2019-04-18, 12:00
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
Det kan behövas att säkra en 3:e plats i PL för att kvalificera sig till CL nästa säsong. Vinner Arsenal eller Chelsea Europa League så tar dom automatiskt en CL plats.
Öh, nej. PL har 4 direktplatser. Även fyran går direkt till CL även om ett engelskt lag utanför topp 4 vinner EL.
Citera
2019-04-18, 12:15
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Jag tror det kan bli tufft även på lördag.
Det kan behövas att säkra en 3:e plats i PL för att kvalificera sig till CL nästa säsong. Vinner Arsenal eller Chelsea Europa League så tar dom automatiskt en CL plats.
Det spelar ingen roll. En nation får nämligen ha max 5 lag i CL! Så det går alldeles utmärkt.
Citera
2019-04-18, 12:23
Medlem
preben12s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Öh, nej. PL har 4 direktplatser. Även fyran går direkt till CL även om ett engelskt lag utanför topp 4 vinner EL.

Scenariot där det behövs en 3e plats för CL är om Tottenham slutar 5a/6a och vinner CL samtidigt som Chelsea/Arsenal vinner EL och slutar 5a/6a. Då missar laget som slutar 4a CL.

Exempelvis

3a Arsenal
4a United
5a Chelsea (Vinner EL)
6a Tottenham (vinner CL)

United missar CL

eller

3a United
4a Chelsea
5a Tottenham (vinner CL)
6a Arsenal (vinner EL)

Chelsea missar CL
Citera
2019-04-18, 12:33
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:

Läste inte vad du skrivit ordentligt, de postare som svarat dig har helt rätt. Vinner Chelsea eller Arsenal EL men hamnar utanför topp 4 kommer England få 5 CL-platser nästa år. Vilket är helt korrekt i min bok. Att avsluta ligan som 4a, kvalificera sig till CL - och sen se platsen "stulen" av ett lag som kommer sämre i ligan men vinner EL - det är rejält oschysst. Spurs åkte väl på det något år?

Den som ogillar City kan passa på att suga i sig bitterheten som frodas på Evening news City-sektion: https://www.manchestereveningnews.co.uk/sport/football/transfer-news/man-city-news-transfers-live-16145652

Förstår att det känns jävligt tufft och orättvist att åka sådär. City är ju ett bättre lag än spurs. Men att gnälla på VAR och hands är bara fånigt. VAR hade en bra kväll, satte båda besluten spot on. Llorente ska vara mål oavsett om den snuddar handen med nuvarande regelbok, offsiden går inte att snacka bort. Utan VAR hade troligen båda målen stått dock.
Citera
2019-04-18, 12:34
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av preben12
Scenariot där det behövs en 3e plats för CL är om Tottenham slutar 5a/6a och vinner CL samtidigt som Chelsea/Arsenal vinner EL och slutar 5a/6a. Då missar laget som slutar 4a CL.
Visst, men inläggen jag svarade på diskuterade lördagens match mellan City-Spurs. Spurs behöver inte en tredjeplats i PL för att spela CL nästa år.
Citera
2019-04-18, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat

4an kvalar inte längre?
Citera
2019-04-18, 16:46
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intellectuo
4an kvalar inte längre?
Nej.

Topp 4 från dom 4 bästa ligorna (England, Spanien, Tyskland, Italien) går direkt till CL.
Citera
2019-04-18, 18:00
Medlem
MangoChutneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Nu går baksidan av Spurs CL-triumf upp för mig. De kommer troligen åka på storstryk på lördag i ligan...

Det trodde jag igår direkt efter matchen men idag är jag inte lika säker längre. Frågan är hur City hanterar att de inte längre kan nå sitt mål för säsongen, att vinna Ligacupen, FA-cupen, PL, CL och Charity Shield. De kommer missa det målet nu. Frågan är om de är tillräckligt professionella för att på den korta tid som är kvar inför lördagens returmöte med Spurs kunna fokusera om och formulera om säsongens målsättning. Jag hoppas att Citys besvikelse är så mycket större än deras förmåga att fokusera om och sätta ett nytt mål för säsongen.
Citera
2019-04-18, 19:06
Medlem
Alex P. Keatons avatar
Frågan är ju delvis som ni tagit upp hur City reagerar på förlusten. Man tror på en sak men hoppas på en annan. Men man måste även ta med Tottenhams reaktion. Kan de ställa om ordentligt efter den framgången. Det ska även kommas ihåg att även om Tottenham gick vidare så vann City den enskilda matchen och de har hemmaplan på lördag också. City har en bättre och bredare trupp till att börja med och Tottenhams skador hjälper knappast. Så om City tappar poäng är det mentalt de behöver brista.
Citera
2019-04-18, 19:07
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MangoChutney
Det trodde jag igår direkt efter matchen men idag är jag inte lika säker längre. Frågan är hur City hanterar att de inte längre kan nå sitt mål för säsongen, att vinna Ligacupen, FA-cupen, PL, CL och Charity Shield. De kommer missa det målet nu. Frågan är om de är tillräckligt professionella för att på den korta tid som är kvar inför lördagens returmöte med Spurs kunna fokusera om och formulera om säsongens målsättning. Jag hoppas att Citys besvikelse är så mycket större än deras förmåga att fokusera om och sätta ett nytt mål för säsongen.

Jag hoppas du får rätt. Magkänslan är som sagt att Spurs vaskar denna match för att fokusera på senare matcher. Skadeläget inte bra i Spurs, särskilt mittfältet är väldigt tunt. Deras möjligheter att rotera är rätt små, särskilt i jämförelse med City.

City kan stoppa in Mahrez, Jesus, Sane, Fernandinho mfl och ändå ha en nästan lika slagkraftig elva som i CL. Nu när CL är borta kommer de gå all in på ligan och cupen.

Men men, vi ser på lördag. Förhoppningsvis startar Son och hans överjävliga form är intakt.
Citera
2019-04-19, 09:09
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Så nu har man väl någorlunda smält det som hände i onsdags.... Tro mig jag sympatiserar inte med city egentligen. Dem står för mycket det jag gillar med fotbollen. Men slutet i den matchen gav mig verkligen en dålig eftersmak. Se pep fira som han gjorde. Se fansen, spelarna fira som dem gjorde. Och sen ingenting. Sån tomhet man såg i guardiolas ögon när han sjunker ned på knä efter att målet minuten senare blir bortdömt. Så brutalt. Man ska inte tycka synd om rika framgångsrika människor men här var det nära. Det är ju en sån förnedring också när du firat som du gjort, för ingenting. Jag menar nästa gång, vågar spelarna, tränaren eller ens supportrarna fira när det blir mål? Vem vet om det ska bli bortdömt. Spontaniteten försvinner ju. Å andra sidan kan man ju vända på det. Hur brutalt hade det inte varit för poch och spurs om dem åkt ut på ett felaktigt mål i 92 minuten? Det finns ju ingen perfekt lösning utan det är både positiva och negativa påföljder oavsett väg. Och i slutändan väljer jag ju hellre rättvisa, men ändå. Brutalt slut. Synd på en sån otrolig fotbollsmatch.

Även första VAR situationen är ju korrekt. Men jag personligen tycker det ska dömas bort och jag vet att man diskuterar en regeländring som säger att alla mål där man får hjälp av armen ska dömas bort. Jag menar egentligen är det ganska orimligt att det ska bli mål där. Ta offsideregeln. Du kan vara offside med alla kroppsdelar utom en. Armen. Varför+ För att du inte får göra mål med den. Men vänta nu. Det får du ju faktiskt visst. Om det inte är medvetet. Säger ju sig självt. Ogiltigförklara alla mål där man använt armen som hjälpmedel. Oavsett medvetenhet.

Inte lika dramatiskt i EL, men ett steg närmare londonderby i finalen. Valencia och frankfurt ska verkligen inte underskattas. Men ger den finalen 60% chans. Hade ju varit häftigt och se. Ett av lagen lär dessutom ha en CL plats och spela om i finalen. Och möjligheten att sänka sin konkurrents CL planer som vi vet hur viktiga dem är. Ser ingen helengelsk final dock. Men kanske mest är önsketänkande. Hoppas på ajax-barca i finalen. Men om inte den föredrar jag nog hellre spurs-liverpool än någon annan kombo.
Citera
2019-04-19, 12:21
Medlem
MangoChutneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alex P. Keaton
Frågan är ju delvis som ni tagit upp hur City reagerar på förlusten. Man tror på en sak men hoppas på en annan. Men man måste även ta med Tottenhams reaktion. Kan de ställa om ordentligt efter den framgången. Det ska även kommas ihåg att även om Tottenham gick vidare så vann City den enskilda matchen och de har hemmaplan på lördag också. City har en bättre och bredare trupp till att börja med och Tottenhams skador hjälper knappast. Så om City tappar poäng är det mentalt de behöver brista.

Möjligen kan historien ge oss svaret på hur City reagerar. City har en historia att direkt efter de åkt ut ur CL underprestera i de kommande matcherna i PL. När de åkte ur 2017 tog det tre seriematcher för dem att återhämta sig, 2016 vann de inga fler matcher i PL efter utträdet ur CL, 2015 vann man visserligen seriematchen direkt efter utträdet men förlorade de två efterföljande. Enda undantaget var förra säsongen då man vann på WHL direkt efter att Liverpool slog ut dem från CL. Nu är visserligen årets upplaga av City mer lik fjolårets men ur ett historiskt perspektiv så har City alltid skakat efter utträden ur CL och sättet som man åker ut på i år är ur ett psykologiskt perspektiv synnerligen brutalt och många klubbar och spelare skulle sannolikt behöva rätt lång tid för att smälta oavsett hur skickliga eller professionella man är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in