla upp på gamla/nuvarande hyresvärdens hemsida. Visst kan man ange ett annat telefonnummer, men sedan kan ju ny hyresvärd kontrollera vem numret går till.
Citera
2018-06-17, 00:32
Medlem
Vad ska man göra OM man får en dålig referens från hyresvärd? Är det kört då för att få en ny lägenhet?
Citera
2018-06-17, 02:28
Medlem
Europes avatar
En enklare fråga: är det någon i tråden som har skaffat referenser från t.ex. en hyresvärd?

Jag noterade att det har stått "goda referenser" vid t.ex. annonseringen av hyresrätter, men jag (livslång stockholmare) har aldrig visat upp några referenser. För mig känns det väldigt märkligt att be ens hyresvärd om referenser, då man i regel inte har något med denne att göra, förutom att betalar in hyran. Att jag inte har dragit på mig skulder för obetalda hyror känns ju som tillräckligt i sig, samt möjligtvis att jag inte har drivit en pundarkvart och slagit sönder bostaden. Uppenbarligen har jag inte heller behövt några referenser de gånger jag har flyttat. Då jag tyckte det hela lät märkligt, så frågade jag min sambo om hon någonsin har haft referenser från en tidigare hyresvärd, men hon tyckte också det hela lät märkligt.
Senast redigerad av Europe 2018-06-17 kl. 02:43.
Citera
2018-06-17, 02:33
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange

Det hade nog känts självklarare om jag hade fått lön för att bo i bostaden, istället för att få betala för det. Speciellt med de överpriser som inte sällan tas här i Stockholm.

Återigen är vi tillbaka till frågeställningen om någon i tråden verkligen har skaffat referenser? Att man inte fick flytta t.ex. på grund av obetalda hyror märks ju ofta av att man inte har betalningsanmärkningar, samt till nödtvång kan väl en eventuell ny värd ringa den gamla om man nu misstänker något?

Samt vad exakt innebär "referenser" i det här fallet? Att man har talat med sin nuvarande/tidigare hyresvärd och har förvarnat om att den nya kanske ringer, samt ger den gamla hyresvärden telefonnummer till den nya? Eller ska man skaffa sig ett boendebetyg, där det står hur pass duktig hyresgäst man har varit? Jag antar att det inte är det sistnämnda, då det skulle kännas som smått bisarrt? Jag undrar också hur mycket tid hyresvärdar är villiga att lägga på att vara referenser för sina tidigare hyresgäster, om de har sammanlagt tiotusentals hyresgäster och en har en hygglig genomströmning?
Senast redigerad av Europe 2018-06-17 kl. 02:47.
Citera
2018-06-17, 02:55
Medlem
Europes avatar
Jag skulle vilja tillägga följande frågeställning till den om någon här faktiskt har skaffat sig referenser:
Är det någon som verkligen har varit med om att bokstavligen ha blivit utkrävd på boendereferenser när de har träffat hyresvärden, istället för att det bara är något som står vid utannonseringen? Jag är rätt säker på att det har stått i t.ex. Stockholms bostadförmedlingens annons när jag har sökt hyresrätt, men inte behövde jag för den skull visa upp något för att få skriva kontrakt.

Notera att jag nu talar om att skriva kontrakt med hyresvärd eller bostadsrättsförening (jag har inte gjort det sistnämnda), inte om man tänker hyra i andra hand från en privatperson. I det sistnämnda fallet kan det finnas vilka krav som helst, ibland t.o.m. krav på sexuella tjänster för att få hyra, så det känns lite meningslöst att behandla andrahandskontrakt tillsammans med att skriva kontrakt med företag och bostadsrättsföreningar.
Citera
2018-06-17, 08:48
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Det hade nog känts självklarare om jag hade fått lön för att bo i bostaden, istället för att få betala för det. Speciellt med de överpriser som inte sällan tas här i Stockholm.

Återigen är vi tillbaka till frågeställningen om någon i tråden verkligen har skaffat referenser? Att man inte fick flytta t.ex. på grund av obetalda hyror märks ju ofta av att man inte har betalningsanmärkningar, samt till nödtvång kan väl en eventuell ny värd ringa den gamla om man nu misstänker något?

Samt vad exakt innebär "referenser" i det här fallet? Att man har talat med sin nuvarande/tidigare hyresvärd och har förvarnat om att den nya kanske ringer, samt ger den gamla hyresvärden telefonnummer till den nya? Eller ska man skaffa sig ett boendebetyg, där det står hur pass duktig hyresgäst man har varit? Jag antar att det inte är det sistnämnda, då det skulle kännas som smått bisarrt? Jag undrar också hur mycket tid hyresvärdar är villiga att lägga på att vara referenser för sina tidigare hyresgäster, om de har sammanlagt tiotusentals hyresgäster och en har en hygglig genomströmning?

Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Jag skulle vilja tillägga följande frågeställning till den om någon här faktiskt har skaffat sig referenser:
Är det någon som verkligen har varit med om att bokstavligen ha blivit utkrävd på boendereferenser när de har träffat hyresvärden, istället för att det bara är något som står vid utannonseringen? Jag är rätt säker på att det har stått i t.ex. Stockholms bostadförmedlingens annons när jag har sökt hyresrätt, men inte behövde jag för den skull visa upp något för att få skriva kontrakt.

Notera att jag nu talar om att skriva kontrakt med hyresvärd eller bostadsrättsförening (jag har inte gjort det sistnämnda), inte om man tänker hyra i andra hand från en privatperson. I det sistnämnda fallet kan det finnas vilka krav som helst, ibland t.o.m. krav på sexuella tjänster för att få hyra, så det känns lite meningslöst att behandla andrahandskontrakt tillsammans med att skriva kontrakt med företag och bostadsrättsföreningar.

Jag fick vid inflyttningen till nuvarande boende ange min f.d. hyresvärd som referens och vet att min nuvarande ringde dit för att höra. Nu var det inga problem alls men jag har även hört att det är flera av mina grannar som varit med om samma sak, inget konstigt i sig och kanske mer normalt när det är en privat värd än kommunal värdar (det vet jag inte då jag bara bott privat) men visst förekommer det att hyresvärdar ringer och ber om referenser.

När jag sa upp det gamla kontraktet på den hyresvärdens kontor sa jag att jag angett dessa som referens och att den nya troligen kommer ringa. Samma väg som man går när man byter jobb således.

Inga papper etc utan enbart ett telefonsamtal mellan värdarna.
Sedan kollade dom såklart upp saker som ekonomi etc då nuvarande lägenhet är avsevärt dyrare än förra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in