2019-03-25, 09:01
Medlem
EnLitenFryss avatar
Sala-affären demonstrerar kapitalism i dess smutsigaste form. Människoliv har släckts, och det enda de bryr sig om är pengarna.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/GGy364/cardiff-vagrar-betala-for-emiliano-sala

Önskar de kunde löst detta snyggt. Nantes säger OK till att förhandla fram ny avbetalningsplan, båda klubbar väntar tills haveriutredning är klar, sen löser man det. Cardiff betalar vad de är skyldiga, Nantes chillar.

Men nejdå, båda klubbarna ska bete sig. Nantes som hotar med domstol när liket knappt svalnat, och Cardiff som försöker ogiltigförklara affären för att slippa betala för affären de gjort.

Nantes och Cardiff pissar på Salas grav.
Citera
2019-03-26, 13:55
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Måste nog säga att jag ändå står bakom cardiff här. Kanske en osmaklig jämförelse men köper jag någonting på nätet som sen inte kommer fram hade jag aldrig betalat för det. Det ska man inte heller behöva göra, samma regler borde ju gälla fotbollen kan man tycka men vet inte hur reglerna ser ut där. Om det ens finns såna bestämmelser? Blir ju en intressant dom från fifa isåfall som sätter standarden. Sen lär vi väl inte se detta igen (förhoppningsvis). Kan tycka det är illa skött av nantes. Dem borde sätta sig i cardiffs skor. Köper man en spelare som sen aldrig kommer fram hade man själva velat betala då? Tycker dem borde dra ett streck över detta. Det vore det mest moraliskt rätta. Sen är det möjligt att dem har lag och regler på sin sida men i detta fall borde man stå över det.

Citat:
Ursprungligen postat av Scrip7
Birmingham får 9 poängs avdrag för att man har haft för dåligt finansiellt resultat de senaste tre säsongerna.

https://www.theguardian.com/football/2019/mar/22/birmingham-city-deducted-nine-points-efl-football-league-financial-breaches
Synd. På bara 2-3 spelveckor har birmingham gått från att vara playoff kandidat till nedflyttningskandidat. Lägg därtill publikskandalen mot villa så är det en tung period för birmingham. Och värre kan det komma att bli. Tre kommande matcherna är mot 3/ av toppen. På fredag intressant derby mot west brom. Sen leeds och sheffield united som strider om direktuppflyttning. Dem där 5 poängen man nu bara är ifrån nedflyttning efter poängavdraget lär vara mindre efter dessa matcher.

https://www.theguardian.com/football/blog/2019/mar/23/harry-redknapp-is-playing-a-familiar-tune-to-disown-birminghams-blues

Förövrigt ännu en klubb som ligger pyrt till ekonomiskt där harry redknapp varit inblandad i Pourtsmouth. QPR. Slump? I think not. Precis som artikeln säger ska såklart inte skulden läggas på harry, utan på dem inkompetenta ägarna som inte vet vad dem håller på med. Men känslan är att harry redknapp utnyttjar dessa ägares dumhet för att få igenom en massa konstiga deals och spendera en massa pengar trots att han själv kanske känner att pengarna inte finns. Rolig gubbe att lyssna på i studion harry men ingen jag skulle vilja ha min klubb förknippad med. Hoppas birmingham reder ut stormen och inte går samma öde till mötes som exempelvis pourtsmouth, även om dem är på gång igen lite.
Citera
2019-03-26, 14:34
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Måste nog säga att jag ändå står bakom cardiff här. Kanske en osmaklig jämförelse men köper jag någonting på nätet som sen inte kommer fram hade jag aldrig betalat för det. Det ska man inte heller behöva göra, samma regler borde ju gälla fotbollen kan man tycka men vet inte hur reglerna ser ut där. Om det ens finns såna bestämmelser? Blir ju en intressant dom från fifa isåfall som sätter standarden. Sen lär vi väl inte se detta igen (förhoppningsvis). Kan tycka det är illa skött av nantes. Dem borde sätta sig i cardiffs skor. Köper man en spelare som sen aldrig kommer fram hade man själva velat betala då? Tycker dem borde dra ett streck över detta. Det vore det mest moraliskt rätta. Sen är det möjligt att dem har lag och regler på sin sida men i detta fall borde man stå över det.

Alla kontrakt var påskrivna, medical var utförd i Cardiff - Sala flög tillbaka till Nantes för att säga hejdå till lagkamraterna och hämta personliga ägodelar. Nantes hade inte längre något ansvar eller "ägarskap" för Sala som spelare. (sen försöker Cardiff mena att kontraktet är ogiltigt, men det är en annan femma)

Citat:
After completing his medical at Cardiff, Sala returned to Nantes on Saturday 19 January, on a plane arranged by football agent Mark McKay.[37] His intention was to return to Cardiff on Monday 21 January, in order to attend his first training session with his new club the following morning.[38] Sala had been invited to attend Cardiff's match against Newcastle United by manager Neil Warnock, but he returned to France to say goodbye to his Nantes teammates and collect personal belongings.[39]

On 21 January the Piper Malibu aircraft, which was flying Sala from Nantes to Cardiff, disappeared off Alderney.[40] The same aircraft and pilot had flown Sala to Nantes two days earlier.[37][41] On 23 January, Channel Islands Air Search reported that there was "no hope" of finding any survivors in the water.[42]

Vi vet inte exakt hur det kommer sluta, men både Nantes och Cardiff förtjänar all skit de kan få här. Beter sig som giriga as, den ena ska ha betalt före liket svalnat och den andre försöker ta springnota.
Citera
2019-03-26, 14:43
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Alla kontrakt var påskrivna, medical var utförd i Cardiff - Sala flög tillbaka till Nantes för att säga hejdå till lagkamraterna och hämta personliga ägodelar. Nantes hade inte längre något ansvar eller "ägarskap" för Sala som spelare. (sen försöker Cardiff mena att kontraktet är ogiltigt, men det är en annan femma)

Vi vet inte exakt hur det kommer sluta, men både Nantes och Cardiff förtjänar all skit de kan få här. Beter sig som giriga as, den ena ska ha betalt före liket svalnat och den andre försöker ta springnota.
Visst när du lägger fram det så så låter det väl formellt rätt och till reglerna att cardiff köpt honom och ska betala. Men som sagt kan tycka att nantes rent moraliskt borde stå över det och sätta sig in i situationen och cardiffs läge. Tror inte heller dem hade velat betala om dem varit i cardiffs skor. Men det är väl lätt att sitta här och predika moral, vet inte vilket ekonomiskt läge nantes är i och sen är det business i slutändan. När man sitter där och väntar på 150 m kronor eller vad det var är det kanske inte lika enkelt att predika den moralen som en utomstående gör.
Citera
2019-03-26, 15:04
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Måste nog säga att jag ändå står bakom cardiff här ... /// ...[k]öper man en spelare som sen aldrig kommer fram hade man själva velat betala då?
Det du har köpt har dock redan kommit fram. Köper du en drönare och sedan kraschar den p.g.a. starka vindar (eller tappar bort den - i vilket fall som helst är den förlorad för dig) kan du knappast strunta i att betala och förvänta dig att få medhåll i den uppfattningen.

Om vi för ett ögonblick bortser från Cardiffs påståenden om att detta inte var en giltig övergång p.g.a. felaktig sign-on bonus och/eller andra till kontraktet hänförliga felaktigheter, så har Cardiff förvärvat spelarrättigheterna till Sala. Att han sedan återvänder till Frankrike efter att ha klarat den medicinska undersökningen i Wales är ovidkommande. Sala var Cardiffs spelare och Nantes ska så klart ha betalt oavsett vad som händer med Sala och/eller fotbollsklubben Cardiff efter att övergången är genomförd.

Jag tycker verkligen inte att Nantes ska avstå från ca 180 miljoner kronor på grund av att Sala tragiskt gick bort efter att ha blivit en Cardiff-spelare.
Citera
2019-03-26, 16:09
Medlem
Scrip7s avatar
Citat:

Ja, väldigt svårt för en utomstående att veta hur det ligger till med kontraktet och hur giltigt det egentligen är då både lagen kommer med olika uppgifter. Men helt klart en sak som borde ha skötts i det tysta mellan klubbarna, nu känns det som att de både förlorar mer på det än vad transfersumman var.
Citera
2019-03-27, 08:30
Medlem
EnLitenFryss avatar
Ett antal spelare ryktas bort från Liverpool efter säsongens slut.

Moreno och Sturridge sitter på utgående kontrakt och förväntas inte få nytt. Milner har även han utgående som LFC troligen vill förlänga, men ryktet är att Milner vill avsluta i Leeds där han spelade från 10 års ålder.

Mignolet vill inte sitta på bänken och är för dyr i drift, lär gå i sommar. Lallana glaslirare, fyller 31 i sommar och har väl inte varit i form på några säsonger. Origi och Clyne vill ha mer speltid, vilket de inte får.

Om alla dessa lämnar ser det väldigt tunt ut på följande platser: ytterbackar, forwards, målvakt. Liverpool har en stark elva utan dem, men lövtunt på vissa positioner.

Hur - och vilka - värvar man till en elva som har så många "opetbara" spelare? Till de opetbara räknar jag: Alisson, VVD, Robertson, Alexander-Arnold (skadefri), Fabinho, Salah, Firmino, Mane. Ska man hoppas att akademispelare kan fylla luckorna? Ska man värva någon 20-åring från kontinenten och hoppas den kan växa in i det (Lex Guendouzi) ? Ska man köpa etablerat och dyrt och börja rotera mer? På målvaktssidan känns en ny Manninger-lösning som det aktuella - typ, om man kan övertyga Heurelho Gomes att spela en säsong till eller liknande.

Allt det här får man väl oroa sig om i sommar. Jag tycker ingen av spelarna som ryktas bort är essentiell, men spelare som Milner, Clyne och Origi kan fortfarande spela en roll. Till och med Moreno skulle kunna göra det OK mot svagt motstånd. Till nästa säsong hoppas jag man kan rotera där framme och på ytterbackar, samt ha en icke-junior som backup-målis. Mane Salah Firmino är en klockren topptrio men det måste finnas alternativ om någon är skadad, behöver vilas eller är helt ur slag. Den som lever får se.
Citera
2019-03-27, 14:08
Medlem
gato12s avatar
Oj vilken förstärkning Milner skulle vara för Leeds. Men det kanske är avhängigt om de går upp till PL?
Jag hoppas ju det.
Citera
2019-03-28, 10:20
Medlem
EnLitenFryss avatar
Solskjaer är klar som permanent manager. Får ett 3-årskontrakt. Flipp eller flopp?

https://www.manchestereveningnews.co.uk/sport/football/football-news/manchester-united-latest-solskjaer-news-16038995
Citera
2019-03-28, 10:50
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Solskjaer är klar som permanent manager. Får ett 3-årskontrakt. Flipp eller flopp?

https://www.manchestereveningnews.co.uk/sport/football/football-news/manchester-united-latest-solskjaer-news-16038995

Det luktar flopp, jag tycker United påminner mycket om Liverpools fall från tronen.
Ole lär knappast locka några spelare och United kommer isåfall få betala stora pengar.
Om man dessutom inte klarar CLkvalificering så lär det bli ännu svårare.
Citera
2019-03-28, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
Det luktar flopp, jag tycker United påminner mycket om Liverpools fall från tronen.
Ole lär knappast locka några spelare och United kommer isåfall få betala stora pengar.
Om man dessutom inte klarar CLkvalificering så lär det bli ännu svårare.

Jag tror också på en flopp.

Sedan går det starka rykten om att Pogba vill lämna. Antingen till Spanien eller Italien.
Citera
2019-03-28, 11:18
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
Jag tror också på en flopp.

Sedan går det starka rykten om att Pogba vill lämna. Antingen till Spanien eller Italien.

Med tanke på hans uttalande senast så känns det ju som en möjlighet i vilket fall

Replying to a question on his future, Pogba said "Like I've always said, Real Madrid is a dream for anyone. It's one of the biggest clubs in the world.

"There is also [Zinedine] Zidane as a coach and it's a dream for anybody who likes football.

Jag tror att Real kommer försöka få både Pogba och Hazard i sommar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in