Citat:
Ursprungligen postat av
Steinarr
Hur är det ens möjligt att Liverpool leder PL? Jag tycker inte att dom har imponerat alls spelmässigt. Eller är PL så här pass dålig nu för tiden?
Citat:
Ursprungligen postat av
Kafferasten
PL är väl ganska mediokert ja. Liverpool torska en match vardera mot PSG, Napoli och Röda Stjärnan i gruppspelet i CL men i PL är man obesegrade när man mött alla lag. Spurs har sett kanonbra ut i PL men så där i Europa. Man City kan mangla sina motståndare i PL men få räds dom ute i Europa.
Liverpool än så länge har gjort det grymt bra i PL men tror en svacka kommer och då kan City vara serieledare igen. Långt kvar av säsongen.
Liverpool har ligans bästa försvar kombinerat med ett av ligans bästa anfall. Ok på att spela possession och fantastiska på omställningar.
Att PL skulle vara mediokert håller jag inte alls med om. Tvåa på UEFAs medlemslista efter överlägsna Spanien, 4/4 lag vidare i CL och 5/5 i fjol.
Att Liverpool och City fick kämpa i CL beror på att de spelar i en liga med tuffare konkurrens än säg PSG. PSG lät både Neymar och Mbappe vila matchen före sina möten med Liverpool och vann ändå sina ligamatcher komfortabelt. Hade Liverpool och City kunnat gå all in på samma vis i CL utan att tappa fart i ligan hade de troligen fått mer poäng. Då vann ändå City sin CL-grupp med 5p. Liverpool var nöjda med kryss borta mot Napoli då den matchen var mitt mellan Chelsea borta och City hemma men föll på ett mål i sista minuten - man försökte spara krafterna istället för att gå all in. Röda stjärnan borta försökte man rotera men gick på en mina mot ett hemmastarkt lag som ville visa att man kunde döda en jätte. PSG borta är en svår match för alla lag.
Så nej, att PL skulle vara mediokert är fel. PL är näst bästa ligan i Europa med en betydligt tuffare konkurrens än övriga toppligor.
(amagad, blev jag just insyltad i en "vilken liga är bäst"-diskussion där man omöjligt kan bevisa ett skit?)